Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15004
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1686 gange
Blevet takket: 1121 gange
Kontakt:

Re: Politik

Indlæg af Lopezzz »

Vi skal lige forstå at Vesten har fået endnu flere fjender efter Ruslands invasion af Ukraine.
Alle BRICS lande er imod det Vestlige styre.
Flere og flere Afrikanske lande ønsker at udrydde Vestlig kolonisering.
Mellemøsten er helt DONE med Vesten.
Mange østlige Europæiske lande men også nogle vestlige lande støtter ikke helt Vestens koncept.
Plus USA og NATO bliver udfordret på samtlige fronter.
Fremtiden ser dystert ud for os allesammen og med den hastige klimaforandring gætter jeg på at vore planet holder i max 30 år :lol: :lol:

Godnat og sov godt.

Ps: Jeg spytter kun fakta og 0 konspirationsteorier :grin:
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1771
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 210 gange

Re: Politik

Indlæg af Barca80 »

Noget af det vildeste og mest barbariske jeg har set i min levetid!

"Israel har ret til at forsvare sig selv", siges det. Det er ikke et forsvar, men nedslagtning af et folk. Hvordan kan man overhovedet retfærdiggøre, for hvert Hamas-medlem man måske rammer, dør der mellem 100-200 civile (mange børn). Intet bliver skånet; skoler, hospitaler, flygtningelejr og civilebygninger tæppebombes. De seneste meldinger lyder at over 2700 børn er dræbt af israelsk bomber i Gaza. Det er BØRN vi taler om!

Og nej, dette opslag handler IKKE om jøder generelt, men om den zionistiske besættelsesmagt. Der er utallige jøder på verdensplan som er modstander af besættelsesmagten Israel.

Denne konflikt startede jo slet ikke d. 7. oktober med Hamas angreb. Bare måneden før (september) blev omk. 60 palæstinensere skuddræbt af israelsk soldater på den besatte Vestbred. Og konflikter sker konstant med jævne mellemrum i området.

Gaza er blevet holdt som et koncentrationslejr i de sidste 20 år og blandt internationale organisationer kaldt for "verdens største fængsel". Et område som er fuldstændig afskåret fra verden og hvor fattigdom og sult boomer. Altså et område (koncentrationslejr) som man nu har valgt at tæppebombe, med påskuddet om "forsvar"!

I en rapport fra 2021 konkluderede "Euro-Med Human Rights Monitor", at 91 procent af Gazas børn var ramt af et krigsrelateret traume. I 2022 lød det i en Red Barnet-rapport, at 80 procent af børnene havde følelsesmæssige belastninger, og at mere end halvdelen af Gazas børn havde overvejet selvmord. Hos Unicef lyder vurderingen, at otte ud af ti børn i Gaza lider af angst, PTSD eller stress.

Store dele af det internationale samfund "ser bare til" mens befolkningen nedslagtes lige nu. Sikke nogle hjerteløse mennesker uden skam. Og sikke et hykleri og dobbeltstandart. :thumbdown: :thumbdown:

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15004
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1686 gange
Blevet takket: 1121 gange
Kontakt:

Re: Politik

Indlæg af Lopezzz »

Fuldstændig enig med Barca80. Man kan ikke forklare det bedre. Det er ren genocid. De slagter små børn mens resten af verden ser på.
Ved godt at det ikke hjælper/ændre noget men i dag skal jeg demonstrere.
Randers, Jens Otto Krags Plads, kl 16:30
MDCCCXCIX

emo
Indlæg: 17784
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 804 gange

Re: Politik

Indlæg af emo »

Barca80, fint skrevet. Xavi er vi kano så enige om men her... Tæt på spot on.
Allez...

Antimadridista
Indlæg: 9231
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Alt det der Barca80 skriver ved vi alle forhåbentlig godt.

Bl.a. derfor er der behov for at der findes en løsning på den lange bane. Involverende både vestlige og mellemøstlige stater.

Begge sider har været pænt ligeglade med palæstinensernes velbefindende. Nu blusser det selvfølgelig så op igen.

Ift Iran, så er de jo komplet ligeglade med om så der døde 100.000 palæstinensere. De ønsker blot udslettelse af Israel og generelt Vesten. De holder også (sammen med Rusland) Assad ved magten.

Men der går helt sikkert politik i den igen. Ingen enighed og ingen der vil give sig en tomme.
Vesten nøler (og USA har en religiøs forstokkethed overfor Israel) og har et kompleks ift at sætte Israel på plads og de øvrige mellemøstlige lande, er generelt ligeglade, ellers ville/ kunne de have gjort noget politisk set for årtier siden.

