Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Kubala
Indlæg: 10105
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kubala »

Prøver lige igen:
"Ifølge Honneth bør det normative standpunkt være forankret i dårligt stillede menneskers > førvidenskabelig < krænkelseserfaringer".



Kan nogen forklare, hvad der menes med førvidenskabeligt?

For der er ikke tale om før videnskaben, altså noget, der ikke kunne bevises/dokumenteres, med andre ord praksisnær metoder(som man ikke dokumenterede rigtigt), fremfor teser/teorier, som man på en eller anden måde afprøvede og dokumenterede.

Brugeravatar
Nói NPO
Indlæg: 390
Tilmeldt: fre jun 07, 2013 8:31 am
Har takket: 135 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Nói NPO »

Erfaringer med sikker sending fra USA?

Jeg er igang med at købe en meget dyr (8k) cykelramme brugt i USA. Senderen vil egentlig helst ikke sende internationalt, da han har haft problemer med det i fortiden, men jeg prøver at overtale ham.

Så hvordan kan jeg så sikkert som muligt få lavet den handel. Nogle bestemte selskaber i har erfaring med? Han skal helst ikke kunne blive stillet til ansvar for evt. tab af pakken efter den er sendt, men jeg vil heller ikke miste min penge hvis det sker... Hvilke selskaber anbefaler i? UPS? DHL? FedEx?
Den lille ananas

Brugeravatar
puyol83
Indlæg: 269
Tilmeldt: man dec 08, 2008 1:56 pm
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 27 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af puyol83 »

Kubala skrev:Prøver lige igen:
"Ifølge Honneth bør det normative standpunkt være forankret i dårligt stillede menneskers > førvidenskabelig < krænkelseserfaringer".

Kan nogen forklare, hvad der menes med førvidenskabeligt?
Måske "førvidenskabelige" erfaringer er menneskers "reelle" erfaringer, som sociologer så kan teoretisere (lave videnskab) over. Dvs. hvis man som sociolog/filosof skal forholde sig normativt til dårligt stillede menneskers situation for give forslag til at forbedre den, må man som sociolog undersøge de dårligt stillede menneskers erfaringer, hvilket måske kan gøres gennem kvalitative interviews ellers lignende. Jeg kender ikke Honneth så dette er bare et gratis bud fra min side :glad:

Jeg fandt denne side: http://sociologiskforum.dk/posts/anerkendelse/1679

Her diskuterer nogle brugere Honneth og Bourdieu ift. anerkendelsesbegrebet, og indlæg nr. 7 kommer bl.a. ind på Honneths brug af ordet "førvidenskabelig". Håber du kan bruge det!
O le le O la la, ser del Barça és el millor que hi ha

Kubala
Indlæg: 10105
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kubala »

puyol83 skrev:
Kubala skrev:Prøver lige igen:
"Ifølge Honneth bør det normative standpunkt være forankret i dårligt stillede menneskers > førvidenskabelig < krænkelseserfaringer".

Kan nogen forklare, hvad der menes med førvidenskabeligt?
Måske "førvidenskabelige" erfaringer er menneskers "reelle" erfaringer, som sociologer så kan teoretisere (lave videnskab) over. Dvs. hvis man som sociolog/filosof skal forholde sig normativt til dårligt stillede menneskers situation for give forslag til at forbedre den, må man som sociolog undersøge de dårligt stillede menneskers erfaringer, hvilket måske kan gøres gennem kvalitative interviews ellers lignende. Jeg kender ikke Honneth så dette er bare et gratis bud fra min side :glad:

Jeg fandt denne side: http://sociologiskforum.dk/posts/anerkendelse/1679

Her diskuterer nogle brugere Honneth og Bourdieu ift. anerkendelsesbegrebet, og indlæg nr. 7 kommer bl.a. ind på Honneths brug af ordet "førvidenskabelig". Håber du kan bruge det!
Det er desværre ikke det, som du pointerer, og sociologiskforum er ikke til meget hjælp angående dette, desværre.

