1/10 Celtic - FC Barcelona

Alle kamptråde fra sæsonen 2013/2014

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Flax_Generous skrev:
Kubala skrev:Problemet er, at man sætter et prædikat på spilleren, som han har en fortid med diving(altså evig diver), hvilket er problematisk - Busi er et godt eksempel på dette.
Neymar har lige præcis fortjent sådan et prædikat. Ikke så meget for tiden i Barca (det er trods alt kun 10 ud af over 250 seniorkampe), men derimod generelt. Kan I huske den her fra i sommers? Han er 21 år og han har allerede en mildt sagt forbløffende samling af den slags. Neymar skal bevise, at han ikke er den slags spiller, men episoder som i går hjælper altså ikke.
Hvem skal han bevise sig for? Dig? Engelske fans? Kan ikke forstå I (fans af engelske hold) skal se jer selv som moralens vogtere når det kommer til fodbold. Fordi du ser på spillet på en måde så behøver fans af spansk fodbold ikke at se det på samme måde. Jeg synes det er fint at du er her på forum men du må forstå at vi der er her holder med barca og derfor holder (de fleste) af en helt anden kultur og tilgang til spillet end den du holder af. Overdrivelser er en normal ting i spanien og det er seriøst ikke noget der får mit pis i kog. Jeg bliver tilgengæld sur når man skal have moralprædiker fra folk fra norden som mener at det er klamt.

Desuden filmede Neymar ikke! Han overdrev hvilket er det eneste han har gjort for barca!
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Flax_Generous »

Visca El Barca skrev:Det interessante er, at dommeren faktisk har et gult kort trukket op, men ombestemmer sig og giver ham et korrekt rødt. Hvorfor mon han skifter mening? Skyldes det måske Neymars reaktion? Hvis ja, er det helt fair, et gult havde været latterlig i den situation.
Det er svært at vide, hvad dommeren tænker. Men lad os da bare antage, at Neymars overreaktion får ham til at smide Brown ud. Det gør ifølge dig Neymars overreaktion "fair." Man må med andre ord gerne simulere en skade, selvom det ikke er tilladt i reglerne (s. 49), hvis en modstander har forsøgt at begå en svinestreg.

Problemet er bare, at den logik ikke holder. At tage sagen i egen hånd og foretage en uretmæssig handling for at rette en anden uretmæssig handling hjælper ikke på lang sigt. Hvis man vitterlig ønsker at komme det svinske spil til livs (og film og skuespil) bør man først og fremmest argumentere for bedre hjælp til dommerne, f.eks. flere dommere på banen, mulighed for retrospektive straffe og måske endda benyttelse af videoteknologi. Samtidig bør man fordømme ethvert forsøg på at snyde, hvad enten det er svinsk spil eller film. Det er det eneste, der kan skabe klare linjer og en sport uden alle de her episoder.

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Visca El Barca »

Flax_Generous skrev:
Kubala skrev:Problemet er, at man sætter et prædikat på spilleren, som han har en fortid med diving(altså evig diver), hvilket er problematisk - Busi er et godt eksempel på dette.
Neymar har lige præcis fortjent sådan et prædikat. Ikke så meget for tiden i Barca (det er trods alt kun 10 ud af over 250 seniorkampe), men derimod generelt. Kan I huske den her fra i sommers? Han er 21 år og han har allerede en mildt sagt forbløffende samling af den slags. Neymar skal bevise, at han ikke er den slags spiller, men episoder som i går hjælper altså ikke.

Han er selvfølgelig selv skyld i, at folk ser ham som en der filmer, du linker selv til en situation, hvor han dirkete filmer og diver. Dog skal det siges, at han ikke har gjort det efter sin ankomst til Katalonien. Må jeg spørge, mener du for alvor, at den situation du linker til kan sammenlignes med episoden igår?

Jeg må også spørge, hvis man tager et kig på dommeren, selvom han har perfekt syn og kan se hvad der sker, har han først det gule kort i hånden ( det er tydeligt at se det), han ombestemmer sig og giver et korrekt rødt, kunne det tænkes at det netop sker på baggrund af Neymars reaktion? Hvis, hvorfor er det så galt at en spiller hjælper dommeren med at træffe det korrekte valg og giver det kort, som der skal gives i situation.