Alt imens sidder Putin og morer sig i sin diamantbunker…


Edit: Man skal heller ikke glemme hvordan Hamas opførte sig og opfører sig nu. De har mindst 50% skyld for hvert et civilt dødsfald i Gaza lige nu.

Og ift at der aldrig er fundet en løsning, så har palæstinensiske ledere, tilbage i 90’erne og 00’erne, været lige så ultimative ift krav, som Israelerne. Ingen af dem har tænkt på deres befolkninger.

Antimadridista
Indlæg: 9231
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: Politik

Indlæg af Antimadridista »

Lopezzz skrev:
tors nov 02, 2023 10:42 pm
Vi skal lige forstå at Vesten har fået endnu flere fjender efter Ruslands invasion af Ukraine.
Alle BRICS lande er imod det Vestlige styre.
Flere og flere Afrikanske lande ønsker at udrydde Vestlig kolonisering.
Mellemøsten er helt DONE med Vesten.
Mange østlige Europæiske lande men også nogle vestlige lande støtter ikke helt Vestens koncept.
Plus USA og NATO bliver udfordret på samtlige fronter.
Fremtiden ser dystert ud for os allesammen og med den hastige klimaforandring gætter jeg på at vore planet holder i max 30 år :lol: :lol:

Godnat og sov godt.

Ps: Jeg spytter kun fakta og 0 konspirationsteorier :grin:
Det der sker er at BRICS landene søger større indflydelse hver i sær, nu hvor verden er i opbrud. De er ikke nødvendigvis imod Vesten, men de ønsker selv en større bid af kagen/at Vestens dominans bliver mindre. Derfor stiller de sig mere neutrale, altså Brasilien, Indien og Sydafrika, ift Ruslands krig.

Det er lidt det samme i Afrika. Her søger mange lande en form for “nye kontraktforhandlinger” med vesten, fordi de kan true med at kigge endnu mere mod Kina og mod Rusland. Det kan man jo egentlig godt forstå. Læg i øvrigt mærke til at de afrikanske lande som tager imod Rusland med ret åbne arme, selv primært er diktaturer!

Flere af de arabiske lande vil gerne blæse og ha mel i munden. De vil gerne handle med vesten og søger vestens kulturelle publikum, men samtidig slår de lidt til vesten med den anden hånd, fordi også de ønsker at øge deres indflydelse.

Tyrkiet prøver jo virkelig også at være i alle kliker på en gang og qua deres position geografisk set, hiver alle i dem, så Erdogan har foreløbig held med sig..!

Men altså, hvis ikke vi alle skal hade bøsser og anderledes tænkende og få indskrænket størsteparten af vores rettigheder, så skal Vesten få den finger ud. Hellere i dag end i morgen.

BobJylland
Indlæg: 57
Tilmeldt: tirs jun 09, 2020 12:10 pm
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 17 gange

Re: Politik

Indlæg af BobJylland »

Før jeg går i gang med det her indlæg, må jeg hellere lige gentage mig selv:

Det er imperativt, at en humanitær korridor åbnes.

Der er ingen tvivl om, at der er tale om en enorm humanitær katastrofe med alt for mange civile tab. Så vidt kan de fleste vist blive enige.
Barca80 skrev:
tors nov 02, 2023 11:29 pm
"Israel har ret til at forsvare sig selv", siges det. Det er ikke et forsvar, men nedslagtning af et folk.
Læste du mit indlæg på forrige side, hvor Guglielmo Verdirame redegør for, hvorfor Israels erklærede krigsobjektiver i international retssammenhæng ville være indenfor skiven som selvforsvar? Foregiver du at have bedre styr på internationalt gældende konventioner og love for krigsførelse?
Barca80 skrev:
tors nov 02, 2023 11:29 pm
Hvordan kan man overhovedet retfærdiggøre, for hvert Hamas-medlem man måske rammer, dør der mellem 100-200 civile (mange børn). Intet bliver skånet; skoler, hospitaler, flygtningelejr og civilebygninger tæppebombes.
Der er intet belæg for at påstå tæppebombning. Tæppebombning er jf. Artikel 51 af Genève-konventionens Protokol I en krigsforbrydelse. Selvom ICC, HRW, Amnesty og så fremdeles er til stede, er der endnu ingen konkrete sager om krigsforbrydelser.

