Javier Mascherano

Tidernes Barca-legender

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Jønde
Indlæg: 494
Tilmeldt: tirs sep 20, 2005 2:57 am
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Jønde »

Brombi skrev:Mascherano var en af de bedste på banen mod rubin kazan og imod mallorca.. håber han fortsætter den gode form


Okay så, jeg er dybt dybt uenig. Syntes at han spillede en elendig kamp mod rubin og en ok kamp mod mallorca. Når det så er sagt så syntes jeg stadig selv i kampen mod mallorca at vi ser hvordan vi bliver langt nemmere at dække op for i vores opspil bagfra end med sergio (eller yaya) på banen. Han har absolut intet drive med bolden, ofte kommer han til at virker som en ekstra centre forsvarer fremfor midtbanespillere og jeg ser virkelig de samme problemer som den gang vi spillere med folk som Motta og edmilson på den plads.

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Bager »

Det er jo ligesom med vilje at Mascherano skal trække ned og agere CB. Hvis ikke du har lagt mærke til det så er det en ny taktisk opfindelse vi har anvendt i denne sæson. Jeg mener så sandelig Mascherano har et drive med bolden. Dette kommer mere og mere til udtryk jo mere hjemme han føler sig med den nye spillestil han skal lære. Han er mere mobil end Touré og Busquets. Han var efter min mening en af vores bedste igår, skud udefra, diagonalafleveringer, fordeling af spillet, stod godt placeret defensivt og ryddede godt op da der endelig var brug for det.
Visca el Barca

Jønde
Indlæg: 494
Tilmeldt: tirs sep 20, 2005 2:57 am
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Jønde »

Det sku fair nok Bager, hver sin mening.

Hvad ang. taktikken med at gå ned er nu noget vi har praktiseret siden FR startede (hvis ikke siden dream team) så det er ikke på nogen måde nogen ny opfindelse noget nyt eller ligende. I øvrigt er det noget som danmark forsøger at efterligne plus andre.
Grunden til at jeg kritisere det, er at det ikke bidrager med noget når han gør det, endnu i hvertfald, ligesom med C.Poulsen på landsholdet, hvorimod når yaya eller sergio gør det virker det farligere. ;en fair nok den detalje kan han lære endnu.
Hvis du mener at han er mere mobil end yaya og sergio, så lægger vi nok noget forskelligt i ordet mobil. Jeg syntes at både yaya og sergio er klart bedre til eksempelvis, hurtigt at dreje rundt om en modstander, vinde 10-20 meter , spille en dybe bold ud på kanten og selv løbe i position inde i feltet til et indlæg, end masch. Han vil oftere spille bolden kort videre inde han bliver presset. Hvis han så får sat en mand, tager nogen meter og spiller ud på kanten vil han typisk stoppe sit fremryk her og agere defensiv spiller.
Ingen tvivl om at han er mere sej og rå, i konstant bevægelse og sådan, så måske kan jeg gå med til at sige at han mere defensiv mobil end yaya og sergio, dog syntes jeg her at hans højde eller mangel på samme i forhold til de andre gir ham et stort minus.

Jeg siger også at han spillede ok mod mallorca og det kan da godt være at han dermed var en af de bedste men det var heller ikke nogen der spillede direkte fremragende eller noget den kamp.

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Bager »

Hvori skulle også det farlige ligge i at en DM rykker ned og agerer CB? Det er i sig selv for at gardere sig i forhold til kontraer, og så bl.a. for at skubbe backsene frem. Det er rigtig nok at vi har ladet midtbanespillere gå ned og starte spillet dybt i banen, noget Xavi især gør og Poulsen gør på landsholdet, men det vores DM gør i øjeblikket har hverken Barca eller DK gjort før. Mascherano gjorde dette rigtig fint.
Jeg forstår ikke hvordan du kan sige at Busquets og Touré vender hurtigere rundt, det er jo fysisk umuligt når man tænker på deres størrelse ift. Masherano. Iøvrigt synes jeg godtnok det hører til sjældenhederne at Busquets eller Touré løber/løb ind i feltet og afventede indlæg når de spillede DM. Men jeg synes at Mascherano har virket som en disciplineret spiller rent defensivt. Tror ikke han er helt så tilbøjelig til at tabe sin position som Busquets er det.
Visca el Barca

