Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Blaugrana92 skrev:Er du i øvrigt allerede færdig med at sætte dig ind i renæssance, reformationen og oplysningstiden? Det var godt nok hurtigt.
Arrogant, men ikke vildt overraskende, at du går ud fra, at det er nødvendigt.

Har du andre ordrer til mig, daddy? Sig noget strengt
qepd

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jeg beklager på forhånd det lange svar, men jeg tænkte, jeg ville gøre et ærligt forsøg på at forklare hvorfor jeg er modstander af blasfemilovgivning.
ELPISTOLEROSUAREZ skrev:Jeg undrer mig bare over, at I er så meget i mod den regel i forhold til alt andet, der er galt i Danmark. Jeg tror ikke, den var blevet indført i dag, men den bliver omvendt heller ikke afskaffet. Fordi den ikke er strengt nødvendig, men også fordi den heller ikke er helt langt ude og udgør et problem.
Blau har flere gange forklaret, hvorfor det er problematisk, at vi har et forbud mod blasfemi som autoritære stater kan bruge til at retfærdiggøre tilsvarende forbud. Den irske blasfemilovgivning er f.eks. blevet citeret af Indonesiens forfatningsdomstol, da de skulle vurdere om landet skulle fastholde sit blasfemiforbud. Det er et forbud, der bliver håndhævet så drakonisk, at man risikerer flere års fængsel for at skrive på Facebook, at Gud ikke eksisterer.

Blau har også forklaret, at der tilsyneladende ikke er konsistens i håndhævelsen af forbuddet i Danmark. Man må gerne brænde Bibelen, men åbenbart ikke Koranen. Hvad med så Toraen, Adi Granth og Upanishaderne?

Blau har også påpeget, at selve forbuddet bryder med det vigtige demokratiske princip om lighed for loven. Forbuddet beskytter i teorien religiøse følelser, men ikke alle mulige andre følelser. Man må altså gerne håne Karl Marx, rive Two Treaties on Government i stykker eller brænde Dannebrog. Kommunister, liberalister og nationalister må tolerere den slags. Men når religiøse mennesker føler sig krænkede, så skal der sættes grænser.

Endelig har Blau også oplyst om, at forbuddet reelt ikke bliver brugt. Der er faktisk kun to der er blevet dømt for blasfemi siden forbuddet blev indført for 150 år siden. Og det er ellers ikke fordi religionerne ikke er blevet latterliggjort i den periode: F.eks. er Jesus blevet tegnet på Birkerød Station med stiv pik (uha, stærke billeder) og der var vist også et par Muhammed-tegninger for et par år siden. Hvad er så overhovedet pointen med forbuddet?

Du vil måske svare, at pointen er, at det beskytter minoriteter.

Men for det første er den påståede minoritetsbeskyttelse dækket af racismeparagraffen (som af andre grunde bør afskaffes). Racismeparagraffen siger eksplicit, at man ikke må nedværdige ”en gruppe af personer” på baggrund af deres ”race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering.” Blasfemiparagraffen handler udelukkende om at forhåne ”troslærdomme eller gudsdyrkelse.” Så hvorfor ikke bare nøjes med racismeparagraffen?

For det andet er den bedste minoritetsbeskyttelse, at den muslimske tro bliver integreret og forenet med det sekulære demokrati. Men man modarbejder den proces, hvis man beslutter sig for at genoplive blasfemiparagraffen. Så siger man jo, at muslimer simpelthen ikke kan lære at finde sig i samme blasfemi som alle andre har affundet sig med, fordi der er noget i deres religion som gør deres tro uforenelig med et sekulært, frit samfund. På den måde gør man dem til udenforstående.