Hvis tæppebombning reelt foregik, ville potentielle anklager om krigsforbrydelser ikke være vævende og diffuse. Det er muligt, at der har foregået krigsforbrydelser udført af IDF, men det er på ingen måde givet. Hvad der er givet er, at der ikke bliver tæppebombet.

Læs eventuelt denne rapport fra Reuters, der er så aktuel, at den endda er udgivet i går.
Barca80 skrev:
tors nov 02, 2023 11:29 pm
Denne konflikt startede jo slet ikke d. 7. oktober med Hamas angreb.
Nu spørger jeg af oprigtig nysgerrighed: Præcis hvornår startede konflikten i dine øjne?
Barca80 skrev:
tors nov 02, 2023 11:29 pm
Gaza er blevet holdt som et koncentrationslejr i de sidste 20 år og blandt internationale organisationer kaldt for "verdens største fængsel". Et område som er fuldstændig afskåret fra verden og hvor fattigdom og sult boomer. Altså et område (koncentrationslejr) som man nu har valgt at tæppebombe, med påskuddet om "forsvar"!
Jeg beklager, men det er simpelthen en historieløs sammenligning at kalde Gaza for en koncentrationslejr. Der pågår ikke målrettet massemord på civile. Og på forhånd: Nej, at pege på et foreløbig ubekræftet tabstal fra et ministerium, der er underlagt Hamas, udgør ikke på nogen som helst måde bevis for eller indikation på målrettet massemord på civile.
Barca80 skrev:
tors nov 02, 2023 11:29 pm
Store dele af det internationale samfund "ser bare til" mens befolkningen nedslagtes lige nu. Sikke nogle hjerteløse mennesker uden skam. Og sikke et hykleri og dobbeltstandart. :thumbdown: :thumbdown:
Det er en mærkelig påstand, at "store dele af det internationale samfund" bare ser til, når der dagligt er store demonstrationer til støtte for den palæstinensiske sag, et flertal i FN vedtog en resolution, der reelt ikke tilbyder Israel nogen holdbar løsning på at opnå det erklærede krigsobjektiv, der er indenfor skiven af selvforsvar i international retssammenhæng, og da slet ikke set i lyset af, at de palæstinensiske områder årligt modtager uhyggeligt mange penge i bistand af det internationale samfund.

For god ro og ordens skyld, vil jeg afslutte med at udpensle mine holdninger, så jeg ikke får skudt et eller andet åndssvagt i skoene om fem minutter:
  • Benjamin Netanyahu og resten af Likud er rabiate højreekstremister, der forhåbentlig ikke fremadrettet fortsat vil sidde på magten i Israel.
  • Israelske bosættelser på Vestbredden er i strid med international lovgivning og skal nedlægges.
  • Det er imperativt at få åbnet en humanitær korridor til Gaza hurtigst muligt, så internationale nødhjælpsorganisationer kan yde civilbefolkning den nødvendige hjælp, som Hamas åbenlyst ikke er interesseret i at yde.
  • Det er imperativt at Hamas nedkæmpes totalt. Det samme gør sig gældende for andre destabiliserende Quds-proxies i Mellemøsten, herunder Hezbollah og Houthierne.
  • Hvis en våbenhvile skal kunne accepteres af Israel, er den nødt til at indeholde et realistisk forslag til, hvordan Israels erklærede krigsobjektiv som selvforsvarende nation imødekommes. Det gjorde FN-resolutionen 26. oktober ikke.
  • Det er imperativt at få aktiveret regionale stormagter - særligt Saudi-Arabien og Egypten - hvis en fredelig, langsigtet løsning på konflikten nogensinde skal findes.
Senest rettet af BobJylland fre nov 03, 2023 1:39 pm, rettet i alt 2 gange.

BobJylland
Indlæg: 57
Tilmeldt: tirs jun 09, 2020 12:10 pm
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 17 gange

Re: Politik

Indlæg af BobJylland »

Lopezzz skrev:
tors nov 02, 2023 10:42 pm
Mange østlige Europæiske lande men også nogle vestlige lande støtter ikke helt Vestens koncept.
Vil du konkretisere ovenstående påstand med pålidelige kilder, startende med hvad 'Vestens koncept' dækker over?