Drake
Indlæg: 4335
Tilmeldt: man maj 17, 2010 9:50 am
Har takket: 2605 gange
Blevet takket: 188 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Drake »

Bager skrev:Hvori skulle også det farlige ligge i at en DM rykker ned og agerer CB? Det er i sig selv for at gardere sig i forhold til kontraer, og så bl.a. for at skubbe backsene frem. Det er rigtig nok at vi har ladet midtbanespillere gå ned og starte spillet dybt i banen, noget Xavi især gør og Poulsen gør på landsholdet, men det vores DM gør i øjeblikket har hverken Barca eller DK gjort før. Mascherano gjorde dette rigtig fint.
Jeg forstår ikke hvordan du kan sige at Busquets og Touré vender hurtigere rundt, det er jo fysisk umuligt når man tænker på deres størrelse ift. Masherano. Iøvrigt synes jeg godtnok det hører til sjældenhederne at Busquets eller Touré løber/løb ind i feltet og afventede indlæg når de spillede DM. Men jeg synes at Mascherano har virket som en disciplineret spiller rent defensivt. Tror ikke han er helt så tilbøjelig til at tabe sin position som Busquets er det.

Helt enig..
Endelig slap vi at med kloven Bartomeu, som har ødelagt klubben!! :mad:
Et kæmpe genopbygnings arbejde skal igang, og tager nok 5-6 år. :sørgelig: Vores mål må være: Top 4 og videre fra gruppespillet i CL. Men bliver spænende at se udviklingen :glad:

Jønde
Indlæg: 494
Tilmeldt: tirs sep 20, 2005 2:57 am
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Jønde »

Jamen bager så ser vi ikke det samme i kampene det helt sikkert. Prøv du helt specifikt at se efter hvor mange gange Sergio efter en pasning ud til Alves løber ind i feltet i de næste par kampe han spiller. Han gør det rigtig ofte, no shit.
Der er ikke nogen risiko ved at March agere en ekstra CB, slet ikke, det mindes jeg da heller ikke at have postuleret, problemet er at han ikke formår at starte et reelt angreb, han spiller blot bolden videre længere nede fra end ellers. Altså finder jeg det formålsløst, og meningen men netop den taktik er jo ikke at gardere bagtil men at finde anderledes måder at åbne modstanderne og skabe mere plads til xavo og iniesta på midtbanen, dette syntes jeg ikke fungere endnu med masch på banen.

"Jeg forstår ikke hvordan du kan sige at Busquets og Touré vender hurtigere rundt, det er jo fysisk umuligt når man tænker på deres størrelse ift. Masherano."

Øhhh undskyld min arrogance, men jeg siger det fordi det er sandt. At sige det er fysisk umuligt er jo nonsens og direkte usandt. Hvor søren har du den sandhed fra?
Er henry så også langsommere end villa fordi han er størrer?
Jeg husker særligt et mål af Toure hvor han med snævre driblinger i højt tempo snørre flere mand inde feltet og score.
Hvad så med Pique han har da også flere gange tæmmet bolden med ryggen til mål, vendt om i sammen bevægelse og afsluttet oven i købet med mål til følge. Så fysisk umuligt, nej vel.

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Bager »

Jeg skal nok prøve at lægge mærke til om vores DM løber ind i feltet for at afvente indlæg i næste kamp så. Må dog indrømme jeg er ret skeptisk for hvor ofte det sker.
Jeg forstår ikke hvad du mener med at jeg har sagt at du har postuleret at der er en risiko ved... øhh... ja... fatter ikke hvad du skriver faktisk. Det er jo heller ikke meningen at DM'en skal starte angreb hvis han trækker ned og agerer CB. Han kan såmænd godt slå lange afleveringer - og det gjorde Mascherano faktisk også og gjorde godt iøvrigt - men det er et defensivt træk for DM'en. Derimod kan man herved skubbe backsene lidt længere frem med de offensive muligheder det åbner, men nu gentager jeg mig selv. Tror ikke man gør det så meget for at give den offensive midtbane mere plads, men fair nok.
At du mener at Touré er en lille, væver spirrevip og som kan vende på en tallerken på ingen tid vil jeg simpelthen ikke argumentere imod. Episoden du snakker om, var Touré allerede oppe i fart. Handler ikke om at være hurtig til at vende sig. Og dét at afslutte når man først har ryggen til mål, er andre ting end bare mobilitet, men også skudteknik og fysik som gør at Piqué kan gøre det forholdsvist hurtigt.
Visca el Barca

