22 - Marc Bernal
Redaktører: Guardiola, Wennerberg
- Lopezzz
- Geografisk sted: Babylon
- Har takket: 2279 gange
- Blevet takket: 1371 gange
- Kontakt:
Re: Marc Bernal
Det er så trist at tænke på at den unge mand skal misse en helt sæson på grund af den forbandede skade. Jeg krydser fingre for ham og håber at han kommer stærkt tilbage.
MDCCCXCIX
- FCBarcelonaChr
- Geografisk sted: Fyn
- Har takket: 471 gange
- Blevet takket: 1763 gange
- Lopezzz
- Geografisk sted: Babylon
- Har takket: 2279 gange
- Blevet takket: 1371 gange
- Kontakt:
-
Madameskrald
- Blevet takket: 251 gange
Hvor er det, at jeg læser som fanden?DrGink skrev: ↑ons aug 28, 2024 5:34 pmMadameskrald skrev: ↑ons aug 28, 2024 5:08 pmSå I mener, at der ikke er en træthedskomponent i ACL skader, uagtet om det er solo eller kontakt skader?
I øvrigt er Bernals knæ på ingen måde i en vinkel, der er 100 % lig med ACL ruptur.
Bernal er netop blevet introduceret for senior fodbold og en øget dosis tysk fysisk træning… dvs. han spiller med garanti ikke 100 % udhvilet.
En 17 årig vil som udgangspunkt have mindre muskelstyrke at forebygge ACL skader med end en senior spiller. Dertil er han ukonditioneret til senior fodbold, og har spillet meget på kort tid oveni et tungt fysisk opstartsprogram. Således var hans maksimale og eksplosive muskelstyrke med stor sandsynlighed reduceret relativt til hans maksimale potentiale (som allerede er lavt relativt til seniorspilleren).
Taget ovenstående i betragtning, så finder jeg det ret selvfølgeligt, at Bernal havde en øget risiko for skader herunder ACL skader i kampen i går, også sammenlignet med hans senior kollegaer. Og den risiko steg med spillede minutter i kampen. Dvs. havde man udskiftet ham efter 70-80 minutter = mindre skadespotentiale.
I finder næppe en sportsfysiolog/-biomekaniker, der bil være uenig heri.
Nu læser du lidt opslagene som Fanden læser biblen synes jeg.
Man kan jo sige at hvis han var blevet udskiftet efter 70 minutter ville der med sikkerhed ikke være sket en skade, da skaden først skete i overtiden. Sådan er det med bagklogskab.
Det er klart at med mere spilletid stiger risikoen for skader. Jeg synes dog ikke der er noget der byder at de 3 kampe han nu har spillet fuld tid skulle være mest nærliggende årsag. Det virker faktisk næsten absurd.
Og jo det kan sagtens være man for tidligt at smidt ham ind i seniorfodbold før alle ledbånd er trænet helt op, men selv hvis man havde holdt ham ude nu her eller kun ladet ham spille 70 minutter, kunne det være sket i næste kamp.
I så fald skulle han slet ikke spille, punktum.
Man kan jo sige at hvorfor har Yamal og Cubarsi så ikke fået en korsbåndsskade. De har spillet langt flere minutter på seniorplan. Yamal i øvrigt da han var væsentligt yngre.
Det var en freak skade. Vi skal passe på vores yngre unge. Vi har drevet rovdrift på dem. Jeg synes bare slet ikke Bernal med 3 seniorkampe på halvanden uge er et eksempel på det.
Hvorfor er det næsten absurd, at den akkumulerede træthed i eksempelvis haserne over en periode med hård fysisk træning og 3 kampe tæt efterhinanden giver en øget skadesrisiko?
Ifht. fuld spilletid vs. eksempelvis 70 min, så er det et videnskabeligt faktum, at skadesfrekvensen for ACL skader er højere i de sidste 15 min af anden halvleg end resten af kampen, og skadesrisikoen hos unge spillere <19 år er højere end hos spillere >19 år.