Filten
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs aug 25, 2020 4:25 pm
Har takket: 199 gange
Blevet takket: 189 gange

Re: Politik

Indlæg af Filten »

Lopezzz skrev:
fre nov 03, 2023 8:06 am
Fuldstændig enig med Barca80. Man kan ikke forklare det bedre. Det er ren genocid. De slagter små børn mens resten af verden ser på.
Ved godt at det ikke hjælper/ændre noget men i dag skal jeg demonstrere.
Randers, Jens Otto Krags Plads, kl 16:30
Så er du ikke mere end 3 km fra mig lopezzz 🤣
Madrid dommere: José Hernández Maeso, Hernández Hernández, Martínez Munuera, Gil Manzano, Cesar Soto

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

De internationale love, er det Geneve konvention, der refereres til? Eller er det andre? Og i så fald, hvilke paragraffer? Det vil være interessant at kigge på.

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15004
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1686 gange
Blevet takket: 1121 gange
Kontakt:

Re: Politik

Indlæg af Lopezzz »

Filten skrev:
fre nov 03, 2023 2:09 pm
Lopezzz skrev:
fre nov 03, 2023 8:06 am
Fuldstændig enig med Barca80. Man kan ikke forklare det bedre. Det er ren genocid. De slagter små børn mens resten af verden ser på.
Ved godt at det ikke hjælper/ændre noget men i dag skal jeg demonstrere.
Randers, Jens Otto Krags Plads, kl 16:30
Så er du ikke mere end 3 km fra mig lopezzz 🤣
Bare kom forbi, jeg tager en Barca trøje på 🤣🤣
MDCCCXCIX

Filten
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs aug 25, 2020 4:25 pm
Har takket: 199 gange
Blevet takket: 189 gange

Re: Politik

Indlæg af Filten »

Lopezzz skrev:
fre nov 03, 2023 3:55 pm
Filten skrev:
fre nov 03, 2023 2:09 pm
Lopezzz skrev:
fre nov 03, 2023 8:06 am
Fuldstændig enig med Barca80. Man kan ikke forklare det bedre. Det er ren genocid. De slagter små børn mens resten af verden ser på.
Ved godt at det ikke hjælper/ændre noget men i dag skal jeg demonstrere.
Randers, Jens Otto Krags Plads, kl 16:30
Så er du ikke mere end 3 km fra mig lopezzz 🤣
Bare kom forbi, jeg tager en Barca trøje på 🤣🤣
Ja kunne have været hyggeligt, men har først set dit svar nu og var ved at forberede aftensmad 🤣😆
Madrid dommere: José Hernández Maeso, Hernández Hernández, Martínez Munuera, Gil Manzano, Cesar Soto

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1771
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 210 gange

Re: Politik

Indlæg af Barca80 »

BobJylland skrev:
fre nov 03, 2023 1:32 pm
Læste du mit indlæg på forrige side, hvor Guglielmo Verdirame redegør for, hvorfor Israels erklærede krigsobjektiver i international retssammenhæng ville være indenfor skiven som selvforsvar? Foregiver du at have bedre styr på internationalt gældende konventioner og love for krigsførelse?
Ja, og jeg blev ikke meget klogere. Mandens såkaldte "redegørelse", hviler på en masse antagelser og ukorrekte præmisser.

Hvordan i alverden kan man kalde tæppebombning af et tætbefolket område, samt brugen af hvid fosfor, for "selvforsvar", især når du er en besættelsesmagt, som holder ca. 2,5 mio. mennesker fanget i et område i to årtier på størrelse med langeland?? Behøver jeg at lave en lang liste over de umenneskelige vilkår disse mennesker har levet under i 20 år? :crazy:

Det svarer jo lidt til, at en dansk militærgruppe under 2. verdenskrig angriber den tyske besættelsesmagt, hvorefter store dele af København sønderbombes, hvor mere end 2700 børn dør. Derefter påstår tyskerne at det "indenfor skiven af selvforsvar"! :roll:

Det skal også siges, at jeg ikke har den store tillid til FN, som ofte bruges som et politisk værktøj i hænderne på stormagter. Så længe Israel har fuld opbakning fra en supermagt som USA, så skal du ikke forvente at de bliver dømt for folkedrab.

Og hvorfor citerer du ikke utallige eksperter som siger det modsatte end ham du henviser til? Craig Mokhiber, direktør for "FN's Højkommissær for Menneskerettigheder", sagde sit job op fornyelig fordi han har mistet tilliden til FN. Han mener FN er nytteløs og tjener stormagternes agenda. Han sagde følgende i forbindelse med sin opsigelse: "På ny ser vi et folkedrab udfolde sig for øjnene af os, og (FN) organisationen, som vi tjener, virker ude af stand til at stoppe det. FN har allerede vist sig ude af stand til at stoppe folkedrabet på tutsifolket i Rwanda, muslimerne i Bosnien, yazidierne i kurdiske områder af Irak og rohingyamuslimerne i Myanmar".
BobJylland skrev:
fre nov 03, 2023 1:32 pm
Der er intet belæg for at påstå tæppebombning. Tæppebombning er jf. Artikel 51 af Genève-konventionens Protokol I en krigsforbrydelse. Selvom ICC, HRW, Amnesty og så fremdeles er til stede, er der endnu ingen konkrete sager om krigsforbrydelser.

