Carles Puyol Saforcada

Tidernes Barca-legender

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

rummenigge
Indlæg: 3307
Tilmeldt: tirs apr 21, 2009 11:57 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 938 gange
Blevet takket: 178 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af rummenigge »

Rygterne svirer om at vores kaptajn vil trække sig tilbage fra landsholdsbold:
http://www.goal.com/en/news/12/spain/20 ... spain-duty

...hvilket på en måde er godt for Barca.

Efter at have vundet VM er han nok den mest legendariske forsvarspiller i nyere historie (tiden efter Beckenbauer og andre koryfæer) og overgår i mine øjne måske endda Blanc, Mathäus, Thuram, Cannavaro, R. Carlos og Maldini. Måske kun Pique vil overgå ham en skønne dag.

Jeg bukker mig i støvet for vores kaptajn aka Tarzan og håber at han en dag kan blive en succesfuld træner for Barca 8)
Puyol har ikke hår på sine testikler, da hår ikke gror på stål
- Chuck Norris

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Mander »

Jeg ville ikke sige, at han overgår dem (især ikke Maldini), men han har uden tvivl en plads blandt dem.
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Brugeravatar
Valdééés
Indlæg: 137
Tilmeldt: tirs dec 13, 2005 1:44 pm
Geografisk sted: Kbh S
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Valdééés »

Er ikke 100% overrasket over at han stopper, dels så man svaghedstegn i direkte løbedueller med Robben, men endnu mere brugte han rimelig meget krudt på at vifte rundt med et Catalansk flag efter sejren, og efterfølgende fejring.

Jeg er stensikker på at han udmærket godt vidste at han ville stoppe, og derfor var bedøvende ligeglad med hvem, og hvor mange, han trådte over tæerne og provokerede...for der er helt sikkert en masse i Madrid der er blevet provokeret.
# soci: 111109 - Barca, folkets opium

rummenigge
Indlæg: 3307
Tilmeldt: tirs apr 21, 2009 11:57 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 938 gange
Blevet takket: 178 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af rummenigge »

Mander skrev:Jeg ville ikke sige, at han overgår dem (især ikke Maldini), men han har uden tvivl en plads blandt dem.
Det er selvfølgelig altid svært at sammenligne på spilleregenskaber, men der er da ikke rigtig nogen af de nævnte som har vundet en kombination af 2xCHL, et VM, EM, 5xnationale mesterskaber, 2xpokal turneringer, VM for klubhold osv?

Maldini er selvfølgelig speciel da han spillede på Milans førstehold fra han var 17år til 40!! Dog gjorde Rivaldo10 mig opmærksom på at han ikke var med under VM i 2006, dvs. at Puyol både et VM og EM mere :wink:

Så tæller det også at Puyol har været Anfører for Barca i så lang tid og ville også have været det for Spanien hvis han ikke havde været en åbenlys Catalaner (min lille teori).

Igen, man kan ikke sammenligne, Lothar drengen eksempelvis har også en stor stjerne hos mig, hans vindermentalitet kunne vinde kampe for holdet, lidt ligesom Puyol. Alt imens nogle af de andre nævnte spillere havde andre ekstraordinære egenskaber.

Valdeees - Hvorfor skal han tage hensyn til Madrid? Det er vel fint at han viser sin lokale tilhørsforhold efter at have båret emperiets trøje i en måned :wink: Det var jo ikke fordi at han pladre om Catalonsk uafhængighed selvom det måske ligger i symbolet.

Og at han bliver sat af af Robben (pga Piques fejl) skal ikke belemre ham særlig meget, det kan ske imod så hurtige og dygtige spillere samtidig med når forsvaret står SÅ offensivt som det spanske gjorde.
Puyol har ikke hår på sine testikler, da hår ikke gror på stål
- Chuck Norris

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Mander »

rummenigge skrev:
Mander skrev:Jeg ville ikke sige, at han overgår dem (især ikke Maldini), men han har uden tvivl en plads blandt dem.
Det er selvfølgelig altid svært at sammenligne på spilleregenskaber, men der er da ikke rigtig nogen af de nævnte som har vundet en kombination af 2xCHL, et VM, EM, 5xnationale mesterskaber, 2xpokal turneringer, VM for klubhold osv?