For det tredje handler hele denne diskussion ikke blot om blasfemi i Danmark. Det er en navlebeskuende tilgang. Når jeg modstander af blasfemilovgivning, er det lige så meget, fordi jeg mener, at ytringsfrihed er den bedste beskyttelse af minoriteter i resten af verden. Blasfemiparagraffer bliver nemlig paradoksalt nok oftest brugt til at undertrykke minoriteter: Hvis en kristen f.eks. siger noget smågrimt om Muhammed i Pakistan bliver vedkommende fængslet, tortureret og måske endda slået ihjel – og det samme bliver alle dem som tør støtte vedkommende (bare læs om Asia Bibi-sagen). Denne kamp mod åbenlys undertrykkelse bliver gjort sværere når Danmark selv har blasfemilovgivning.
ELPISTOLEROSUAREZ skrev:I øvrigt tror jeg, du skal undersøge kausaliteten lidt i forhold til den pointe. Er minoriteterne i disse samfund beskyttede fordi samfund med ytringsfrihed generelt har mest respekt og "plads" til minoriteter, eller er de beskyttede, fordi man har ret til at brænde en hellig bog af mv.?
Se, det er jo derfor, jeg opfordrede dig og Jesni til at læse lidt om oplysningstraditionen (og tiden inden). Tolerance og ytringsfrihed blev netop introduceret som svar på en lang række blodige religiøse konflikter. Erkendelsen var, at hvis vi skal leve i fred og fordragelighed, så bliver vi nødt til at tolerere, at andre gør og siger ting, vi ikke bryder sig om. Det var selvfølgelig ikke let at nå til enighed om den position. Bøger blev forbudt og tænkere blev fængslet eller landsforvist på grund af anklager om blasfemi. Men ytringsfriheden og tolerancen vandt over de religiøse anfald, og i dag har vi til alles gavn et overvejende sekulært og tolerant samfund.
ELPISTOLEROSUAREZ skrev:Ytringer har konsekvenser, det er vi vel alle enige om. Hvis alternativet er, at ekstreme religiøse grupper står for disse konsekvenser, så ville det måske være at foretrække, at myndighederne sanktionerer i stedet for.
Satiretegninger og homoseksualitet har konsekvenser, det er vi vel alle enige om. Hvis alternativet er, at ekstreme religiøse grupper står for disse konsekvenser, så ville det måske være at foretrække, at myndighederne sanktionerer i stedet for. Eller hvad?

Det er utroligt, at du ikke kan se konsekvensen af dit synspunkt: Du vil reelt lade religiøse ekstremister bestemme grænserne for vores frihed – du er så bange for dem, at du vil straffe folk, der krænker deres følelser.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:Well, er man usympatisk, er man det jo. Og mener du nu, at jeg skal redigere min holdning i det offentlige rum?
Jeg overlever nok, hvis du kalder mig grimme ting. Altså, hvad bekymrer det månen, at hunden gør af den? Jeg syntes bare, at det var pudsigt, at en person, der mener, at høflighed bør overtrumfe alle andre hensyn er så hurtig til at smide om sig med de personlige angreb.
Flax_Generous skrev:Jeg tvivler på, der er nogen der faktisk advokerer for netop det synspunkt, og jeg tvivler på der er nogen der er uenig med dig helt generelt. Men det kan også blive for ekstremt. Og jeg ved godt, du også er ekstrem i dine holdninger, så du er muligvis uenig.
Ja, jeg er så ekstrem, at min holdning om at afskaffe blasfemiparagraffen kun deles af Reporters sans frontièrs, Europarådet, FN's ekspert for religionsfrihed, osv.

Kubala
Indlæg: 10104
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Jesni og ELPISTOLEROSUAREZ, hvorfor er det så vigtigt for jer med den her paragraf?

Jeg som muslim er ret ligeglad med, om en eller anden tosset person brænder koranen af eller håner islam. Jeg tror, at Allah(også kaldet gud), nok skal tage sig af sådanne personer. Og ja, personligt ville jeg ønske, at folk var venlige, høflige og respektfulde over for hinanden(for ens race, ens religion etc.), men nogle mennesker er det ikke, og her kan det at give dem mundkurv på ikke hjælpe på problemet; at de vil ændre deres holdninger og synspunkter, men det vil bare holde dem fra at sige sådan noget offentligt. I deres hjerter vil de føle nøjagtigt den samme foragt for det fremmede og ukendte; religion, race etc. Man(samfundet/majoriteten) kunne også vælge at tage afstand fra sådanne mennesker og deres holdninger, i stedet for at have en ret ligegyldig paragraf.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

