29/4 FC Barcelona - Granada

Alle kamptråde fra sæsonen 2020/2021

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 29/4 FC Barcelona - Granada

Indlæg af EasyBuddhist »

Jeg troede ellers du ville have ham ned og spille def midt? Eller husker jeg forkert?
Jeg har nævnt på et tidspunkt at hvis ikke Koeman vil spille med ham på den offensive, så må han omskoles til en mere central eller defensiv rolle på midtbanen. Men hans naturlige position er på den fremskudte eller som 8ér. Qua hans problemer med at fylde nok rent fysisk er den fremskudte klart der, hvor hans forcer ligger lige nu, men fremadrettet kommer han til at kunne dække både 8éren og med tiden måske også 6éren.

Nu begynder du igen med det der med at Pedri skal ud på bænken. Hvor får du det fra? Pedri har kørt på pumperne i over en måned. Han trænger til aflastning. De Jong trænger til aflastning, hvilket kan sende Pedri ned på CM og Puig ind på OM. Busquets trænger til aflastning, hvilket kan sende de Jong ned på DM, Pedri ned på CM og Puig ind på OM. Nogle kampe kan han starte, andre laver han indhop, når dem der starter ikke kan finde hullerne, når man skal lukke kampen, eller skal jagte en udligning, eller et føringsmål. pointen er, at han skal have spilletid, når hans kvaliteter er manglet, eller når der trænger til rotation. Simpelt.

I øvrigt, så synes jeg du overvurderer Pedri´s kvaliteter i det offensive. Jeg synes, der har været langt mellem snapsene, hvor han virkelig har bidraget på det område. Han mangler målfarlighed i ret høj grad og jeg synes at de langt de fleste kampe, han har spillet, har passet bedre til en CM rolle, snarer end en OM. De Jong, Pedri, Puig er en midtbanekonstellation, der vil kunne klare de fleste modstandere i ligaen, uden at bliver løbet over ende. Eller Busquets, de Jong/Pedri, Puig
Men taktisk er han ikke ret klog og han efterlader alt for meget plads.
Du fisker. Det er en løgn, rent offensivt er han det bedste vi har i øjeblikket. Derimod er Pedri ret svag lige på det område rent taktisk. Problemet er dog ikke hverken Pedri eller Puig, som vil kunne komplementere hinanden. Det er Koeman.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 29/4 FC Barcelona - Granada

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg har nævnt på et tidspunkt at hvis ikke Koeman vil spille med ham på den offensive, så må han omskoles til en mere central eller defensiv rolle på midtbanen. Men hans naturlige position er på den fremskudte eller som 8ér. Qua hans problemer med at fylde nok rent fysisk er den fremskudte klart der, hvor hans forcer ligger lige nu, men fremadrettet kommer han til at kunne dække både 8éren og med tiden måske også 6éren.
Fremadrettet? Hvordan skulle det lige ske? Tænker du på når han bliver sendt videre eller?
Nu begynder du igen med det der med at Pedri skal ud på bænken. Hvor får du det fra? Pedri har kørt på pumperne i over en måned. Han trænger til aflastning. De Jong trænger til aflastning, hvilket kan sende Pedri ned på CM og Puig ind på OM. Busquets trænger til aflastning, hvilket kan sende de Jong ned på DM, Pedri ned på CM og Puig ind på OM. Nogle kampe kan han starte, andre laver han indhop, når dem der starter ikke kan finde hullerne, når man skal lukke kampen, eller skal jagte en udligning, eller et føringsmål. pointen er, at han skal have spilletid, når hans kvaliteter er manglet, eller når der trænger til rotation. Simpelt.
Jeg prøver på at finde ud af hvem der skal ofres? Og med måden du skriver på så virker det ofte som om det er pedri du tænker på.

