Off topic-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 7321
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1925 gange
Blevet takket: 1148 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Dytrax »

:lol:

Så er det nemlig jul 🎅🎄

PuyolErGud
Indlæg: 10794
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 600 gange
Blevet takket: 580 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af PuyolErGud »

Nå, nu hvor jeg alligevel har været oppe siden 4.25 grundet arbejde, så er det vel på sin plads med et godt nytår til alle herinde! Privat kan alle nemt ønskes et dejligt 2024 og det rent fodboldmæssigt kan det også nemt ønskes, men om det sker, er vel langt sværere at garantere, men håbet findes og det må være vores bedste ven for nu!

Pas godt på øjne og øvrige lemmer og kom godt ind i det nye år!

Madameskrald
Indlæg: 1262
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 204 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Madameskrald »

Tak - og lige over!

nosslo15
Indlæg: 1082
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 161 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af nosslo15 »

Jeg vil gerne bruge off topic tråden til at udtrykke dyb sorg over, at det meste af Københavns Børs tilsyneladende er brændt ned

Det er formentlig en uoprettelig skade på dansk arkitektur, kultur og kunstarv, som her går tabt - og så oven i købet på dronning Margrethes fødselsdag.

Det er simpelthen ikke til at bære. Det er Danmarks Notre Dame katastrofe.

Man må håbe, at der eksisterer nøjagtige tegninger, som måske kan danne grundlag for en genskabelse, men, den vil formentlig aldrig blive sig selv igen.

Måske man skal lave en arkitektonisk nyskabelse, som inkluderer det, som kan genskabes - så gammelt og nyt kommer til at gå i spænd. Dvs. man skal have nogle dygtige arkitekter til at genfortolke Nederlandsk renaissence.

nosslo15
Indlæg: 1082
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 161 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af nosslo15 »

Det er først inden for det seneste års tid, at jeg er blevet regelmæssig kunde i den københavnske metro.

4-5 gange om ugen kører jeg fra Vanløse til Vestamager - og tilbage igen. Og på hver eneste tur, både frem og tilbage, oplever jeg at blive kontrolleret, ikke blot regelmæssigt, men hver EVIG eneste gang. Og ikke blot en gang pr. tur men 2-3-4 gange pr. tur : :eek:

Jeg ved ikke om det er et privat kontrollørfirma, der står for det, men helt ærligt! :eh: Jeg synes afgjort, at kontrol med offentlig transport er et nødvendigt onde, som vi bliver nødt til at affinde os med, hvis vi gerne vil snyd til livs og sikre den offentlige transport i fremtiden, men hvis man på en strækning, som varer en halv time bliver kontrolleret 2-3 gange pr. tur, så synes jeg afgjort, at det ligner en pengemaskine. :thumbdown:

2 gange det sidste halve år er jeg blevet afkrævet en bøde på 750 kr, fordi jeg havde glemt at tjekke ind. Jeg var begge gange i besiddelse af mit rejsekort og der stod rigeligt med penge på det - og man kunne, ved at scanne det, se, at jeg tjekker ind og ud mange gange om ugen. I sådanne tilfælde, som mine, kontrollerer man jo ikke for at forebygge, at folk snyder, man kontrollerer for at tjene penge på, at ærlige mennesker begår fejl. :thumbdown:

Er det virkelig sådan, vi ønsker at det skal være?

Jeg synes faktisk at priserne for at køre med det offentlige er høje nok.

JHMark
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons jul 08, 2020 10:47 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 50 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af JHMark »

Man må tænke at der er så mange der snyder / har snydt i metroen at det er nødvendigt. Ellers er jeg enig i at det er mærkeligt. Jeg oplever i hvert fald slet ikke samme niveau af kontrol i bus og S-toget.

nosslo15
Indlæg: 1082
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 161 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af nosslo15 »

JHMark skrev:
søn maj 26, 2024 4:35 pm
Man må tænke at der er så mange der snyder / har snydt i metroen at det er nødvendigt. Ellers er jeg enig i at det er mærkeligt. Jeg oplever i hvert fald slet ikke samme niveau af kontrol i bus og S-toget.
Jeg overdriver virkelig ikke, kontrollen har de sidste mange måneder, hvor jeg har brugt Metroen, været massiv.

Jeg tænker, at det er et privat selskab, hvor man måske får bonus for, hvor mange man knalder.

Men jeg tænker også, at hvis det fortsætter, så kan der opstå et legitimitetsproblem, altså at ærlige kunder føler, ligesom jeg, at de bliver udnyttet, fordi alle på et eller andet tidspunkt, hvis de er regelmæssige kunder, kommer til at glemme at tjekke ind, selv om de har deres rejsekort på sig og at der står penge på det.

Og ja, mht. Kontrol er metroen noget helt særligt - og jeg synes det er betænkeligt, at man bruger milliarder på at bygge Metroen, som så bliver en dundrende succes, og så sætter man et privat firma til at kradse penge ind, efter et system, hvor man bliver takseret lige hårdt om man hverken har billet eller rejsekort med midler på eller om man netop blot har glemt at tjekke ind. Dvs.en fejl bliver straffet lige så hårdt, som hvis man regulært snyder.