ELPISTOLEROSUAREZ skrev:Arrogant, men ikke vildt overraskende, at du går ud fra, at det er nødvendigt.
Jeg "går ikke ud fra" at det er nødvendigt. Det er helt øjensynligt og åbenlyst nødvendigt, når du kan sidde og grine af følgende, og påstå at det er forkert:

"Hvis vi i Nordeuropa havde sagt og gjort sådan for 500 år siden, så havde vi ikke været den mest sekulære og progressive del af verden i dag."

Reformationen og oplysningstiden er velsagtens de allermest markante årsager, til at vi er den mest sekulære og progressive del af verden.
Igen; 10. december 1520, Wittenberg og Index Librorum Prohibitorum. Slå det op.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Kronik i Jyllands Posten i morgen, af Jacob Mchangama:
Hed debat om brændende bøger
Bogafbrændinger må man tage afstand fra, men det skal ske med argumenter, ikke med straf.

Der er få ting, der så markant signalerer dyb afsky over for holdninger og idéer som det at afbrænde en bog. I tidligere tider var det kirken og kongen, der brændte bøger, hvilket hændte ofte under både Christian IV og Frederik III. I dag tænker vi ofte på nazisternes gigantiske bogafbrændinger i 1933. Denne totalitære historiske arv gør, at de fleste europæere instinktivt vender sig kraftigt imod synet af brændende bøger.

De idéer, vi ikke bryder os om, skal udfordres i debatten, ikke brændes på bålet. Men hvis afskyen for bogafbrændinger bygger på et ideal om, at uenighed skal håndteres via debat snarere end flammer, er det ganske ironisk at bruge straffeloven snarere end moralsk fordømmelse til at ramme bogafbrændere. Derfor er Nordjyllands Politis beslutning – med Rigsadvokatens velsignelse – om at rejse tiltale mod en dansk koranafbrænder for overtrædelse af blasfemiparagraffen et drastisk skridt i et sekulært og liberalt demokrati. I 2015 afbrændte manden Koranen og lagde en video heraf op på Facebook. Det er ganske bemærkelsesværdigt. Ingen dansk borger er blevet tiltalt for blasfemi siden 1971, og ingen er blevet dømt siden 1946. Selv i sager, hvor anklagemyndigheden har ment, at blasfemiparagraffen formelt var overtrådt, har man valgt at lade hensynet til ytringsfriheden være afgørende.

Men i Straffelovrådets betænkning 1548, der blev offentliggjort i februar 2015, konkluderer landets fremmeste strafferetseksperter, at der uanset særdeles vide rammer for religionskritik må antages at være et lille hjørne af blasfemiparagraffen, der stadig er i kraft: »afbrænding af en religions helligste skrift efter den almindelige opfattelse i det danske samfund udgør en så grov krænkelse af de pågældendes religiøse følelse, at domstolene efter omstændighederne vil finde grundlag for at anse afbrændingen som spot eller forhånelse i straffelovens § 140’s forstand«.

En sådan udtalelse fra Straffelovrådet må almindeligvis tillægges stor vægt, for der kan ikke sættes en finger på den ekspertise, der er samlet i Straffelovrådet. Men der er alligevel god grund til at sætte spørgsmålstegn ved lige præcis den konklusion, for Straffelovrådet henviser ikke til nogen konkret sag, der støtter denne fortolkning. Endnu mere problematisk er det, at Straffelovrådet ikke nævner, at både Statsadvokaten for Viborg og Rigsadvokaten tidligere har afvist at rejse tiltale mod kunstneren Søren Mosegaard og en række medarbejdere fra DR efter, at Mosegaard planlagde at afbrænde en lang række bibler som led i en kunstudstilling, og endte med at afbrænde en bibel i TV Avisen i januar 1997. Med denne undladelse må man som minimum konkludere, at Straffelovrådets vurdering er truffet på et ufuldstændigt grundlag. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at vurderingen er forkert. Der kunne f.eks. tænkes at være afgørende forskel på bibelafbrændingen fra 1997 og koranafbrændingen i 2017. I de afgørelser, jeg har fået aktindsigt i, afviser Statsadvokaten i Viborg og Rigsadvokaten at rejse tiltale mod Søren Mosegaard for at have »opfordret til afbrænding af bibler«. Det afvises med den begrundelse, at den planlagte bibelafbrænding »skulle ses i sammenhæng med en forudgående kunstudstilling, hvor formålet var at vise, hvorledes kristendommen i Danmark gennem tiderne var blevet udbredt«, og at der var tale om en »symbolsk handling som led i et kunstnerisk oplæg«.