Man kan vel ikke fortolke situation, den er klokkeklar, men noget tyder på at dommeren var villig til at se gennem fingre med det, måske for at please fodboldpublikum men samtidig se bort fra fodboldens love (det sker tit synes jeg), han ombestemmer sig, jeg tror det er på grund af Neymars reaktion.
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Flax_Generous »

Piquénbauer skrev:Hvem skal han bevise sig for? Dig? Engelske fans? Kan ikke forstå I (fans af engelske hold) skal se jer selv som moralens vogtere når det kommer til fodbold. Fordi du ser på spillet på en måde så behøver fans af spansk fodbold ikke at se det på samme måde. Jeg synes det er fint at du er her på forum men du må forstå at vi der er her holder med barca og derfor holder (de fleste) af en helt anden kultur og tilgang til spillet end den du holder af. Overdrivelser er en normal ting i spanien og det er seriøst ikke noget der får mit pis i kog. Jeg bliver tilgengæld sur når man skal have moralprædiker fra folk fra norden som mener at det er klamt.

Haha, rolig nu.
Piquénbauer skrev:Desuden filmede Neymar ikke! Han overdrev hvilket er det eneste han har gjort for barca!
Det er altså heller ikke tilladt (eller sympatisk) at spille skadet, når man ikke er det. Daluigi mener, at Neymar faktisk blev skadet, hvilket jeg så tvivler på, men det er da i det mindste en apologi, som giver mening.

For øvrigt er jeg rimelig sikker på, at du havde bandet, svovlet og spyttet i foragt, hvis det var Pepe, Ronaldo eller Di Maria som havde "overdrevet," også selvom modstanderen rent faktisk fortjente et rødt.

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Kubala »

Man kan man bruge s. 49 om Neymar?: Circumstances when a player is cautioned
for unsporting behaviour e.g. If a player attempts to deceive the referee by feigning
injury or pretending to have been fouled


Simulerede han? Der var kontakt, men han overdrev - er det at simulere? Prøvede han at snyde dommeren med at fake en skade? Pretending to have been fouled - blev han ikke det? Kan ikke rigtigt se, at man kan bruge dette om Neymars episode, men ellers jeg er enig med dig i stort set det hele, som omhandler en ekstra hånd til dommerne og at man skal fordømme snyderi i sporten.
Senest rettet af Kubala ons okt 02, 2013 3:02 pm, rettet i alt 2 gange.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Flax_Generous skrev:
Visca El Barca skrev:Det interessante er, at dommeren faktisk har et gult kort trukket op, men ombestemmer sig og giver ham et korrekt rødt. Hvorfor mon han skifter mening? Skyldes det måske Neymars reaktion? Hvis ja, er det helt fair, et gult havde været latterlig i den situation.
Det er svært at vide, hvad dommeren tænker. Men lad os da bare antage, at Neymars overreaktion får ham til at smide Brown ud. Det gør ifølge dig Neymars overreaktion "fair." Man må med andre ord gerne simulere en skade, selvom det ikke er tilladt i reglerne (s. 49), hvis en modstander har forsøgt at begå en svinestreg.

Problemet er bare, at den logik ikke holder. At tage sagen i egen hånd og foretage en uretmæssig handling for at rette en anden uretmæssig handling hjælper ikke på lang sigt. Hvis man vitterlig ønsker at komme det svinske spil til livs (og film og skuespil) bør man først og fremmest argumentere for bedre hjælp til dommerne, f.eks. flere dommere på banen, mulighed for retrospektive straffe og måske endda benyttelse af videoteknologi. Samtidig bør man fordømme ethvert forsøg på at snyde, hvad enten det er svinsk spil eller film. Det er det eneste, der kan skabe klare linjer og en sport uden alle de her episoder.
Brown sparkede neymar. Neymar viste at han var blevet sparket og det gjorde ondt. Han gjorde altså dommeren opmærksom på at han var blevet sparket og at det gjorde ondt. Hvad skulle han ellers have gjort? Skulle han have holdt kæft og så kunne brown spille videre efter sin svinestreg?

Det sidste du skriver er meget fint og romantisk. Det har dog intet med denne sag at gøre da neymar bliver sparket efter dommeren har fløjtet og dommeren derfor giver brown et helt korrekt rødt kort. Dommeren havde altså styr på hvad der skete. Du bliver desuden ved med at snakke om film hvilket overhovedet ikke var involveret i denne episode.

