Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Brombi skrev:Wow, Jens Rohde forlader Venstre. Det er alligevel lidt stort. Håber han skifter til Alternativet. De er alligevel de eneste rigtige liberale tilbage i folketinget.
Hvad gør Alternativet til liberale?

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Flax_Generous skrev:
Brombi skrev:Wow, Jens Rohde forlader Venstre. Det er alligevel lidt stort. Håber han skifter til Alternativet. De er alligevel de eneste rigtige liberale tilbage i folketinget.
Hvad gør Alternativet til liberale?
Jeg skulle måske have formuleret mig anderledes. Altnernativet er det parti der kommer tættest på at være libearle.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

Brombi skrev:
Flax_Generous skrev:
Brombi skrev:Wow, Jens Rohde forlader Venstre. Det er alligevel lidt stort. Håber han skifter til Alternativet. De er alligevel de eneste rigtige liberale tilbage i folketinget.
Hvad gør Alternativet til liberale?
Jeg skulle måske have formuleret mig anderledes. Altnernativet er det parti der kommer tættest på at være libearle.
Hvad med Social Alliance?

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Politik

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Brombi skrev:
Flax_Generous skrev:
Brombi skrev:Wow, Jens Rohde forlader Venstre. Det er alligevel lidt stort. Håber han skifter til Alternativet. De er alligevel de eneste rigtige liberale tilbage i folketinget.
Hvad gør Alternativet til liberale?
Jeg skulle måske have formuleret mig anderledes. Altnernativet er det parti der kommer tættest på at være libearle.
Hvad gør dem til de mest liberale?
qepd

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Det er ikke noget jeg vil begynde en stor diskussion om. Nogle af jer vil sikkert argumentere for at LA er mere liberale, muligvis fordi de eksempelvis går ind for flere skattelettelser, hvor jeg vil argumentere for at det ikke nødvendigvis er et utryk for liberalisme. Jeg er godt klar over at LA's medlemmer, og sikkert også alle Venstres medlemmer, er liberale, men den førte politik er ikke liberalistisk. Den er neokonservativ, og minder egentlig lidt om den politiske filosofi Bush førte an.

Det er i min optik direkte forkert at et parti som Venstre proklamerer sig som Danmarks Liberale Parti. Ja de går ind for en mindre offentlig sektor, men der er ikke noget liberalistisk ved deres politik. Liberalisme er i øvrigt ikke nødvendigvis en politisk filosofi, snarere er det udsprunget som en kritik af governmentaliseringen af staten, og ligeledes er kapitalisme ikke synonymt med liberalisme! Det er et paradoks i en stat.

Eksempler på dette kan være lømmelpakken, masseovervågning, nedlukning af Irak-kommissionen osv.

Venstre, LA, S og R er populister, det er den stadig skærpende udlændingepolitikke et perfekt eksempel på. Der er dog enkelte steder hvor LA argumenterer for frihedsskabende initiativer, som f.eks. legaliseringen af cannabis.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Mindre stat, herunder mindre offentlig sektor, mindre beskatning, færre forbud og begrænset statsmagt, er liberalt. Det ønsker Liberal Alliance i grove træk, omend de ikke altid rammer skiven. Venstre og Alternativet, not so much.

Rohdes partiskifte handler i øvrigt mere om internt Venstre-tamtam - Rohde fik mange fjender i sidste års formandsopgør - end det handler om principper. Rohde har altid været opportunist.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Brombi skrev:Liberalisme er i øvrigt ikke nødvendigvis en politisk filosofi, snarere er det udsprunget som en kritik af governmentaliseringen af staten, og ligeledes er kapitalisme ikke synonymt med liberalisme! Det er et paradoks i en stat.
Hvorfor er liberalisme ikke en politisk filosofi?

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Flax_Generous skrev:Rohde har altid været opportunist.

Jens Rohde: Danmarks politiske vaskebjørn.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Flax_Generous skrev:Mindre stat, herunder mindre offentlig sektor, mindre beskatning, færre forbud og begrænset statsmagt, er liberalt. Det ønsker Liberal Alliance i grove træk, omend de ikke altid rammer skiven. Venstre og Alternativet, not so much.
Men det er ikke liberalisme. Det er kapitalisme.

"[...]ifølge økonomisk liberalisme er et frit marked ikke kendetegnet ved så lidt statslig indblanding som muligt, men derimod ved fri konkurrence. Bemærk, sikring af fri konkurrence kan i praksis indebære en hel del statslig regulering, f.eks. i forhold til bekæmpelse af monopoler"

Flax_Generous skrev:Rohdes partiskifte handler i øvrigt mere om intern Venstre-tamtam - Rohde fik mange fjender i sidste års formandsopgør - end det handler om principper Rohde har altid været opportunist.
Okay, vidste ikke det var slemt. Men det var ikke helt det han gav udtryk for i Clement. Som jeg lige husker det handlede det netop om principper.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Brombi skrev:Men det er ikke liberalisme. Det er kapitalisme.