Det er dog væsentligt at pege på, at afgørelsen vedrører Søren Mosegaards opfordring til, at publikum skulle medbringe bibler og afbrænde dem på kunstudstillingen, så vidt ses ikke forholder sig til den konkrete bibelafbrænding, for bibelafbrændingen fandt netop ikke sted som led i selve kunstudstillingen. Den skete tværtimod i et indslag i TV Avisen om kunstudstillingen, hvor Søren Mosegaard også udtalte: »Jeg vil gerne pege på at […] det kristne samfund, det bygger direkte på vold og på had og navnlig på bål og på brand«. Efter denne begivenhed blev tre medarbejdere fra DR politianmeldt. Men her gentog Rigsadvokaten de grunde, han fremhævede i afgørelsen vedrørende Søren Mosegaard, og udtalte endvidere: »Jeg lægger herudover vægt på, at der i Danmark anerkendes vide rammer for ytringsfriheden«.

Det er umiddelbart svært at opfatte en bibelafbrænding i TV Avisen som et stykke kunst, og Mosegaards ledsagende og stærkt forhånende udtalelser om kristendommen viser da også, at hans intention var at angribe kristendommen, snarere end mere tvetydige kunstneriske budskaber. Det understreges også af, at Mosegaard allerede i 1996 havde stiftet ”Antikristpartiet”. Som sådan er det svært at se den afgørende forskel på Mosegaards bibelafbrænding og koranafbrændingen, der også synes motiveret af en opfattelse af, at islam udgør en totalitær og voldelig religion. Det er også værd at bemærke, at Søren Mosegaards bibelafbrænding gav anledning til langt større kontrovers og blev langt mere udbredt og derfor egnet til at krænke flere, end tilfældet var for den danske koranafbrænder.

Selv hvis man måtte mene, at der i det ene tilfælde er tale om et kunstværk, mens der i det andet er tale om en provokerende manifestation, er det vigtigt at påpege, at kunst også kan falde ind under blasfemiparagraffen.

I 1985 afviste Rigsadvokaten at rejse tiltale mod provokunstneren Jens Jørgen Thorsen, der på invitation havde bemalet en restaurantfacade med en Kristus-figur med erigeret lem. Af Rigsadvokatens afgørelse fremgår det: »Jeg er således af den opfattelse, at en tiltalerejsning vil kunne føre til domfældelse for blasfemi.«

Selv om Rigsadvokaten fandt, at Thorsens maleri var strafbart, valgte han at undlade at rejse tiltale, da det var »sædvanligt at undlade påtale for overtrædelse heraf« samt »Jeg finder ikke anledning til at fravige denne praksis i dette tilfælde«. Det afgørende var således ikke, at der var tale om kunst, men at der var opstået en praksis, hvorefter man ikke rejser tiltale for overtrædelse af blasfemiparagraffen, selv når gerningsindholdet formelt er realiseret.

