Tito Vilanova - El Presente del Barça

Trænere og klubbens ledelse

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Blaugrana92 »

Tito Vilanova
- El Presente del Barça

Billede

Folkens.

Først og fremmest er jeg er godt klar over, at vi allerede har en tråd om Tito, men formålet med denne tråd er lidt anderledes.

Da jeg var i Barcelona i uge 42, altså i efterårsferien, købte jeg bogen Tito Vilanova - El Presente del Barça. En bog der er skrevet på spansk.

For min egen skyld valgte jeg at begynde at oversætte hele molevitten, for at være sikker på at jeg forstod det hele, eftersom jeg trods alt ikke har haft spansk siden marts 2011. Dertil vil det unægteligt forbedre mit eget spanske. Jeg tænkte at I sikkert gerne ville være med til at læse den, så idéen er at jeg lægger kapitlerne op her i tråden, i takt med at jeg får oversat dem. Så kan vi alle sammen uddanne os til vaske ægte Tito-eksperter.

God fornøjelse (og held og lykke til mig selv).

(PS. Nu må I ikke sparke til mig, hvis nogle af sætningerne ikke er perfekt oversat. Mit spanske er som sagt noget rustent.)

Indholdsfortegnelse
Introduktion
En ny æra
Arven
Guardiola's strateg
Fodbolden's nye teknologier
Træner nummer 51
Den uendelige præsidentkrise
Den mest produktive fabrik
Gensyn med Rexach
Offer for Laporta og Rosell's revolution
Barcelona og medierne
Mourinho's finger i øjet
Nødkirurgi
Vilanova trækker i jakkesættet
En udfordring i stil med Paisley's
Første dag på arbejde
En rolig debut
Supercopa'en - den første skuffelse
Barcelona's repræsentant over for UEFA
Senest rettet af Blaugrana92 tors nov 01, 2012 1:46 pm, rettet i alt 1 gang.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Blaugrana92 »

Introduktion
Det 21. århundredes Barcelona har en klart afgrænset, succesrig og atraktiv stil, som har lagt stilen for hvordan moderne fodbold skal spilles. Pep Guardiola finpudsede den software som Johan Cruyff i sin tid indførte, da han byggede videre på det fundament som oprindeligt blev lagt af Rinus Michels og Vic Buckingham, engelsk træner i en kort periode, der ændrede spillernes mentalitet, med sin forkærlighed for det atraktive og offensive spil. I dag, efter at have nydt de bedste fire år i klubbens historie, har Barcelona valgt en nødvendig udskiftning og Tito Vilanova, sandsynligvis den mindst medieeksposerede træner i klubbens nyere historie, er ansvarlig for at forlænge den nuværende model.

Buckingham, Michels, Cruyff og Guardiola, men på sin vis også både Louis van Gaal og Frank Rijkaard, gav alle Barcelona en mere medrivende og knapt så resultatorienteret spillestil. Men gennem de sidste 40 år har der også været ekstremt kritiske perioder, hvor store og prestigefyldte internationale navne, såsom Ladislao Kubala, Udo Láttek, César Luis Menotti, Terry Venables og Sir Bobby Robson, indførte modstridende filosofier, i en klub der har oplevet alt for mange rystelser. En klub som har haft problemer med at skjule sin mangel på administrativ struktur og som har forsøgt at skjule sin udefinerede sportslige linje ved at hente de bedste spillere i verden. Tidligere betalte man eksempelvis 6 millioner euro, hvilket var mange penge tilbage i 1982, for Maradona og 24 millioner euro for Rivaldo, for at ryste klubbens sportslige pose, men succesen var oftest flygtig og frustrationerne enorme.

Med den nylige anerkendelse af sin flotte form for fodbold, er valget af Vilanova det perfekt symbol på den konceptuelle ændring i Barcelona. Det forventes af Vilanova at han er en god træner, en god leder, fordi man ved at hans fodboldmæssige ideologi passer perfekt ind i institutionen. Tito, som stammer fra Bellcaire d’Empordà, komplementerede Guardiola perfekt mellem 2007 og 2012 (et år med reserveholdet og fire med førsteholdet) og han er en karakterstærk personlighed, men han må stå overfor at leve op til de sidste års massive succeser, som bød på 14 ud af 19 mulige titler, og han må tage sig i agt overfor ethvert tegn på mæthed fra sine spillere.