Hvis tæppebombning reelt foregik, ville potentielle anklager om krigsforbrydelser ikke være vævende og diffuse. Det er muligt, at der har foregået krigsforbrydelser udført af IDF, men det er på ingen måde givet. Hvad der er givet er, at der ikke bliver tæppebombet.
Taler du virkelig om Geneve-konventioner? Det er for useriøst. Det bliver en meget lang skrivelse fra mig, hvis jeg skal opremse alle israelsk aktioner som igennem tiden har været i konflikt med FN resolutioner og Geneve konventioner.

Indenlandske og udenlandske medier omtaler Israels bombninger af civile bygninger, skoler, flygtningelejre, hospitaler, kirker, moskéer osv., som en tæppebombning af Gaza by, men du vil hellere kalde det noget andet?

Ja, anklager om krigsforbrydelser har været "vævende og diffuse", fordi Israel har USA's fulde opbakning og fordi der generelt er et kæmpe hykleri i det internationale samfund. Jeg er IKKE ET SEKUND tvivl om, at havde det været ARABERE som havde sønderbombet en jødisk storby på sammevis i dække af "selvforsvar", så havde det internationale samfund for længst grebet ind.
BobJylland skrev:
fre nov 03, 2023 1:31 pm
Nu spørger jeg af oprigtig nysgerrighed: Præcis hvornår startede konflikten i dine øjne?
For det første, så kan det som foregår lige nu i Gaza ikke betegnes som en "konflikt". Det er en besættelsesmagt som afstraffer en befolkning som de har holdt fængslet i to årtier.

Det er også derfor at den israelske præsident Isaac Herzog d. 13. oktober i en pressekonference udtalte: "Der er ingen uskyldig civile i Gaza. Det er en hel nation derude, der er ansvarlig". (Kilde:

Der er altså tale om en kollektiv afstraffelse, hvilket er en overtrædelse af "Den fjerde Genevekonvention", som omhandler beskyttelsen af civile i krigstid og under en fremmed magts besættelse. Hvilket er en konvention som Israel forkaster.

Konflikten startede jo helt tilbage, da Israel gik imod FN's delingsplan fra 1947 og erobrede langt, langt mere end de fik tildelt i sin tid. Desuden fordrev de op imod 1 mio. palæstinensere, samt ødelagde omk. 300 palæstinensiske landsbyer. Alt dette er dokumenteret i historiebøger, som selv jødiske historikere anderkender.

Bl.a. Benny Morris og Ilan Pappé er to jødiske og israelske historikere, som har skrevet bøger angående Nakba og "Israels" forbrydelser. Fx historikeren Benny Morris siger, at civile palæstinenserne blev dræbt og fordrevet, samt landsbyer blev ødelagt ved Israels fødsel (kilde: Ha'aretz Friday Magazine, 9 January 2004).
BobJylland skrev:
fre nov 03, 2023 1:31 pm
Jeg beklager, men det er simpelthen en historieløs sammenligning at kalde Gaza for en koncentrationslejr. Der pågår ikke målrettet massemord på civile. Og på forhånd: Nej, at pege på et foreløbig ubekræftet tabstal fra et ministerium, der er underlagt Hamas, udgør ikke på nogen som helst måde bevis for eller indikation på målrettet massemord på civile.
Hvad i alverden er det ellers, andet end en koncentrationslejr? Man har aflåst 2,5 mio. mennesker i et lille område på størrelse med Langeland, med elendige livsvilkår. Jeg kan sagtens uddybe og udpensle dette, men det bliver samlet set et meget langt skriv.

Og jov, der foregår i den grad målrettet massemord på civile lige nu, hvilket både vidner og videodokumentation også påviser.
BobJylland skrev:
fre nov 03, 2023 1:31 pm
Det er en mærkelig påstand, at "store dele af det internationale samfund" bare ser til
Når jeg skriver "store dele af det internationale samfund", som mener jeg EU-stater, og især USA.