På den baggrund kan der med rette sættes spørgsmålstegn ved Straffelovrådets konklusion og dermed også anklagemyndighedens beslutning om at rejse tiltale. Skal man spekulere i, hvorfor Straffelovrådet anlægger en sådan nyfortolkning, er det nok ikke helt skævt at fremhæve følgende formuleringer:

»Uanset at det er statens opgave at søge at beskytte borgere mod voldelige overgreb, herunder den, der kritiserer (forhåner) en religion, kan der efter dette synspunkt ikke indvendes noget imod at bevare straffelovens § 140 som præventivt middel mod vold og offentlig uorden«. Herefter fremhæver Straffelovrådet særligt afbrænding af hellige bøger:

»Afhængig af de nærmere omstændigheder vil sådanne offentlige afbrændinger mv. af Bibelen eller Koranen kunne give anledning til stærke reaktioner – herunder eventuelt voldelige reaktioner – både her i landet og i udlandet.«

Det er altså Muhammed-krisen, der spøger, hvorfor man ønsker, at blasfemiparagraffen skal udgøre et værn mod de groveste forhånelser af religion, der kan kaste Danmark ud i en ny international krise eller forøge risikoen for terrorangreb.

Det er interessant at sammenligne denne argumentation med udviklingen i Norge. Der har der været adskillige tilfælde af afbrænding af hellige bøger, uden at det har givet anledning til retsforfølgelse, selv om Norge først endeligt afskaffede sin blasfemiparagraf i 2015. I 2006 afbrændte en komiker Det Gamle Testamente i en tv-udsendelse. I 2010 afbrændte to norske kurdere Koranen, spyttede på den og lagde film heraf på internettet. Det medførte trusler og opfordringer til drab fra en islamist, der blev tiltalt. I den forbindelse afsagde den norske lagmansrett (svarende til landsretten) en forbilledligt klar afgørelse om forholdet mellem ytringsfrihed, religiøse følelser og trusler. Islamisten gjorde gældende, at han havde handlet med ”berettiget harme” på grund af koranafbrændingen. Til det udtalte domstolen:

»Retten betvivler ikke, at mullah Krekar – og andre muslimer med ham – har følt sig alvorligt krænket af de nævnte fornærmendes handlinger, og at de ud fra mullah Krekars religiøse ståsted fortjener en streng straf. Imidlertid kan hans harme ikke, som lagmannsretten ser det, anses som berettiget i lovens forstand, når man ser de forudgående krænkelser, han mener at have været udsat for op til de alvorlige trusler, som han har fremsat.

De nævnte fornærmende har efter lagmannsrettens oppfattelse optrådt inden for ytringsfrihedens grænser gennem deres handlinger, mens mullah Krekar på sin side klart har overskredet disse grænser.«

Klarere kan det næsten ikke siges. I et demokratisk samfund må alle – troende og ikketroende – finde sig i at blive krænket og provokeret. Man er velkommen til at tage til genmæle, men tyr man til trusler og vold, er det den, der truer, og ikke den, der krænker, der skal straffes.

Såre elementært, men muligvis ikke længere virkelighed i dagens Danmark.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Kubala skrev:Jesni og ELPISTOLEROSUAREZ, hvorfor er det så vigtigt for jer med den her paragraf?
Paragraffen er ikke så vigtig for mig. Jeg undrer mig bare over, at man vil kæmpe så indædt for at kunne opføre sig krænkende over for andre. Det er Blau og Flax, der kører det over i én bestemt paragraf, for at kører den over i et ensporet religionsproblematik.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Nej nej. Jeg har skam også påpeget, at jeg ligeledes gerne så racismeparagraffen afskaffet. Men jeg kan ikke se hvad problemet er i at "køre det over i én bestemt paragraf", når debatten herinde kom som en reaktion på en tiltale rejst efter lige netop den paragraf. Kan du forklare mig det?

I øvrigt, selvom jeg har skrevet det en håndfuld gange efterhånden, vil jeg gerne beholde injurieparagraffen og en række tavshedspligter. Det lader bare til at du ignorerer det lidt, så du kan udråbe mig - og Flax - som en eller anden form for ytringsfrihedsekstremister, der bare vil have lov at krænke og svine alle til.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Blaugrana92 skrev:Nej nej. Jeg har skam også påpeget, at jeg ligeledes gerne så racismeparagraffen afskaffet. Men jeg kan ikke se hvad problemet er i at "køre det over i én bestemt paragraf", når debatten herinde kom som en reaktion på en tiltale rejst efter lige netop den paragraf. Kan du forklare mig det?