Brugeravatar
puyol83
Indlæg: 269
Tilmeldt: man dec 08, 2008 1:56 pm
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 27 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af puyol83 »

Nå det var en skam :cry: Håber du finder frem til det på anden vis!

Edit:
Men er du helt sikker på at det ikke er som jeg skriver? Dette Honneth-citat synes jeg lyder rimelig meget på linje med det jeg skrev:

"Fordi erfaringen af den sociale anerkendelse udgør en betingelse, hvorpå menneskenes identitetsudvikling som helhed beror, ledsages dens udeblivelse, altså foragten, nødvendigvis af en følelse af et truende personlighedstab. (...) disse uretfærdighedsfølelser, som ledsager foragtens strukturelle former, udgør en førvidenskabelig kendsgerning, hvorpå en kritik af anerkendelsesforholdene socialt kan godtgøre sit eget teoretiske perspektiv."

Link: https://books.google.dk/books?id=IYowU5 ... ig&f=false

Dvs. at for Honneth, før man overhovedet har forsøgt at redegøre systematisk/videnskabeligt for anerkendelsesstrukturerne i et givent samfund, kan man "observere" at mennesker, hvis identitet ikke anerkendes, besidder følelser af (oplevet) uretfærdighed. At uretfærdighedsfølelserne udgør en "førvidenskabelig kendsgerning" betyder vel 1) at de eksisterer som psykiske fænomener i menneskers oplevelse af verden og 2) at uretfærdigedsfølelserne siger noget relevant om den måde som anerkendelse fordeles på i samfundet, og dermed 3) at man kan formulere en (normativ) samfundskritik som kan forbedre ikke-anerkendte menneskers situation.

Beklager at jeg insisterer på min læsning af det, især når jeg ikke er Honneth-ekspert (er dog religionssociolog), men jeg kan bare ikke se at førvidenskabeligt kan henvise til andet... I øvrigt, fra samme link lige inden citatet:

"Han (Honneth) insisterer på, at det faktisk lader sig gøre at begrunde anerkendelsestanken ikke bare teoretisk/filosofisk, men også empirisk med henvisning til dårligt stillede menneskers krænkelseserfaringer. Disse repræsenterer en uudtalt appel om anerkendelse og er i den forstand en empirisk begrundelse for idealet."
Senest rettet af puyol83 søn maj 31, 2015 10:20 pm, rettet i alt 1 gang.
O le le O la la, ser del Barça és el millor que hi ha

Kubala
Indlæg: 10105
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kubala »

puyol83 skrev:Nå det var en skam :cry: Håber du finder frem til det på anden vis!

Hehe, det er faktisk ikke til min opgave, men en vens. Jeg synes, at det var spændende at undersøge dette, og jeg søgte lidt rundt omkring og fandt frem til nogle teser omkring det. Lidt i samme dur som dig og så det, som Thomas Kuhn snakker om, altså før det videnskabelige, altså før evidens og alt det der, men det er lidt mere komplekst. Han har dog fundet svaret, så det går nok. Tak for responsen dog.

Havde det været mig, havde jeg holdt mig fra en teori, som jeg ikke kunne forstå og forklare, altså være på herrens mark. Man skal lytte til Einstein omkring sådan noget:

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

Brugeravatar
puyol83
Indlæg: 269
Tilmeldt: man dec 08, 2008 1:56 pm
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 27 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af puyol83 »

Hov, havde ikke lige set dit indlæg inden jeg blev færdig med et rette mit :lol:

Men så har vi da begge forsøgt at hjælpe din ven, og vi må håbe at det går godt for ham, selvom du og Einstein har ret i at man bør holde sig fra at forklare ting man ikke forstår til bunds :glad:

Hils din ven og sig held og lykke!
O le le O la la, ser del Barça és el millor que hi ha

Kubala
Indlæg: 10105
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kubala »

puyol83 skrev:Nå det var en skam :cry: Håber du finder frem til det på anden vis!