Messi er vores OM. Vi har ikke en OM fra midten hvilket skyldes nødvendigheden af støtte (som jeg allerede har været inde på). At Puig godt kunne få lidt mere spilletid er jeg som sådan enig i omend jeg stadig ser moriba som en bedre løsning ud fra måden vi spiller på.
I øvrigt, så synes jeg du overvurderer Pedri´s kvaliteter i det offensive. Jeg synes, der har været langt mellem snapsene, hvor han virkelig har bidraget på det område. Han mangler målfarlighed i ret høj grad og jeg synes at de langt de fleste kampe, han har spillet, har passet bedre til en CM rolle, snarer end en OM. De Jong, Pedri, Puig er en midtbanekonstellation, der vil kunne klare de fleste modstandere i ligaen, uden at bliver løbet over ende. Eller Busquets, de Jong/Pedri, Puig
Det er pedris første sæson på førsteholdet. Han er 18 år gammel, spiller på højeste niveau og på en position han ikke rigtigt har spillet før. Han har som jeg skrev spillet OM og kant i hele sin karriere op til denne sæson og det på et højere niveau end Puig og med mindst ligeså gode offensive stats. Så igen - hvad er det der gør Puig til en bedre offensiv spiller end ting vi ikke rigtigt kan måle som lækkerhed, touch og flair? Du må simplethen have et eller andet der kan underbygge din påstand omkring Puig og dennes offensive kvaliteter andet end følelser?
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 29/4 FC Barcelona - Granada

Indlæg af EasyBuddhist »

Fremadrettet? Hvordan skulle det lige ske? Tænker du på når han bliver sendt videre eller?
Jeg tænker, i takt med at han får mere spilletid og så sandelig helst hos Barca!
Jeg prøver på at finde ud af hvem der skal ofres? Og med måden du skriver på så virker det ofte som om det er pedri du tænker på.


Jeg har netop lagt vægt på, at det ikke er Pedri, andet end når han trænger til rotation eller når han er gået død for kræfter, eller når han spiller en anden position, eller når han ikke leverer. Faktisk har jeg ikke Puig som starter andet end når nogle af de faste centrale skal roteres, i hvert fald ikke endnu. Pointen er at han slet ikke får spilletid og det er en katastrofe.
Messi er vores OM. Vi har ikke en OM fra midten hvilket skyldes nødvendigheden af støtte (som jeg allerede har været inde på). At Puig godt kunne få lidt mere spilletid er jeg som sådan enig i omend jeg stadig ser moriba som en bedre løsning ud fra måden vi spiller på.
Nu vrøvler du altså. Messi har spille OM en håndfuld gange i hans tid. Thats it. Hvis du tænker på, når han søger ned i banen, så er netop det jo et udtryk for at ingen andre kan og det er er kæmpe problem, når man skal score mål, for så vil man gerne have Messi tættere på målet.
Du må simplethen have et eller andet der kan underbygge din påstand omkring Puig og dennes offensive kvaliteter andet end følelser?
Jeg laver ikke andet end at komme med taktiske overvejelser om, hvordan Barca´s spil kan blive skarpere på den sidste del af banen. Du kommer derimod med påstande om det modsatte, uden at have hold i noget som helst af det. Du kommer ikke med nogen som helst tanker om, hvordan de offensive aspekter af spillet kan forbedres og det er det, som hele Barca´s indentitet er bygget på og som skal forsvares i disse tider. Ikke hvordan man defensivt bliver mest struktureret, ikke hvordan man kæmper en 1-0 sejr hjem og specielt ikke hvordan man får plads til færrest mulige offensive kræfter på holdet og tilsvarende flere defensive. Fodbold er følelser og uden dem, så gider jeg ikke følge det. Det burde du da vide som Barca tilhænger? Barca er den klub i verden med flest følelser involveret, det er det den lever og ånder for, følelser. Det sagt, så er det ikke mig der appelerer til følelserne i denne snak. Jeg har prøvet at gøre det meget objektivt, men du insisterer så på det modsatte.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 29/4 FC Barcelona - Granada.

Indlæg af Madameskrald »

EasyBuddhist skrev:
søn maj 02, 2021 7:48 pm
Når du spørger, hvor Puig skulle spille, så skal han jo spille der, hvor Pedri spiller i de nuværende varianter. Eller hvor Coutinho gjorde i starten, eller Ilaix senest. Dvs. på den fremskudte i en 4-3-3 og 3-5-2 og til venstre(hvor Iniesta i øvrigt også fik langt det meste af sin spilletid i starten af karrieren) i en 3-4-3.
Ja, det er en kamp siden, men emnet er fortsat interessant, så jeg tillader mig lige at vække denne diskussion igen.

