Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Brombi skrev:Liberalismen hævder suverænitet af det frie individ, og samtidig kræver regeringer den enkeltes adfærd reguleret eller ændret. Det er et paradox…
Ja, frihed er kerneværdien i den klassiske liberalisme, og derfor er det principielt set kun adfærd, der begrænser andres frihed, som staten skal bekæmpe. Der er intet paradoksalt over det. Det er Locke 101. Man kan så være uenig i den prioritering eller mene, at frihedsdefinitionen er for snæver og småborgerlig, men det er en anden diskussion.
Brombi skrev:Hayek er klar over, at det er nødvendigt med en ”konstitutionel ramme” – forstået som en vis regulering af markedet gennem politiske og juridiske vedtagelser, da det er nødvendigt at sætte en ramme for markedet og dets aktører, ligesom det er vigtigt at sikre det enkelte individs frihed til at følge egne interesser, da dette ifølge Hayek er den eneste måde markedet kan fungere på.
Ja, men der er en kolossal forskel på "konstitutionel ramme" og politisk styring af markeder og adfærd.

Hvis vi ser på den artikel, du oprindeligt citerede, så skriver de tre KUA-filosoffer følgende:
Claus Strue Frederiksen, Xavier Landes og David Budtz Pedersen skrev:Liberalister mener således, at vi bør stræbe efter det, der i økonomisk teori benævnes som modellen for et frit marked. Det er kendetegnet ved tre faktorer: For det første, at alle virksomheder har en relativt lille markedsandel, hvilket indebærer, at de ikke er i stand til at fastsætte prisen på deres produkter, men er nødsaget til at acceptere markedsprisen. For det andet, at alle industrier reelt er åbne for nye entreprenører, og for det tredje, at kunder har fuldkommen information om et produkt og dets pris ...

Skabelse og bevarelse af et frit marked indebærer strenge antitrust-love rettet mod ikke blot monopoler men enhver form for markedsdominans; en betydelig hævelse af arveafgiften (og andre familieoverførelser) samt bekæmpelse af den nuværende markedsføringskultur, hvor branding og reklamekampagner synes at have kørt idealet om reel oplysning ud på et sidespor.

Det er svært præcis at angive, hvornår virksomheders markedsdominans er i konflikt med idealet om et frit marked. Dog tør vi hævde, at der er masser af virksomheder i Danmark med en markedsandel, der langt overstiger det liberale ideal. Et par åbenlyse eksempler er 7-Eleven, Appel, Dansk Supermarked, Nestlé og Nordea.

Ægte liberale politikere burde derfor have overordentlig travlt med at gøre det umuligt for den slags dominerende spillere at operere på det danske marked ...
Ovenstående er jo ikke en konstitutionel ramme, men direkte styring af markedet. Der er en betydelig væsensforskel. Det er derfor, at de fleste liberale rigtigt nok er fortalere for sikring af ejendomsretten, et sundt pengevæsen, retssikkerhed, osv. men samtidig er anderledes skeptiske overfor arveafgiften, forbud mod reklamekampagner og tvangsopløsning af succesfulde virksomheder.

De tre KUA-filosoffers vildfarelse skyldes, at de forestiller sig, at liberale - stik imod filosofihistorien - forsvarer liberalismen ved at henvise til et ideal om perfekt konkurrence. Men perfekt konkurrence er en antagelse i neoklassisk økonomisk teori, ikke et politisk ideal. Antagelsen om rationalitet i økonomisk teori er jo heller ikke et moralsk ideal. KUA- filosofferne præsenterer altså en fuldstændig hjemmestrikket fortolkning af liberalismen, der kun kan være opstået efter en lidt for lang aften i fredagsbaren. Det er ren gak-gak.

Hayek mener i øvrigt, antagelsen om perfekt konkurrence ikke engang holder i økonomisk teori. For det første fordi antagelsen om perfekt konkurrence beskriver en specifik markedssituation, mens konkurrence snarere er en dynamisk proces, hvor markedsandele, priser og information ikke er konstante og givet på forhånd. For det andet fordi antagelsen om perfekt konkurrence ikke tager højde for, hvordan viden rent faktisk er spredt i samfundet. Det er en kardinalindsigt hos Hayek, at ingen aktører besidder den fulde viden. Hayek beskriver derfor prismekanismen på et marked som en opdagelsesproces, der frembringer signaler om den viden, som er spredt blandt samfundets aktører.
Brombi skrev:Og det ændrer ikke på ærindet i LA's politiske drive, som må siges at være populistiske. I min optik bunder de mere i populisme end liberalisme, altså at mange af de ting de går ind for ikke tager udgangspunkt i liberalisme (frihedsskabende) men i hvad der synes at være populært hos vælgere - og det samme gælder i øvrigt næsten alle andre partier i Folketinget. LA skal dog have respekt for ikke at stemme for offentlighedsloven - det gjorde Alternativet (Uffe Elbæk) i øvrigt heller ikke - men jeg savner lidt flere initiativer hvor det frihedskabende er drivkraften og ikke hvad der batter i fokusgrupper.
Det er jeg som sådan ikke uenig i, men den kritik kan rettes mod samtlige partier.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Mads Brüggers status update som jeg er meget enig med ham i
Tænk at denne svimlende nyhedsårgang slutter af med at Bjarne Corydon går i Mckinseys sold - efter at have overrislet dem med opgaver for det offentlige, og efter at have dealet and wheelet med en DONG-chef som selv er gammel Mckinsey-dreng. Det er så gennemført ulækkert at alle de mange kommende undersøgelser som viser at Danmark er blandt verdens mindst korrupte samfund for evigt er gjort til skamme