Maldini er selvfølgelig speciel da han spillede på Milans førstehold fra han var 17år til 40!! Dog gjorde Rivaldo10 mig opmærksom på at han ikke var med under VM i 2006, dvs. at Puyol både et VM og EM mere :wink:
Nej, men Puyol spiller formentlig også på de to bedste hold i mange, mange år. Det er naturligvis også hans fortjeneste, men jeg synes ikke, at hans mange titler skal tage noget fra Maldini, Thuram, Blanc (begge franskmænd også dobbelte EM/VM-vindere, såvidt jeg husker), Cannavaro, osv. Jeg ville placere ham i samme gruppe som dem, men ikke over. Jeg mener, at Maldini var en bedre forsvarsspiller, og det var flere af de andre muligvis også, hvor Puyol måske er mindre "klassisk dygtig", og til gengæld har mere fightervilje og hjerte... :)
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Brugeravatar
Valdééés
Indlæg: 137
Tilmeldt: tirs dec 13, 2005 1:44 pm
Geografisk sted: Kbh S
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Valdééés »

rummenigge skrev: Valdeees - Hvorfor skal han tage hensyn til Madrid? Det er vel fint at han viser sin lokale tilhørsforhold efter at have båret emperiets trøje i en måned :wink: Det var jo ikke fordi at han pladre om Catalonsk uafhængighed selvom det måske ligger i symbolet.

Og at han bliver sat af af Robben (pga Piques fejl) skal ikke belemre ham særlig meget, det kan ske imod så hurtige og dygtige spillere samtidig med når forsvaret står SÅ offensivt som det spanske gjorde.
Jeg har skam intet imod at han vifter med det catalanske flag, men vi ved alle sammen hvad det betyder at gøre det i Madrid mens de fejrer det spanske landshold.
# soci: 111109 - Barca, folkets opium

Rivaldo10

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Rivaldo10 »

Helt enig med Mander på det punkt og beskrivelsen af de nævnte spillere og deres kategorisering.

Maldini spillede faktisk 25 sæsoner i AC Milan. Det er helt vildt.

Puyol vil dog uden tvivl blive husket for at tilhøre elitten og selvom han måske ikke var en ligeså dygtig forsvarspiller som Maldini, Thuram, Blanc osv, så vil man uden tvivl inkludere det ham i overnævnte gruppe, bla. pga. hans store indflydelse, fighterånd og ikke mindst de trofæer han har vundet i løbet af tiderne. Jeg ville hvert fald være tilfreds, hvis han stoppede på landsholdet.

Hvad angår det catalanske flag, så er det da helt i orden og næppe en provokation. Spanien er jo en smeltediggel, der er sammensat af netop Baskerlandet, Catalonien, Navarra, Asturien, Andalucien, De Kanariske Øer, Galicien, Aragon, Valencia-området osv osv. Jeg så hvert fald at Villa rendte rundt med Asturiens flag, Ramos med Andalucien, Arbeloa med Castilliens (det der er i Spaniens våbenskjold bla.) osv. Det er helt ok i mine øjne.

Jeg tvivler på, at eksempelsvis folk fra Normandiet, Bretagne, Occitan, Provence, Savoyen osv ikke skulle føles sig franske, det samme med de provinser jeg nævner i Spanien og dem der er i Italien. I sidste ende er de jo alle spaniere, franskmænd og italinere, blot med lidt sproglige og til tider kulturelle forskelle (dog ikke store, da de alle er katolikker - flertallet).

Rivaldo10

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Rivaldo10 »

Men man kan jo godt lide at lave et stort nummer ud af det i DK, hvor den største forskel kan findes mellem en vestjyde og en bornholmer.

Det er dog noget om sagen i Baskerlandet. Baskerne tilhører dog heller ikke den indo-europæiske sproggruppe, så de er sammen med estere, finlændere, ungare de eneste europæere, som rent faktisk kan følge sig udenfor i den store europæiske familie :)

Brugeravatar
Valdééés
Indlæg: 137
Tilmeldt: tirs dec 13, 2005 1:44 pm
Geografisk sted: Kbh S
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Valdééés »

Rivaldo10 skrev: Hvad angår det catalanske flag, så er det da helt i orden og næppe en provokation. Spanien er jo en smeltediggel, der er sammensat af netop Baskerlandet, Catalonien, Navarra, Asturien, Andalucien, De Kanariske Øer, Galicien, Aragon, Valencia-området osv osv. Jeg så hvert fald at Villa rendte rundt med Asturiens flag, Ramos med Andalucien, Arbeloa med Castilliens (det der er i Spaniens våbenskjold bla.) osv. Det er helt ok i mine øjne.
Med en MEGET Catalansk kæreste vil jeg erklære mig uenig med det her. Sådan noget VIL blive taget som en provokation i Madrid. Spanien generelt, og måske især Madrilenere, er meget sensitive over de separationsfølelser folk i Catalonien og Baskerlandet har, og vice versa.