Yamal og Cubarsi er to helt andre størrelser - for det første, så har de gjort sig godt bemærket, og skal ikke overbevise helt så meget som en Bernal aktuelt skal. En mere rutineret spiller havde ikke nødvendigivis givet sig nær 100 % i det 94 min for at erobre en bold ude ved sidelinien.
Dertil spiller Bernal en meget mere fysisk betonet position på banen = flere høj intensive løb og flere løbne meter - og dermed mere akkumuleret træthed end de to andre.
Taget alle de videnskabeligt fakta i betragtning, så burde de fleste af vores unge spillere blive skiftet før det 75 min, specielt de centrale midtbanespillere.
Derfor nævnte jeg Gavi og Pedri, jf. centrale midtbanespillere, hvoraf den første sjovt nok også er ACL skadet, og endda i det 26 min i en solo aktion... Mon ikke, at han har lavet en lignende bevægelse en del gange før?
Freak skade - hvordan definerer du det?
-
DrGink
- Har takket: 1024 gange
- Blevet takket: 220 gange
Som fanden læser biblen: At vi ikke skulle mene træthed har en betydning. Det mener jeg helt sikkert det har. Jeg mener bare ikke at de 3 gange 90 minutter på halvanden uge er den direkte årsag, og det ikke var sket hvis han var blevet udskiftet efter 75 minutter.Madameskrald skrev: ↑tors aug 29, 2024 6:23 am
Hvor er det, at jeg læser som fanden?![]()
Hvorfor er det næsten absurd, at den akkumulerede træthed i eksempelvis haserne over en periode med hård fysisk træning og 3 kampe tæt efterhinanden giver en øget skadesrisiko?
Ifht. fuld spilletid vs. eksempelvis 70 min, så er det et videnskabeligt faktum, at skadesfrekvensen for ACL skader er højere i de sidste 15 min af anden halvleg end resten af kampen, og skadesrisikoen hos unge spillere <19 år er højere end hos spillere >19 år.
Yamal og Cubarsi er to helt andre størrelser - for det første, så har de gjort sig godt bemærket, og skal ikke overbevise helt så meget som en Bernal aktuelt skal. En mere rutineret spiller havde ikke nødvendigivis givet sig nær 100 % i det 94 min for at erobre en bold ude ved sidelinien.
Dertil spiller Bernal en meget mere fysisk betonet position på banen = flere høj intensive løb og flere løbne meter - og dermed mere akkumuleret træthed end de to andre.
Taget alle de videnskabeligt fakta i betragtning, så burde de fleste af vores unge spillere blive skiftet før det 75 min, specielt de centrale midtbanespillere.
Derfor nævnte jeg Gavi og Pedri, jf. centrale midtbanespillere, hvoraf den første sjovt nok også er ACL skadet, og endda i det 26 min i en solo aktion... Mon ikke, at han har lavet en lignende bevægelse en del gange før?
Freak skade - hvordan definerer du det?
Og det er det jeg mener er absurd. Ikke at akkumuleret træthed giver skader. Det er selvfølgelig meget velbeskrevet.
Har du link til det med skader i det sidste kvarter? Jeg tror selvfølgelig på dig, men jeg vil egentlig gerne læse uddybende om det.(Og det er ikke engang passivt-aggresivt ment).
Yamal og Cubarsi har været i samme situation som bernal over det sidste halvandet år. Yamal endda yngre. Cubarsi til gengæld også i en tacklingstung position(dog nok færre nærkampe). Yamal har masser af høj intensive løb. Har spillet ekstremt meget. Kunne sagtens have fået en haseskade - som jeg ville gætte(og jeg mener gætte) på var meget mere sandsynlig end af Bernal skulle overrive et korsbånd efter 3 kampe. Specielt eftersom yamals spillestil belaster hasemuskulaturen.
Bernal har jo faktisk en sæson med seniorfodbold bag sig på et lavere niveau.
At Gavi netop blev skadet i 26. minut tæller vel imod at det er de 90 minutter, der gør det? Jeg nævner intet om akkumuleret træthed. Det kan sagtens være en oplagt medvirkende årsag.