Fodbold er business og spillerne udnytter alle de muligheder de har. De stærke spillere går til den og laver frispark for at hæmme de mindre spillere. De mindre spillere overdriver for at vise at der bliver begået frispark hvilket i længden kan betyde kort. Sådan er gamet! Desværre er det mest overdrivelserne vi skal høre på og ikke så meget de klamme frispark.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Visca El Barca »

Flax_Generous skrev:
Visca El Barca skrev:Det interessante er, at dommeren faktisk har et gult kort trukket op, men ombestemmer sig og giver ham et korrekt rødt. Hvorfor mon han skifter mening? Skyldes det måske Neymars reaktion? Hvis ja, er det helt fair, et gult havde været latterlig i den situation.
Det er svært at vide, hvad dommeren tænker. Men lad os da bare antage, at Neymars overreaktion får ham til at smide Brown ud. Det gør ifølge dig Neymars overreaktion "fair." Man må med andre ord gerne simulere en skade, selvom det ikke er tilladt i reglerne (s. 49), hvis en modstander har forsøgt at begå en svinestreg.

Problemet er bare, at den logik ikke holder. At tage sagen i egen hånd og foretage en uretmæssig handling for at rette en anden uretmæssig handling hjælper ikke på lang sigt. Hvis man vitterlig ønsker at komme det svinske spil til livs (og film og skuespil) bør man først og fremmest argumentere for bedre hjælp til dommerne, f.eks. flere dommere på banen, mulighed for retrospektive straffe og måske endda benyttelse af videoteknologi. Samtidig bør man fordømme ethvert forsøg på at snyde, hvad enten det er svinsk spil eller film. Det er det eneste, der kan skabe klare linjer og en sport uden alle de her episoder.
Jeg spørger igen, hvad skal man så gøre? Flere dommere hjælper tydeligvis ikke, man har to dommere bag målet, men de dømmer ikke de mest klare straffespark eller forseelser begået lige foran deres øjne. Jeg går tilbage til Gary Nevilles argument, hvis Neymar havde undladt at reagere sådan og gøre dommeren opmærksom på det, så havde dommeren givet det gule kort, som han havde i hånden. Det havde været endnu en forkert kendelse den aften, hvilket er under al kritik.

Neymar simulerer ikke noget, han bliver faktisk ramt. Du, som ser det på TV, er så af den overbevisning, at det ikke har gjort ondt på Neymar, eller bør ikke gøre ondt på ham. Den holdning har jeg ikke så meget tilovers for. Vi ser jo på ugentlig basis, at Leo Messi ikke får de frispark og straffespark der bliver begået mod ham, netop fordi han står oprejst og hverken lader sig falde til jorden efter kontakt eller overdrive. Det er tydeligt, at der ikke er en belønning for det, ligesom det også er tydeligt at det nogen gange kan hjælpe dommeren til at træffe det eneste rigtige valg, hvis man lige overdriver en smule.

Retrospektive straffe er helt klart noget jeg går ind for, men indtil det ikke er indført, kan jeg ikke se noget problem i de episoder som igår, når der rent faktisk er tale om en svinestreg og spilleren rent faktisk bliver ramt. Det kan ikke være rigtigt, at i en sådan situation skal tvivlen komme den svinske spiller tilgode. For at gøre det hele endnu mere underligt, der burde ikke være noget som helst tvivl eller diskussion for den sags skyld. Det Brown lavede er direkte rødt ifølge de love der eksisterer i fodbold, hvorfor man prøver at vende og dreje situationen er uforståeligt, synes jeg.

Som Keane sagde, Brown er selv skyld i det, og hans reaktion fortæller at han ved han har dummet sig. Der er ikke mere at diskutere.
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Flax_Generous skrev:
Piquénbauer skrev:Hvem skal han bevise sig for? Dig? Engelske fans? Kan ikke forstå I (fans af engelske hold) skal se jer selv som moralens vogtere når det kommer til fodbold. Fordi du ser på spillet på en måde så behøver fans af spansk fodbold ikke at se det på samme måde. Jeg synes det er fint at du er her på forum men du må forstå at vi der er her holder med barca og derfor holder (de fleste) af en helt anden kultur og tilgang til spillet end den du holder af. Overdrivelser er en normal ting i spanien og det er seriøst ikke noget der får mit pis i kog. Jeg bliver tilgengæld sur når man skal have moralprædiker fra folk fra norden som mener at det er klamt.

Haha, rolig nu.
Piquénbauer skrev:Desuden filmede Neymar ikke! Han overdrev hvilket er det eneste han har gjort for barca!
Det er altså heller ikke tilladt (eller sympatisk) at spille skadet, når man ikke er det. Daluigi mener, at Neymar faktisk blev skadet, hvilket jeg så tvivler på, men det er da i det mindste en apologi, som giver mening.