Min kæreste for eksempel har tidligere ikke holdt med Spanien når de spillede. Nu er der så enormt mange Barca spillere på holdet, derfor holder hun med spillerne, men ikke som sådan landsholdet.

Hun har flere gange mødt "spaniere" der direkte spurgte hende om hun var Spanier eller Catalaner (jeg har selv set det på Vega en gang hvor vi rendte ind i nogle spanske Erasmus studerende). Man kan ikke sammenligne situationen i Danmark (jo, hvis du tænker danmark-Færøerne-grøndland) med Spanien, det nærmeste er måske Storbrittanien/skotland.
# soci: 111109 - Barca, folkets opium

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Mander »

Det er ret irrelevant om madrilenerne føler sig provokeret, pt., idet landsholdet er bygget op omkring Barca-spillere. Lige her og nu kan de ikke smide Xavi, Puyol, Piqué, Busquets, osv., på porten, hvis de ønsker at bibeholde succesen... og det gør de formentlig. Mon ikke også der var et par baskere og andre Barca-spillere (Pedro/Villa/Iniesta), der ikke ville være alt for glade for, at deres holdkammerater blev smidt af landsholdet, selvom de ikke er catalanere?

Såvidt jeg husker, er Ramos, Casillas, Silva, osv., jo også gode venner med Barca-spillerne, så det er vist nemmest for fodboldforbundet at ignorere regionalismen.
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Rivaldo10

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Rivaldo10 »

Hvor ser du at jeg sammenligner med DK. Læs mine indlæg igen. Jeg ved udmærket godt, hvordan catalnerne har det overfor spanierne og vice versa. Men nu har jeg haft kontakt med unge i begge områder (udvekslinger på gym osv) og der er holdningen den, at de nok er stolte over at være catalanere, men ligeledes identificere sig med spaninere. Catalenere er jo for dælen en blandning af spaniere og franskmænd, deraf deres sprog, som jeg selv kan forstå en stor del af, pga. den franske indflydelse. Det spanske sprog er også meget tydeligt og spansk er som sådan noget lettere end fransk. Off-topic beklager.

Men, man kan ikke sammenligne Baskerlandet med Catalonien i mine øjne. Sprogligt, kulturelt, GENETISK er de MEGET forskelligere end catalanere og spaniere, selvom begge regioner ønsker selvstyre, selvom de har en vis form for autonomi.

Brugeravatar
Valdééés
Indlæg: 137
Tilmeldt: tirs dec 13, 2005 1:44 pm
Geografisk sted: Kbh S
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Valdééés »

Omtrent der hvor du nævnte vestjylland og Bornholm og glemte at inddrage Færøerne og Grønland, som vel er den mest nærliggende sammenligning set med danske briller.

Anywho, Nu ser jeg at Pyuol måske bliver, hvilket jo er super når man tager EM briller på.
# soci: 111109 - Barca, folkets opium

Rivaldo10

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Rivaldo10 »

Jeg nævnte blot, at man godt kan lide at gøre disse emner til noget stort i DK, og brugte dernæst Bornholm og Vestjylland som et eksempel på modsætninger. Nu er Færørene og Grønland jo ikke danske som sådan. Kulturelt eller genetisk for den sags skyld, med mindre du mener, at en ærkegrønlander minder om en fynbo eksempelvis :)

Det er jo som at sammeligne catalnere med slovakker.

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Mander »

Nu kan du jo slet ikke sammenligne grønlændere og færinger, da færinger er skandinaver. I det tilfælde er det som at sammenligne danskere og nordmænd; ikke særlig langt fra hinanden.

Aaaaaaaanyway, det har vist ikke så meget at gøre med Puyol mere.
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Rivaldo10

Re: 5 - Carles Puyol Saforcada

Indlæg af Rivaldo10 »

Ja, færinger er skandinavere, men mit kritikpunkt var også mest sammeligningen med DK og Grønland.

Men ja, tilbage til Puyol.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 35 gæster