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Politik

Indlæg af Luis Enrique »

Det er meget sympatisk det han skriver, men når man tager i betragtning at Brügger selv er ansat et sted hvor man - det var mit indtryk, da jeg gik rundt på gangene - holder legestue for københavneregoer med 100 mio. tvangsopkrævede kroner, og hvor man kan få sin stilling igen, en måned efter man har forladt samme, efter en besværlig kollega er skaffet af vejen af vennerne, så skal man ikke pege for meget fingre.

Brüggers egen metie konkurrerer formentlig med Corydons om at være den mest korruptions- og nepotismeplagede i Danmark.

Brugeravatar
Michman
Indlæg: 8365
Tilmeldt: lør dec 19, 2009 4:51 pm
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 637 gange

Re: Politik

Indlæg af Michman »

Bliver simpelthen så pissed når jeg ser sådan noget her..! http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... en/5909867

Drengen er død også fremstiller de ham som kommene sexkrænker..
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899

Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..



Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería

Barca er min religion..

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Politik

Indlæg af Luis Enrique »

Så lad være med at læse Charlie Hebdo.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Luis Enrique skrev:Så lad være med at læse Charlie Hebdo.
Derfor kan man der stadig godt have følelser? Jeg læser heller ikke ISIS' månedlige magasin, men det betyder ikke, at jeg ikke kan blive forarget over deres bræk af en litteratur.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Politik

Indlæg af Luis Enrique »

Bestemt. I en verden hvor regeringer bruger politisk magt, den offentlige debat tiltagende krav om selvcensur og terrorister vold, alt til at indskrænke ytringsfriheden, er det blot i al almindelighed et godt og velment råd.

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Politik

Indlæg af Heartbreaker »

Inger er gået international.
Billede
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Tello
Indlæg: 7702
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 560 gange

Re: Sv: Politik

Indlæg af Tello »

Michman skrev:Bliver simpelthen så pissed når jeg ser sådan noget her..! http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... en/5909867

Drengen er død også fremstiller de ham som kommene sexkrænker..
Og EB's kommentar sektion er lige så klam som altid.

Brugeravatar
Michman
Indlæg: 8365
Tilmeldt: lør dec 19, 2009 4:51 pm
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 637 gange

Re: Sv: Politik

Indlæg af Michman »

Tello skrev:
Michman skrev:Bliver simpelthen så pissed når jeg ser sådan noget her..! http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... en/5909867

Drengen er død også fremstiller de ham som kommene sexkrænker..
Og EB's kommentar sektion er lige så klam som altid.
En folk nazister der ikke kan se ud over deres egen næsetip.. Seje drenge bag tastaturet men, hvis man møder dem pakker de sig pænt sammen, men på facebook og på EB skal de nok spille hårde..
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899

Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..



Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería

Barca er min religion..

Tello
Indlæg: 7702
Tilmeldt: tirs feb 26, 2013 9:43 am
Har takket: 1381 gange
Blevet takket: 560 gange

Re: Sv: Politik

Indlæg af Tello »

Michman skrev:
Tello skrev:
Michman skrev:Bliver simpelthen så pissed når jeg ser sådan noget her..! http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... en/5909867

Drengen er død også fremstiller de ham som kommene sexkrænker..
Og EB's kommentar sektion er lige så klam som altid.
En folk nazister der ikke kan se ud over deres egen næsetip.. Seje drenge bag tastaturet men, hvis man møder dem pakker de sig pænt sammen, men på facebook og på EB skal de nok spille hårde..
Og helt uden medmenneskelighed eller empati.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Det giver anledning til at spørge om der er grænser for alt? Selvom ytringsfriheden hverken skal trues eller indskrænkes, kan man vel godt stille spørgsmålstegn ved dens grænser?

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Brombi skrev:Det giver anledning til at spørge om der er grænser for alt? Selvom ytringsfriheden hverken skal trues eller indskrænkes, kan man vel godt stille spørgsmålstegn ved dens grænser?
Den er da i forvejen indskrænket. Bare kig på vores majestætsfornærmelse.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Politik

Indlæg af Luis Enrique »

Jo, det man godt. Eks. om det er rimeligt, med bred hånd at strø om sig med nazist- og fascistanklager mod folk, man er politisk uenige med, eller blot dehumanisere de pågældende.

I øvrigt er det svært at opdrive nogen, der ønsker at fjerne injurielovgivningen - hvortil majestætsfornærmelse hører, nogen vil dog fjerne de skærpende omstændigheder ved den relevante paragraf - eller lovliggøre opfordringer eller tilskyndelser til (politisk) voldsanvendelse.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 25 gæster