Flax_Generous skrev:Ja, Eminem er en rapteknisk virtuos, der kan stable stavelse på stavelse i en helvedes fart. Hvis rap var en sportsgren ville han være verdensmester. Men som kunstner er han på nuværende tidspunkt komplet intetsigende, pinligt ucharmerende og totalt ude af trit med tidens ånd. Paradoksalt nok var han engang det modsatte: han var opfindsom, underholdende og besad en rå ærlighed. Men det er væk. Nu er han en maskine, uden noget betydningsfuldt på hjerte, som bare kværner ord ud. Han bestemmer selvfølgelig selv, men jeg havde trykket på off for længst.
Jeg er enig i, at Ems album med Revival var noget værre bras, og nogle af albummer før det også. Men jeg synes, du skal høre Kamikaze. Lucky You, Fall og især The Ringer er rigtigt gode hiphopnumre. Lucky You er da ligesom nutidens hiphop bare med rim, der har substans i.
Flax_Generous skrev:
Beats har betydning i hiphop, ja, men det passer simpelthen ikke, at "nutidens hiphop" er lyrisk indholdsløst. Lad os se bort fra Kendrick og co., for det er for let at pege på, og i stedet tage to mumblerap-eksempler fra i år: Futures
Hate The Real Me og SahBabiis
Anime World.
Jeg har
tidligere prøvet at forklare, at Future bruger sin stemme til at kommunikere (narkotikapåvirkede) følelser og sindstilstande. Den slags er helt normalt i rock og metal, men ikke i hiphop, som traditionelt har haft meget fokus på smarte rim og næsten prosalignende fortællinger. Future bryder åbenlyst med denne tradition. Hans sprog er meget begrænset, nogle gange nærmest uforståeligt. I stedet handler det mere om stemningen og rytmen.
Tony Montana,
F*ck Up Some Commas og
Thought It Was A Drought, som starter med lyden af kodein blive omrørt i sodavand og isterninger, er åbenlyse eksempler.
Hate The Real Me falder ikke i den kategori. På nummeret er Future nogenlunde forståelig, og der er ikke noget at læse mellem linjerne. Over et grotesk triumferende beat fortæller han direkte, at han hader sit sande jeg, og at han flygter væk i stoffer. Det er selvfølgelig blevet sagt før, også af Eminem, men kun sjældent så effektivt som i
Hate The Real Me. Man kan nærmest høre dæmonerne sige "you the enemy." Det er langt mere autentisk og dramatisk end Eminems ballader (og det siger jeg selvom beskrivelser som "autentisk og dramatisk" er skod).
Men alligevel er hele sangen Hate The Real Me gennemtæsket gennem Autotune, fordi Future ikke ejer et gram mindste flow i sin stemme. Sorry, Flax - men autotune er simpelthen det værste lort, der er skabt. Det er derfor, der kommer så mange talentløse kunstnere igennem nåleøjet, fordi de kan fjerne deres intetsigende stemmer, og desværre er der for mange idioter ude i verden, der æder det råt. Hvis Future kunne rappe med sin almindelige stemme og give mig noget bedre substans, havdej eg støttet manden, men autotune? Nej tak herfra.
Det er derfor, jeg anser Kendrick som den bedste rapper, der er i spillet ligenu sammen med Em, Jay-Z, Nas osv, fordi Kendrick forstår essensen af hiphop, har eksperimentet med genren, men stadigvæk bevaret sjælen i hiphoppen og ikke lader smadre 95 procent af alle sine sange igennem autotune. Der er en grund til, at flere af de største navne i hiphop anser Kendrick som den nye konge, bl.a. Snoop Dogg, selvom hna har været lort i 20 år, så var han en af personerne i den gyldne æra.
Flax_Generous skrev:Sikke en sætning! Ren Eminem. Men ja,
Chun Swae er et sublimt nummer. Det skyldes dog ikke Nicki Minaj, men derimod Swae Lee og Metro Boomin. Hør nummeret.
Ja okay, my bad. Troede det var mere Nicki Minaj, du ville høre, for hun er for mig en af de mest talentløse "rappere" der findes, for hun har intet at komme med, og hendes rim er pussy med pussy og hvor god hendes pussy er.
Flax_Generous skrev:Hiphop er i dag i høj grad pop, men det gør ikke nødvendigvis hiphop dårligt. Jeg vil påstå, at der er lige så meget god hiphop i dag som for 15-20 år siden, den tid som du savner, og der er sikkert også samme mængde elendig hiphop.
Hiphop er blevet pop, fordi mumblerap er blevet anerkendt af pøblen. Ja, på det punkt. Men en spiller som Nas er jo ikke pop med hnas seneste album, Nasir. Fordi Nas holder det ægte.
Men ja, mumblerap er pop. Det er ikke hophop i hvert fald.
Flax_Generous skrev:Det er selvfølgelig rigtigt, at Lil Pump er rapteknisk dårligere end Eminem (men hvad med Kendrick som også er nutidig rap?). Mit svar er blot, at teknik langt fra er det eneste som betyder noget. Mumblerap kan sagtens have værdi uden at være lyrisk og teknisk raffineret. Ja, faktisk sætter jeg pris på kunstnere som bryder med konventionerne og eksperimenterer. Og det er jo her uenigheden ligger: du er reaktionær og hænger fast i fortiden. Ligesom Eminem.
Kendrick elsker jeg. Fordi han forstår hiphop. Han har flow, han kan rime, han kan storytelle, han kan eksperimentere inden for lovens rammer af hiphop, og hna forstår, hvad essensen er. Hans musik er ikke bare en vild banger, og så noget værre vås som "Gucci gang, Gucci gang, Gucci gang, Gucci gang
Gucci gang, Gucci gang, Gucci gang (Gucci gang!)
Spend ten racks on a new chain
My bitch love do cocaine, ooh"
Jeg synes ikke, ejg hænger fast i fortiden. Jeg synes bare, at folk glemmer at forstå, hvad hiphop er. Jeg fuckede med Tyler, The Creator og Odd-Future, da de kom frem, fordi de skabte nyt liv i hiphop. Jeg fuckede med de andre fra Odd-Future. Jeg fucker med ASAP-mob-crewet og Asap Rocky, selvom han live er en forfærdelig ringe live-entertainer. Jeg er vild med Drakes og hans måde at ændre hiphoppen på, at ma ngerne må vise sårbarhed på.
Men jeg fucker ikke med de her nye lean-drikkende, overtatoverede, talentløse soundcloud-rappere, der intet har at byde med andet end et godt beat. Det er ikke hiphop for mig.
"To be fair, we told Real Madrid we wouldn't do a guard of honour when they won the Club World Cup, because we didn't compete in it, so we shouldn't ask them to do one, when they didn't compete in La Liga".
- Gerard Piqué