Jønde
Indlæg: 494
Tilmeldt: tirs sep 20, 2005 2:57 am
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Jønde »

Fedt nok, nok øje med Sergio i de næste kampe. Når han vender med bolden og spiller ud på kanten til alves der tager et træk og lægger et indlæg så er sergio der, desværre hr alves det med at lægge bolden til end bojan eller messi, men han er der rigtig ofte.

"Jeg forstår ikke hvad du mener med at jeg har sagt at du har postuleret at der er en risiko ved... øhh... ja... fatter ikke hvad du skriver faktisk."

Det jeg skrev var et svar til dit spørgsmål i dit sidste indlæg: "Hvori skulle også det farlige ligge i at en DM rykker ned og agerer CB?"

Mit svar: "Der er ikke nogen risiko ved at March agere en ekstra CB, slet ikke, det mindes jeg da heller ikke at have postuleret, problemet er at han ikke formår at starte et reelt angreb, han spiller blot bolden videre længere nede fra end ellers."

Kan ikke lige se hvordan det kan være svært at forstå ,men lad nu bare det ligge, jeg forstår godt hvad du mener i hvertfald.

Jeg mener ikke at taktikken med at trække en DM ned ved siden af CB og rykke backs frem meget bredt er en defensiv tatik, men derimod en offensiv taktik der har til formål at starte angrebsspil. Problemet med taktikken, når vi spiller med masch fremfor sergio er at han ikke lokker presspil frem på sig, da modstandere ikke er bange for at lade ham føre bolden frem, derfor bliver modstanderne dybt og dækker de offensive backs og xavi og iniesta. Når sergio eller yaya spiller og den udføre den taktik, så bliver modstanderene i højere grad nød at presse højt på os og på den måde skabe plads til de andre, hvis ikke de gør det men forbliver dybt og dækker de andre så er sergio og yaya bedre til at føre bolden frem og selv skabe noget konstruktivt.


"At du mener at Touré er en lille, væver spirrevip og som kan vende på en tallerken på ingen tid vil jeg simpelthen ikke argumentere imod."

Sikke noget pjat, hvor har du dog det fra?

"Episoden du snakker om, var Touré allerede oppe i fart. Handler ikke om at være hurtig til at vende sig."

Der handler om at han er god/bedre end masch til at modtage bolden på egen banehalvdel fra CB med ansigt mod eget mål og en modstander i ryggen, vende rundt, tage nogle meter spille bolde, løbe i position holde farten modtage bolden drible og afslutte. Det er da netop mobilitet.
Men som jeg skrev til at starte med så lægger vi nok noget forskelligt i ordet mobil, for ud fra min frståelse af ordet er jeg slet ikke i tvivl.

"Og dét at afslutte når man først har ryggen til mål, er andre ting end bare mobilitet, men også skudteknik og fysik som gør at Piqué kan gøre det forholdsvist hurtigt."

Jeg påstår såmænd heller ikke at det udelukkende er mobilitet, men at tæmme en bold og afslutte med ryk til mål kræver da bestemt en vis grad af mobilitet.

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Bager »

Jeg er åbenbart nødt til at gentage mig selv igen. Jeg skrev "det er et defensivt træk for DM'en. Derimod kan man herved skubbe backsene lidt længere frem med de offensive muligheder det åbner".

Jeg kan slet ikke følge dig når du skriver at modstanderen er nødt til at stå højere på banen hvis det er Busquets eller Touré der er DM. For det første så har vi ikke praktiseret det her mens Touré har været her. For det andet så vil modstanderen da aldrig baserer sin taktik på om vores DM er i stand til at slå en farlig aflevering eller rykke bolden fremad. I så fald stemmer jeg for at Xavi skulle rykkes ned hvis det betød at modstanderen ville rykke desto længere frem.