Dette indlæg understreger perfekt vores forskellige syn på problemstillingen. Referencen til Iniesta er rigtigt fin, men også misvisende, da Iniesta på trods er hans placering som den mest fremskudte rolle på 3-mands midtbanen bidrog voldsomt til defensiven og havde store kvaliteter her (spillede endog dm i ungdomsårene). Med andre ord har Barcelona i nye tid ikke spillet med en regulær OM (læs med begrænset defensive forpligtigelser) på midtbanen.

I øvrigt spillede Coutinho overvejende positionen med to seksere bag sig - og jeg forstå netop Koemans initiale ønske om skifte til 4-2-3-1 formation for at frigive flere offensive kræfter med øje for, at der var for få spillere i truppen med stærke nok kompetencer i begge retninger af banen, når nu målet var en spillestil, der skulle være tro mod Barcelonas DNA.

Med andre ord skal den fremskudte midtbane arbejde meget defensivt - og på det niveau er Pedri og Moriba altså langt stærkere end Puig for nu. Jeg er enig i, at Puig isoleret set, hvis han formår at være reflekteret og rolig på bolden for nu har vist potentiale for mere flair og bedre overblik end de to, men det må trods alt fremstå tydeligt for enhver, at Pedris defensive bidrag har været vigtigt i denne sæson. Til den problemstilling kan ligges, at Puig jo ikke i begrænset omfang fremstå reflekteret og rolig på bolden - han forcerer derimod i høj grad spillet, hvilket er godt i sekvenser, men en af de vigtigste kompetencer for en midtbanespiller i klubben er kunsten at tage temperaturen på kampen - dvs. forcerer spillet, når det skal forceres (dette har jeg endnu ikke set fra Puig på overbevisende vis). Hertil er jeg i høj grad enig med PB, at der ikke er brug for en egentlig playmaker/OM, da Messi fortsat er en magnet på bolden i den forstand. Men skal ikke have set mange kampe med Barca i den seneste tid for at spotte, hvor meget eks. Griezman og De Jong ligger og arbejder for at optimere Messis arbejdsbetingelser.

Nå nok om det - midtbanen sat op for at kompensere for defensivens sårbarhed..., og så længe den samlede defensiv ikke er stærkere, så er det påkrævet, at midtbanen er velovervejet, løbestærk og defensiv stabil. I det perspektiv er Pedri og Moriba fortsat med rette foran Puig i køen.

Og ja jeg er som udgangspunkt enig i, at man i klubben gerne må tage defensive sats i en offensiv satsning, men med historikken gennem de seneste par sæsoner og med udgangspunkt i Koemans situation, så må det være forståeligt, at der ikke er plads for en sådan prioritering pt.. hverken offensiven eller defensiven er stærk nok til at kompensere, og Koemans sitation er for sårbar.

Med andre ord Koeman får for ham noget nær det optimale ud af truppen.. Det gyldne spørgsmål er så, om en anden kunne presse citronen yderligere, og det tror jeg, men det kræver et meget bredt kompetence sæt trænermæssigt, tålmodighed og tid. Koeman lever alene på opblomstringen i 21 - og den opskrift klamrer han sig naturligvis til.

En eventuel ny træner skal både have vanvittige kompetencer, være kompromisløs (spillestil, akademi) og skabe fornuftig succes på højteste internationalt niveau fra første sæson - det er jo nærmest utopisk!

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: 29/4 FC Barcelona - Granada

Indlæg af Norbit »

Tænk at hold som Cadiz og Granada koster os mesterskabet. Forfærdeligt.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14865
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1657 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: 29/4 FC Barcelona - Granada

Indlæg af Lopezzz »

Norbit skrev:
ons maj 05, 2021 4:04 pm
Tænk at hold som Cadiz og Granada koster os mesterskabet. Forfærdeligt.
Det er ikke noget nyt. Det sker næsten hver sæson
MDCCCXCIX

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 7 gæster