Antimadridista
Indlæg: 9366
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 954 gange
Blevet takket: 959 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Antimadridista »

Det var lettere da man bare skulle ha sit månedskort på sig…

JHMark
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons jul 08, 2020 10:47 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 50 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af JHMark »

nosslo15 skrev:
man maj 27, 2024 4:54 pm
JHMark skrev:
søn maj 26, 2024 4:35 pm
Man må tænke at der er så mange der snyder / har snydt i metroen at det er nødvendigt. Ellers er jeg enig i at det er mærkeligt. Jeg oplever i hvert fald slet ikke samme niveau af kontrol i bus og S-toget.
Jeg overdriver virkelig ikke, kontrollen har de sidste mange måneder, hvor jeg har brugt Metroen, været massiv.

Jeg tænker, at det er et privat selskab, hvor man måske får bonus for, hvor mange man knalder.

Men jeg tænker også, at hvis det fortsætter, så kan der opstå et legitimitetsproblem, altså at ærlige kunder føler, ligesom jeg, at de bliver udnyttet, fordi alle på et eller andet tidspunkt, hvis de er regelmæssige kunder, kommer til at glemme at tjekke ind, selv om de har deres rejsekort på sig og at der står penge på det.

Og ja, mht. Kontrol er metroen noget helt særligt - og jeg synes det er betænkeligt, at man bruger milliarder på at bygge Metroen, som så bliver en dundrende succes, og så sætter man et privat firma til at kradse penge ind, efter et system, hvor man bliver takseret lige hårdt om man hverken har billet eller rejsekort med midler på eller om man netop blot har glemt at tjekke ind. Dvs.en fejl bliver straffet lige så hårdt, som hvis man regulært snyder.
Snakkede lige med konen. Hun oplevede også meget omfattende kontrol. Stort set hver dag, og nogle gange både ud og hjem. Hun brugte den næsten hver dag i et år for ca 2 år siden.

Jeg læste på reddit/lønseddel om en billetkontrollør i Movia. De tjener ikke på hvor mange bøder, de giver. Movia styrer vist bustrafikken, men kan ikke finde hvem der giver bøder i metroen.

Hun oplevede også en gang at få en bøde, hvor hun var meget sikker på at hun havde hørt ‘check ind’ bippet, men der var ingen kære mor, heller ikke da hun forsøgte at klage. Det var dog i s-toget. Jeg tror man skal have en meget god grund for at undgå bøden, og altså det er jo også super svært at skelne mellem folk der glemmer og folk der snyder. Det skal ikke være nemt at slippe for bøde, for så stopper pointen.

Hun havde en teori om at mange bruger metroen til lige at skulle et eller to stop i indre by, så måske det øger kontrollen. Og kombiner det med at det er langt nemmere at ‘fange’ folk i metroen kontra et S-tog med 10+ vogne.

Mon ikke det er et nødvendigt onde, og forhåbentlig drosler den konstante kontrol ned, når der ikke er penge i at gøre det… Hvis de aldrig fangede nogen, så stoppede de nok også skulle man tro.

nosslo15
Indlæg: 1082
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 161 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af nosslo15 »

Det er jo et digitalt system, hvor alle dine bevægelser og tjek ind/ud registreres. Så hvis man dagligt bruger metroen med sit rejsekort, så kan de jo se, at man ikke plejer at snyde?

Det burde de da kunne.

Kontra dem, som ikke har et rejsekort/billet eller ikke har penge på rejsekortet, for det kan de jo også se, om man har.

For mig handler det om legitimitet, altså hvis borgerne skal bakke op om et kontrolsystem, så skal de også føle, at det er retfærdigt. Hvis borgerne føler, at der ER et legitimitetsproblem, så kommer det ikke til at gå ud over Metroen, for den er blevet uundværlig for mange borgere, som den fremragende transportform, at den er, men det kommer til at gå ud over tilliden til vore politikere og vort demokrati

Jeg tror ikke at kontrollen drosler ned, hvis ikke der er tilstrækkeligt med klager, for der vil nemlig altid være folk, som går i deres egne tanker og simpelthen glemmer at tjekke ind. Jeg glemmer også at tjekke ud engang imellem, men det koster heldigvis ikke så meget
Senest rettet af nosslo15 tirs maj 28, 2024 2:22 am, rettet i alt 4 gange.

nosslo15
Indlæg: 1082
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 161 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af nosslo15 »

Antimadridista skrev:
man maj 27, 2024 7:49 pm
Det var lettere da man bare skulle ha sit månedskort på sig…
Ja, afgjort. Og jeg tror desværre, at når man ikke har månedskort længere, så handler det bla. om kontrolpenge, man går glip af.

Der er ca. 108 mio. passagerer om året, hvis man kan "fange" blot en promille af dem, så giver det en indtægt på 81 mio. Kr + evt. Renter og rykkerafgifter, så når vi snildt op på 100 mio. :eek: :clap:

Brugeravatar
PeterPedal
Indlæg: 659
Tilmeldt: lør feb 08, 2020 10:23 pm
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 131 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af PeterPedal »

Da folk står af og på hver gang metroen stopper, giver det vel sådan set meget god mening at kontrollere om dem der er med, har betalt for turen.

At de så kontrollerer dig mange gang kan måske løses ved at du tager en stor farvestrålende hat på, så du skiller dig lidt ud fra mængden. Så kan kontrollørerne genkende dig, og vil næppe blive ved med at genere dig :-)

Til gengæld tror jeg ikke, at det duer at tage en t-shirt på, hvor der står "Jeg snyder ikke, jeg er bare glemsom". Vi har jo på en eller anden måde et super rigidt system, hvor der kun skelnes mellem, om man har betalt eller ikke betalt.
Der er altid lys for enden af tunnelen. Hvis man ikke kan se det, er det fordi vejen drejer.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 27 gæster