I øvrigt, selvom jeg har skrevet det en håndfuld gange efterhånden, vil jeg gerne beholde injurieparagraffen og en række tavshedspligter. ¨
Blaugrana92 skrev:Det lader bare til at du ignorerer det lidt, så du kan udråbe mig - og Flax - som en eller anden form for ytringsfrihedsekstremister, der bare vil have lov at krænke og svine alle til.
Slet ikke. I vil have rettigheden til at svine alt og alle til inden for alle områder. Nu var det bare det altdominerende emne omkring blasfemiparagraffen, selvom de andre og har været nævnt. Jeg undrer mig stadig, hvorfor man vil kæmpe så indædt, for en rettighed man så ikke vil bruge. Det virker fjollet. Medmindre man naturligvis gerne vil kunne praktisere en krænkende adfærd uden juridiske konsekvenser. Jeg forstår jer på et principielt niveau, bare ikke praktisk.
Blaugrana92 skrev: Mit gin-eksempel er i øvrigt omtrent ligeså stupidt, som når man beskytter folks religiøse følelser.
Hold da op.
Senest rettet af Jesni tirs feb 28, 2017 3:42 pm, rettet i alt 1 gang.

Kubala
Indlæg: 10104
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Jesni skrev:
Kubala skrev:Jesni og ELPISTOLEROSUAREZ, hvorfor er det så vigtigt for jer med den her paragraf?
Paragraffen er ikke så vigtig for mig. Jeg undrer mig bare over, at man vil kæmpe så indædt for at kunne opføre sig krænkende over for andre. Det er Blau og Flax, der kører det over i én bestemt paragraf, for at kører den over i et ensporet religionsproblematik.
Ok. Jeg kan godt forstå, at du føler, at det underligt at kæmpe for andres ret til ytringer, som er krænkende, men ytringsfrihed skal også kunne rumme krænkende ytringer, sådan er det. Jeg ville også ønske, at folk var høflige og venlige, og at de holdt sig fra krænke andre, men sådan er verden bare ikke, det må vi acceptere og så takle derigennem.

Muslimernes opgave er at blive mere oplyst omkring deres religion, hvilket jeg ikke tror, man helt er. Var man det, ville sådanne krænkende handlinger/udtalelser prelle af på en.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Kubala skrev:Muslimernes opgave er at blive mere oplyst omkring deres religion, hvilket jeg ikke tror, man helt er. Var man det, ville sådanne krænkende handlinger/udtalelser prelle af på en.
Enig. Dog tror jeg det er en reflektion, der skal være begge veje, selvom det nok er for meget at forvente fra folk, der deltager i en skyttegravskrig. Det er jo to ret ekstreme og modsatrettede ideologier, så det må siges at være ekstremt svært. Hører man Flax og Blau, så er der ikke plads til modificering, og lytter man til fanatiske islamister, ser man samme skyklapper.