For øvrigt er jeg rimelig sikker på, at du havde bandet, svovlet og spyttet i foragt, hvis det var Pepe, Ronaldo eller Di Maria som havde "overdrevet," også selvom modstanderen rent faktisk fortjente et rødt.
Du mener at han spiller skadet. Jeg mener at han viser han er blevet ramt. Jeg ville på ingen måder bande eller noget hvis busquets sparkede ronaldo i ryggen og denne overdrev. Det ville simpelthen være for dumt af busquets!
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

emo
Indlæg: 17784
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 804 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af emo »

Vi kommer det altid til livs, det at overdrive. Det hænger ved fodbolden, det har vist sig at kunne give pote, ved at have en indflydelse på dommeren, enten om man "med rette" overdriver eller man "filmer", og få sendt en spiller ud eller få tildelt en spiller et gult kort på baggrund af noget som ikke var der.

Jeg regnede med at dommeren ville hive to gule kort frem, nedbremsning og så frustration bagefter. Jeg ved ikke hvor meget overdrivelse der var i går, det er bare uheldigt at han kommer med en fyldt bagage af film fra Sydamerika.

Cecs overdrev i sidste års Sevilla kamp. Men en hensigt er en hensigt og så længe det er retfærdigt givet ud, kort, så er jeg tilbøjelig til at skubbe overdrivelse til side. Er overdrivelse med til at fejlagtigt sende en ud, er det slemt.

Balance gang, for og imod, splittet, det er svært. Men nå dommeren er inkompetent skal denne hjælpes på vej, måske...

Aaah det er svært.
Allez...

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Kubala »

Kan se du mente s. 49 og ikke paragraffen 49.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Flax_Generous »

Visca El Barca skrev:Må jeg spørge, mener du for alvor, at den situation du linker til kan sammenlignes med episoden igår?
Nej, der var klart rødt i går, som jeg skrev som det allerførste i tråden.
Visca El Barca skrev:Jeg må også spørge, hvis man tager et kig på dommeren, selvom han har perfekt syn og kan se hvad der sker, har han først det gule kort i hånden ( det er tydeligt at se det), han ombestemmer sig og giver et korrekt rødt, kunne det tænkes at det netop sker på baggrund af Neymars reaktion? Hvis, hvorfor er det så galt at en spiller hjælper dommeren med at træffe det korrekte valg og giver det kort, som der skal gives i situation.
Two wrongs don't make a right. Det kræver, at man kan se det store billede, men det plejer du da altså at kunne se. Jeg tror derfor, at du lader dig forblænde af farven på spillerens trøje. Hvis det var Pepe som overdrev og spillede skuespil, så ville du næppe have problemer med at sige, at Pepe bør fralægge sig den adfærd, uanset om forseelsen er til et rødt kort eller ej. Pepe er trods alt ikke dommer i situationen.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Flax_Generous »

emo skrev:Aaah det er svært.
Det er det. Det er derfor, jeg forsøger at holde en klar linje. Så undgår jeg de svære vurderingssager, hvor mine personlige sympatier måske spiller ind.

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Visca El Barca »

Vi er dog enige i, at Neymar selv er skyld i, at folk har det sådan med ham. Han har filmet og divet rigtig mange gange tidligere, noget han skal lægge på hylden i Barca, ellers bliver jeg virkelig utilfreds.

Film og dives skal også væk fra fodbolden, men det er efter min mening vigtigere at man kommer det svinske spil til livs, man sætter en anden spillers helbred på spil, det kan jeg ikke have.
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Flax_Generous »

Visca El Barca skrev:Film og dives skal også væk fra fodbolden, men det er efter min mening vigtigere at man kommer det svinske spil til livs, man sætter en anden spillers helbred på spil, det kan jeg ikke have.
Hvis jeg kun kunne fjerne én af de to ting ville jeg helt klart vælge som dig, men jeg tror godt, at man kan bekæmpe begge dele samtidig.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 1/10 Celtic - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Der er jo også kæmpe forskel på film og overdrivelse. Film er klamt og direkte snyd. En overdrivelse kan derimod kun forekomme når der er begået et frispark. Det er to helt forskellige ting og skal på ingen måder betegnes som det samme.

Jeg kan sagtens leve med overdrivelser idet skylden egentlig ligger hos spilleren der begår frisparket. Han kunne jo bare lade vær. Film er derimod snyd og kan på ingen måder bortforklares.
Senest rettet af Piquénbauer ons okt 02, 2013 3:15 pm, rettet i alt 1 gang.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 35 gæster