USA er jo selv blevet skabt af fortidens europæere, som nedslagtede omkring 56 mio. indianere. Så derfor måske ikke en overraskelse, at den amerikanske regering accepterer, at et stor-Israel skabes på kranierne af palæstinenserne :|

Jeg skal naturligvis IKKE generalisere. Der er mange amerikanere (inkl. jøder) som er modstander af Israels politik. Min kritik er rettet mod den amerikansk regerings udenrigspolitik.

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: Politik

Indlæg af sorens »

Barca80 skrev:
fre nov 03, 2023 10:15 pm
Konflikten startede jo helt tilbage, da Israel gik imod FN's delingsplan fra 1947 og erobrede langt, langt mere end de fik tildelt i sin tid. Desuden fordrev de op imod 1 mio. palæstinensere, samt ødelagde omk. 300 palæstinensiske landsbyer. Alt dette er dokumenteret i historiebøger, som selv jødiske historikere anderkender.

Bl.a. Benny Morris og Ilan Pappé er to jødiske og israelske historikere, som har skrevet bøger angående Nakba og "Israels" forbrydelser. Fx historikeren Benny Morris siger, at civile palæstinenserne blev dræbt og fordrevet, samt landsbyer blev ødelagt ved Israels fødsel (kilde: Ha'aretz Friday Magazine, 9 January 2004).
Sådan ca.

D. 29. november stemmer FN om delingen. Det blev reelt startskuddet på en borgerkrig i mandat-området. En konflikt der bølgede lidt frem og tilbage de første to måneder, men fra marts/april og frem havde krigslykken vendt til Israels side. Da de erklærer sig selvstændig d. 14. maj er det på et mindre, men anderledes skåret areal end FN-planen. Dagen efter erklærer de omkringliggende arabiske lande krig mod Israel. Og borgerkrigen bliver mere en reel interstatslig krig. Det er først efter denne krig at Israel erobrede et betydeligt større stykke end det der var angivet i FN-planen.

Undervejs i borgerkrigen begik begge parter (som reelt bestod af mere eller mindre koordinerede militser) terroranslag på hinanden og det man med rette kan kalde massakre på civile. De israelske militser/terrorgrupper (særligt Irgun og Leha - så vidt jeg husker de hed) begik dog de største. Herunder Deir Yassin.

Det var en blodig fødsel for Israel. Uden tvivl. Man kalder det også uafhængighedskrigen. Palæstinenserne udover at blive fordrevet ender uden en nation. Kongen i Transjordan annektere Vestbredden - deraf navnet for området. Og Jerusalem blev en central by i hans nye forøget arabiske kongerige.

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15004
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1686 gange
Blevet takket: 1121 gange
Kontakt:

Re: Politik

Indlæg af Lopezzz »

Filten skrev:
fre nov 03, 2023 8:16 pm
Lopezzz skrev:
fre nov 03, 2023 3:55 pm
Filten skrev:
fre nov 03, 2023 2:09 pm
Lopezzz skrev:
fre nov 03, 2023 8:06 am
Fuldstændig enig med Barca80. Man kan ikke forklare det bedre. Det er ren genocid. De slagter små børn mens resten af verden ser på.
Ved godt at det ikke hjælper/ændre noget men i dag skal jeg demonstrere.
Randers, Jens Otto Krags Plads, kl 16:30
Så er du ikke mere end 3 km fra mig lopezzz 🤣
Bare kom forbi, jeg tager en Barca trøje på 🤣🤣
Ja kunne have været hyggeligt, men har først set dit svar nu og var ved at forberede aftensmad 🤣😆
Det var en meget fredelig demonstration men med et kritisk budskab rettet mod det danske regering som støtter Israel.
Ligemeget hvem, ligemeget hvor i verden, når der bliver begået massakre mod uskyldige børn så skal man tage afstand fra dem der begår det.
Man skal ikke støtte Israel bare fordi USA gøre det.
Dansk regering skal stoppe med at slikke den hykleriske amerikanske røv. De ejer os ikke, vel?
Alt hvad USA siger og gøre har skabt uro i verden.
Er vi virkelig så afhængige af USA at vi ikke tør selv at tage beslutninger?
Sikke et rod vi har viklet os ind. Det er skamfuldt.

Danmark kæmper hver dag mod terrorisme, racisme og nazisme men alligevel vælger at støtte folkedrab.
Hvad fuck sker der?? Det føles som om retfærdighed eksisterer ikke mere. :thumbdown:
MDCCCXCIX

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 41 gæster