Kubala
Indlæg: 10104
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Jesni skrev:
Kubala skrev:Muslimernes opgave er at blive mere oplyst omkring deres religion, hvilket jeg ikke tror, man helt er. Var man det, ville sådanne krænkende handlinger/udtalelser prelle af på en.
Enig. Dog tror jeg det er en reflektion, der skal være begge veje, selvom det nok er for meget at forvente fra folk, der deltager i en skyttegravskrig. Det er jo to ret ekstreme og modsatrettede ideologier, så det må siges at være ekstremt svært. Hører man Flax og Blau, så er der ikke plads til modificering, og lytter man til fanatiske islamister, ser man samme skyklapper.
Jo, man kunne selvfølgelig gå med på at begrænse ytringsfriheden ved krænkende ytringer, i frygt for repressalier fra ekstremister/eller for at mødes et sted midtimellem(man kan ikke kalde ekstremister for islamister i min bog, for de har intet med islam at gøre), men det synes jeg, er ligegyldigt. Folk vil krænke, og de vil sikkert også tage straffen, så man på et tidspunkt var nødt til at fjerne sådanne paragraffer i lovgivning/eller problematisere det.
Senest rettet af Kubala tirs feb 28, 2017 4:02 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:Paragraffen er ikke så vigtig for mig. Jeg undrer mig bare over, at man vil kæmpe så indædt for at kunne opføre sig krænkende over for andre. Det er Blau og Flax, der kører det over i én bestemt paragraf, for at kører den over i et ensporet religionsproblematik.
Jeg har absolut ingen interesse i at brænde Koranen, Dannebrog eller noget tredje, men derfor mener jeg stadig, at man skal være fri til det. Der er i det hele taget en masse ting i livet, jeg ikke er interesseret i, men som andre stadig bør have friheden til at gøre. Også selvom jeg synes, at det er dumt, skader dem selv eller sårer andre menneskers følelser. Engang imellem vil jeg måske brokke mig over, hvordan andre bruger deres frihed (f.eks. hvis de brænder bøger), men jeg vil aldrig begrænse deres frihed, hverken med lovgivning, trusler eller vold. Det er sådan et frit samfund fungerer.

Skal jeg i øvrigt opfatte dit indlæg på den måde, at du faktisk ikke vil protestere, hvis blasfemiparagraffen bliver afskaffet?

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:Enig. Dog tror jeg det er en reflektion, der skal være begge veje, selvom det nok er for meget at forvente fra folk, der deltager i en skyttegravskrig. Det er jo to ret ekstreme og modsatrettede ideologier, så det må siges at være ekstremt svært. Hører man Flax og Blau, så er der ikke plads til modificering, og lytter man til fanatiske islamister, ser man samme skyklapper.
Jeg har intet problem med at blive betragtet som den diametrale modsætning til fanatiske jihadister, salafister, wahhabister, osv. Deres ideologi og menneskesyn, som man tydeligst ser udfoldet i ISIS' rædselsregime, er uforenelig med frihed og lighed.

Jeg betragter mig dog ikke som i opposition til muslimer generelt. Det ville være åndssvagt. De er jo ikke én monolitisk, uniform størrelse (hvilket jeg har forklaret dig før). Vi taler om flere milliarder fordelt på hundredevis af lande. En kæmpestor del af dem er fredelige mennesker, der faktisk lider endnu mere under jihadister, salafister, wahhabister, osv. end os i Vesten. Mange af dem kæmper også for frihed, lighed og demokrati, ofte endnu mere indædt end mig.

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Flax_Generous, tak for den lange forklaring.
Flax_Generous skrev:Satiretegninger og homoseksualitet har konsekvenser, det er vi vel alle enige om. Hvis alternativet er, at ekstreme religiøse grupper står for disse konsekvenser, så ville det måske være at foretrække, at myndighederne sanktionerer i stedet for. Eller hvad?
Jeg forstår ikke, hvorfor du begrænser det til religiøse grupper. Men satiretegninger måske, homoseksualitet nej. Du ser forskellen.
Flax_Generous skrev:Det er utroligt, at du ikke kan se konsekvensen af dit synspunkt: Du vil reelt lade religiøse ekstremister bestemme grænserne for vores frihed – du er så bange for dem, at du vil straffe folk, der krænker deres følelser.
Der er noget, du ikke har fået helt rigtigt fat i.
Kubala skrev:Jesni og ELPISTOLEROSUAREZ, hvorfor er det så vigtigt for jer med den her paragraf?
Altså jeg vil for en god ordens skyld sige, at jeg er ret ligeglad med den. Jeg er ikke for den.


Det er dejligt at Flax_Generous og Blaugrana92 kæmper for vores frihed, men der findes en masse, der er galt med straffelovene rundt omkring i verden. Jeg har hørt, at det er strafbart i Danmark at blive voldtaget af sit barn? Det kræver bare en sag i medierne, så er ramaskriget rettet mod den regel i stedet for blasfemi.
qepd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 35 gæster