Mit begreb om mobilitet kan oversættes til hvor let til bens en spiller er. En spiller på 90 kg vil alt andet lige fra naturens side have sværere ved at vende og dreje sig hurtigt i forhold til en på 70 kg.
Visca el Barca

Jønde
Indlæg: 494
Tilmeldt: tirs sep 20, 2005 2:57 am
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Jønde »

"Jeg er åbenbart nødt til at gentage mig selv igen. Jeg skrev "det er et defensivt træk for DM'en. Derimod kan man herved skubbe backsene lidt længere frem med de offensive muligheder det åbner".

Point taken, men uenig.
Jeg ser det som sagt som et offensivt træk af DM.


"Jeg kan slet ikke følge dig når du skriver at modstanderen er nødt til at stå højere på banen hvis det er Busquets eller Touré der er DM. For det første så har vi ikke praktiseret det her mens Touré har været her. For det andet så vil modstanderen da aldrig baserer sin taktik på om vores DM er i stand til at slå en farlig aflevering eller rykke bolden fremad. I så fald stemmer jeg for at Xavi skulle rykkes ned hvis det betød at modstanderen ville rykke desto længere frem."

Først og fremmest har vi altså praktiseret denne taktik med DM der går ned og stiller sig mellem de 2 CB og backs der skubber op lige siden FR kom til, så jo det praktiseret vi også med yaya på holdet.
Vores modstandere er ikke NØD til at presse os længere fremme på banen med Sergio på DM, men det er da logik for burhøns at jo mere kreativ en spiller dybt i banen er jo størrer risiko er der for modstanderne ved at give ham plads at spille på. Og Sergio er mere kreativ end Masch, enig so far?

"Mit begreb om mobilitet kan oversættes til hvor let til bens en spiller er. En spiller på 90 kg vil alt andet lige fra naturens side have sværere ved at vende og dreje sig hurtigt i forhold til en på 70 kg."

Syntes det er for enkelt at se sådan på det. Har ikke lige tid nu men skal nok lidt senere i dag komme mere præcist ind på hvad jeg forstår ved ordet mobiletet.

Jønde
Indlæg: 494
Tilmeldt: tirs sep 20, 2005 2:57 am
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Jønde »

Lyder lidt som om du mener at mobilitet er næsten det samme som acceleration.
Jeg mener at mobilitet er en kombination af flere ting, først og fremmest balance, men også speed, fysik og kropslig timing...
Puyol er en sindsyg mobil spiller, men ikke udpræget let på tå som forbinder med mobilitet. Han har kva sin kropslige timing og fysik en fantastisk springkræft, altså sådan groft sagt han er mobil fra jord til luft. Desuden er han smidig og flexibel, hvilket gør at han kan komme ned i tacklinger andre ikke kan.
Han er for mig definitionen på en mobil forsvars spiller.

Xavi er sindsyg mobil, men igen heller ikke ligefrem et lyn på fødderne. Han har et lavt tyndepunkt og er i god kontakt med sin krops formåen, hvilket gør at langt større og tungere spillere kan presse ham hårdt uden at han gå ned eller sågar føler sig stresset til at spille bolden videre, nej han bruger sin mobilitet til at dreje rundt om sig selv tag et par hurtige meter op i banen og spille bolden videre.

Hverken Sergio, yaya eller masch er super mobile spillere, men sergio og yaya mobile evner er langt mere offensive end masch, eller man kan sige at hans er mere defensive end deres...

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Bager »

Jamen jeg er uenig med dig, både hvad mobilitet er samt barcas spillestil. Gider ikke rigtig diskutere det mere da vi ikke kommer nogen vegne.
Visca el Barca

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Mander »

Billede

Mascheranos 84 afleveringer i går; 80 var succesfulde. Som sagt før, god kamp af ham. Læg også mærke til, at en pæn sjat af afleveringer går fremad, og ud mod kanterne (ift. at han var def midt).
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Brombi »

Mascherano spillede en rigtig fin kamp.. Han kan blive meget bedre dog :D

Jbninc

Re: 14 - Javier Mascherano

Indlæg af Jbninc »

Endelig en god kamp fra hans side. Afleveringerne var rigtig gode, og jeg lagde især mærke til de diagonale. Nu mangler han bare at blive på benene, istedet for at kaste sig nede i glidende tacklinger. Et par måneder mere, og så skal han nok blive blive brugt i langt større omfang, end nu.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 36 gæster