FC Barcelona, den bedste klub i det 21. århundrede, har således taget hul på et nyt kapitel. Der bliver lagt megen vægt på den æstetiske del af spillet, men resultaterne skal også være i top, hvorfor forskellen på succes og fiasko er blevet ekstremt lille, ligesom ethvert fejltrins konsekvenser som oftest bliver overdrevet og blæst op til ukendelighed. Tito Vilanova, som sluttede sig til klubbens ungdomsrækker i 1984, ved bedre end nogen anden, at det er en enormt stor opgave han har forpligtet sig til at skulle udføre, men intet kan stimulere ham mere end tanken om at opnå den succes, han selv drømte om at opnå på Camp Nou som fodboldspiller. Han fik aldrig scoret de mål han gerne ville i den catalanske gladiatorarena, men nu kan han i stedet uddele dessiner til verdens bedste fodboldspillere, og lære fra sig af sin enorme fodboldmæssige viden. Ikke desto mindre, kan man ikke benægte at Tito har givet sig i kast med en højrisiko-mission.

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Heartbreaker »

Damn boy, du lyder til at have for meget tid :grin:
Rigtig fedt initiativ btw - jeg krydser fingre for, at projektet går bedre end Messi vs Ronaldo projektet, hæhæhæ. Thumbs up herfra.
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af JonasV »

BG92, du er en sand mand af folket!

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Blaugrana92 »

Heartbreaker skrev:Damn boy, du lyder til at have for meget tid :grin:
Rigtig fedt initiativ btw - jeg krydser fingre for, at projektet går bedre end Messi vs Ronaldo projektet, hæhæhæ. Thumbs up herfra.
Jeg laver ikke rigtigt andet end at sover, spise, sidde til forelæsninger, læse og træne, så det er ubeskriveligt vigtigt, at jeg bruger tid på Barcelona (læs: noget andet end de førnævnte "aktiviteter").
Hæhæ, jamen den kan jeg da godt lige opdatere! :cool:
JonasV skrev:BG92, du er en sand mand af folket!
Tak, tak - men jeg er overbevist om at du kan finde folk, der mener præcis det modsatte. :razz:

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Skydefinten »

Puha, BG92!
Det var en seriøst overspringshandling fra studiet! :lol:


Billede
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af JonasV »

Blaugrana92 skrev:
JonasV skrev:BG92, du er en sand mand af folket!
Tak, tak - men jeg er overbevist om at du kan finde folk, der mener præcis det modsatte. :razz:
Kættere!

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20101
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 303 gange
Blevet takket: 1024 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Herligt initiativ, BG92! Du skal have held og lykke med oversættelsen! ;-)

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Heartbreaker »

Forbeholder mig min ret til at trække min thumbs op tilbage, hvis ikke jeg får mit ugentlige kapitel.
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Blaugrana92 »

FCBarcelonaChr skrev:Herligt initiativ, BG92! Du skal have held og lykke med oversættelsen! ;-)
Det får jeg brug for!
Heartbreaker skrev:Forbeholder mig min ret til at trække min thumbs op tilbage, hvis ikke jeg får mit ugentlige kapitel.
Be my guest! Det næste kapitel kommer i hvert fald til at tage et par uger. Du skal tænke på at det kun er når jeg er til de kedelige fotlæsninger, at jeg arbejder på det! :glad:

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Sv: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af emo »

:evil:
Allez...

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14866
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1658 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Lopezzz »

Blaugrana92 skrev:Det næste kapitel kommer i hvert fald til at tage et par uger. Du skal tænke på at det kun er når jeg er til de kedelige fotlæsninger, at jeg arbejder på det! :glad:
Puhaa så skal vi bruge næsten et helt år på at læse bogen :cool:

Men anyway godt arbejde Blau og held og lykke ;-)
MDCCCXCIX

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Blaugrana92 »

Haha, jeg lovede jo heller ikke noget om at det ville blive en kort omgang læsning! :glad:

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Visca El Barca »

Blau du er herlig.
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Tito Vilanova - El Presente del Barça

Indlæg af Heartbreaker »

Bare masser af af kedelige fotlæsninger så!
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 5 gæster