Med freak-skade mener jeg en skade der ville have været svær at forudse. Og nok også svær at forebygge.
Jeg ved ikke hvodan optakten i sæsonen har været. Men hvis der er akkumuleret træthed 3 kampe inde i sæsonen, skyldes det ikke 3 gange 90 minutter på halvanden uge, men træningen op til, hvor man ikke har tænkt sig om. Han er en høj fyr med lange lemmer, sikkert vokset en del. Det kræver hensyntagen i træningen. Noget som jeg sa håber man har styr på i trænings/lægestaben. Han oversatser sikkert også som du skriver. Der er så hans egen skyld.
Jeg tænker bare at hvis han nu havde spillet 3 gange 75 minutter, så kunne skaden være sket i weekenden. Eller i ugen bagefter eller senere. Det er simpelthen for tidligt på sæsonen at have kamptræthed. Det er vitterligt 45 minutters ekstra spilletid fordelt ud på halvanden uge - og jeg er med på det sidste kvarter er værre end det første.
-
DrGink
- Har takket: 1024 gange
- Blevet takket: 220 gange
Hmm. Nu har jeg set den igen. Han får en berøring der gør han ryger let skævt ned på benet. Det vil jeg mene også kunne være sket efter 5 minutter. Det er selvfølgelig ikke Rayo-spillerens skyld.
Jeg vil kalde den 30 procent genetik, 50 procent sort uheld og max 20 procent overbelastning(igen uden at jeg overhovedet ved hvordan optakten har været).
Så kan man tale om manglende optræning til elitefodbold. Ja det er måske rigtigt. Men så skulle han slet ikke spille kampe for os. Han har spillet et års fodbold på b-holdet. Det kunne også sagtens være sket dér.
Jeg tror nu heller ikke vi er så uenige, Madame. Vi er vist begge enige om at vi lægger alt for meget spilletid på alt for unge spillere og det medfører forøget risiko for skader. Det er vist meget små detaljer vi er uenige i.
Jeg vil kalde den 30 procent genetik, 50 procent sort uheld og max 20 procent overbelastning(igen uden at jeg overhovedet ved hvordan optakten har været).
Så kan man tale om manglende optræning til elitefodbold. Ja det er måske rigtigt. Men så skulle han slet ikke spille kampe for os. Han har spillet et års fodbold på b-holdet. Det kunne også sagtens være sket dér.
Jeg tror nu heller ikke vi er så uenige, Madame. Vi er vist begge enige om at vi lægger alt for meget spilletid på alt for unge spillere og det medfører forøget risiko for skader. Det er vist meget små detaljer vi er uenige i.
- FCBarcelonaChr
-
DeanCassady
- Har takket: 108 gange
- Blevet takket: 296 gange
Ikke ligefrem on topic, men tak for alle Twitter-opdateringerne. Det er en fornøjelse og en herlig service at få det serveret herinde!
Bliv endelig ved.
Robert Zimmerman
- FCBarcelonaChr
Det var skam så lidt. Jeg ''støvsuger'' Twitter for det jeg mener er relevant information og poster herinde når jeg har tid. Gør det ofte også nemmere for mit krøllede hoved at huske hvad jeg har læst. Og at det så falder i god jord, er jeg glad for!DeanCassady skrev: ↑tors aug 29, 2024 3:52 pmIkke ligefrem on topic, men tak for alle Twitter-opdateringerne. Det er en fornøjelse og en herlig service at få det serveret herinde!
Bliv endelig ved.
- FCBarcelonaChr
- FCBarcelonaChr
- FCBarcelonaChr
- Michman
- Har takket: 3 gange
- Blevet takket: 765 gange
Et år er fandme lang tid i den alder. Håber han er den samme når han kommer tilbage..
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899
Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..
Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería
Barca er min religion..
Barça - Beautiful football since 1899
Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..
Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería
Barca er min religion..
- FCBarcelonaChr
- FCBarcelonaChr