"[...]ifølge økonomisk liberalisme er et frit marked ikke kendetegnet ved så lidt statslig indblanding som muligt, men derimod ved fri konkurrence. Bemærk, sikring af fri konkurrence kan i praksis indebære en hel del statslig regulering, f.eks. i forhold til bekæmpelse af monopoler"
Ovenstående er vrøvl. Claus Strue Frederiksen, Xavier Landes og David Budtz Pedersen, som du citerer, er ikke eksperter på området. Jeg har haft de to førstnævnte som undervisere. Xavier, som ellers er en rigtig fin fyr, var sågar min vejleder på min bacheloropgave. Deres forståelse af liberalismen er bare ufattelig mangelfuld og grænsende til det pinagte. Selvfølgelig handler liberalisme om mindre stat. At hævde andet er orwelliansk nysprog uden nogen forbindelse til liberalismens vigtigste tænkere, både gamle som Locke og nye som Hayek.
Flax_Generous skrev:Okay, vidste ikke det var slemt. Men det var ikke helt det han gav udtryk for i Clement. Som jeg lige husker det handlede det netop om principper.
Det minder mere om våbenhvile end fred internt i Venstre. Så Rohde mener det nok, når han erklærer sig uenig i regeringens udlændingepolitik, men han er samtidig også meget upopulær blandt Løkkes folk og han er kørt ud på et sidespor langt væk fra fremtidig indflydelse. Så det er nok lidt af det ene, meget af det andet.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Flax_Generous skrev:
Brombi skrev:Men det er ikke liberalisme. Det er kapitalisme.

"[...]ifølge økonomisk liberalisme er et frit marked ikke kendetegnet ved så lidt statslig indblanding som muligt, men derimod ved fri konkurrence. Bemærk, sikring af fri konkurrence kan i praksis indebære en hel del statslig regulering, f.eks. i forhold til bekæmpelse af monopoler"
Ovenstående er vrøvl. Claus Strue Frederiksen, Xavier Landes og David Budtz Pedersen, som du citerer, er ikke eksperter på området. Jeg har haft de to førstnævnte som undervisere. Xavier, som ellers er en rigtig fin fyr, var sågar min vejleder på min bacheloropgave. Deres forståelse af liberalismen er bare ufattelig mangelfuld og grænsende til det pinagte. Selvfølgelig handler liberalisme om mindre stat. At hævde andet er orwelliansk nysprog uden nogen forbindelse til liberalismens vigtigste tænkere, både gamle som Locke og nye som Hayek.

Liberalismen hævder suverænitet af det frie individ, og samtidig kræver regeringer den enkeltes adfærd reguleret eller ændret. Det er et paradoks, og det er blandt andet derfor at Foucault ikke anskuer liberalismen som en politisk filosofi, men derimod som "a principle and a method of rationalizing the exercise of government, a rationalization that obeys - and this is its specificity - the internal rule of maximum economy". Dean skriver det samme, og han tager udgangspunkt i Hayeks skriverier. Hayek er klar over, at det er nødvendigt med en ”konstitutionel ramme” – forstået som en vis regulering af markedet gennem politiske og juridiske vedtagelser, da det er nødvendigt at sætte en ramme for markedet og dets aktører, ligesom det er vigtigt at sikre det enkelte individs frihed til at følge egne interesser, da dette ifølge Hayek er den eneste måde markedet kan fungere på.


Og det ændrer ikke på ærindet i LA's politiske drive, som må siges at være populistiske. I min optik bunder de mere i populisme end liberalisme, altså at mange af de ting de går ind for ikke tager udgangspunkt i liberalisme (frihedsskabende) men i hvad der synes at være populært hos vælgere - og det samme gælder i øvrigt næsten alle andre partier i Folketinget. LA skal dog have respekt for ikke at stemme for offentlighedsloven - det gjorde Alternativet (Uffe Elbæk) i øvrigt heller ikke - men jeg savner lidt flere initiativer hvor det frihedskabende er drivkraften og ikke hvad der batter i fokusgrupper.

emo
Indlæg: 17791
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 805 gange

Re: Politik

Indlæg af emo »

http://politiken.dk/udland/fokus_int/Fl ... -paafugle/

Lidt fra min by, gutter.

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Allez...

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15114
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1703 gange
Blevet takket: 1133 gange
Kontakt:

Re: Politik

Indlæg af Lopezzz »

Done
Senest rettet af Lopezzz man okt 24, 2022 9:37 pm, rettet i alt 1 gang.
MDCCCXCIX

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

emo skrev:http://politiken.dk/udland/fokus_int/Fl ... -paafugle/

Lidt fra min by, gutter.

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Haha, hvor er det sindssygt. Men ja, de tager nok påfuglene, som de dyr de åbenbart er. Jeg elsker at hun ikke tør gå i parken, fordi de ikke "aner ikke, hvad det er, vi har fået ud på Strandvænget." Kunne vi starte med hvem? :D

Kubala
Indlæg: 10100
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Politik

Indlæg af Kubala »

Ikke at det overrasker nogen herinde eller for den sags skylden folk generelt, men spændende artikel alligevel. Måske lidt inspiration til dig, Storken, for du ved jo som sagt ikke(af hvad du har pointeret nogle gange herinde), hvordan du skal bruge dine evner. Kæmpe for the good guys eller the bad guys.

http://politiken.dk/magasinet/interview ... lge-loven/

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 30 gæster