Edit:
Men er du helt sikker på at det ikke er som jeg skriver? Dette Honneth-citat synes jeg lyder rimelig meget på linje med det jeg skrev:

"Fordi erfaringen af den sociale anerkendelse udgør en betingelse, hvorpå menneskenes identitetsudvikling som helhed beror, ledsages dens udeblivelse, altså foragten, nødvendigvis af en følelse af et truende personlighedstab. (...) disse uretfærdighedsfølelser, som ledsager foragtens strukturelle former, udgør en førvidenskabelig kendsgerning, hvorpå en kritik af anerkendelsesforholdene socialt kan godtgøre sit eget teoretiske perspektiv."

Link: https://books.google.dk/books?id=IYowU5 ... ig&f=false

Dvs. at for Honneth, før man overhovedet har forsøgt at redegøre systematisk/videnskabeligt for anerkendelsesstrukturerne i et givent samfund, kan man "observere" at mennesker, hvis identitet ikke anerkendes, besidder følelser af (oplevet) uretfærdighed. At uretfærdighedsfølelserne udgør en "førvidenskabelig kendsgerning" betyder vel 1) at de eksisterer som psykiske fænomener i menneskers oplevelse af verden og 2) at uretfærdigedsfølelserne siger noget relevant om den måde som anerkendelse fordeles på i samfundet, og dermed 3) at man kan formulere en (normativ) samfundskritik som kan forbedre ikke-anerkendte menneskers situation.

Beklager at jeg insisterer på min læsning af det, især når jeg ikke er Honneth-ekspert (er dog religionssociolog), men jeg kan bare ikke se at førvidenskabeligt kan henvise til andet... I øvrigt, fra samme link lige inden citatet:

"Han (Honneth) insisterer på, at det faktisk lader sig gøre at begrunde anerkendelsestanken ikke bare teoretisk/filosofisk, men også empirisk med henvisning til dårligt stillede menneskers krænkelseserfaringer. Disse repræsenterer en uudtalt appel om anerkendelse og er i den forstand en empirisk begrundelse for idealet."
Ok, jeg tror, at du har fat i den lange ende. Havde selvfølgelig ikke set det link, du linker til nu og den uddybelse, du kom med. Det giver god mening.

Kubala
Indlæg: 10105
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Kubala »

puyol83 skrev:Hov, havde ikke lige set dit indlæg inden jeg blev færdig med et rette mit :lol:

Men så har vi da begge forsøgt at hjælpe din ven, og vi må håbe at det går godt for ham, selvom du og Einstein har ret i at man bør holde sig fra at forklare ting man ikke forstår til bunds :glad:

Hils din ven og sig held og lykke!
Det skal jeg gøre. Jeg sender ham det, som du postede. Han havde snakket med en, som havde givet ham en indgående forklaring, men jeg kan lige så godt sende det, som du har skrevet, bare for at sammenligne og perspektivering.

Hehe, ja, han skulle have holdt sig fra det, så bliver han da en erfaring rigere til næste gang, forhåbentligt.

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15163
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1712 gange
Blevet takket: 1137 gange
Kontakt:

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Lopezzz »

Help me!

Nogen der ved hvor og hvornår Barca træner i Berlin ??
Jeg har læst at spillerne rejser på fredag og måske skal træne fredag aften og igen lørdag morgen men jeg har brug for præcis tidspunkt.

pft zzzzzz
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15163
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1712 gange
Blevet takket: 1137 gange
Kontakt:

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Lopezzz »

edit: Jeg fandt det selv her http://www.fcbarcelona.com/football/fir ... -in-berlin

God tur og god kamp ;-)
MDCCCXCIX

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Skydefinten »

Uh, open training session. Not bad.
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

emo
Indlæg: 17800
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 366 gange
Blevet takket: 805 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Når hvor vi er ved det her Berlin, ved folk om der plejer at være noget udendørs storskærms arrangementer, eller skal man bare nøjes med nogle pubbzzz!
Allez...

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Skydefinten »

UEFA har ikke arrangeret fanzones eller storeskærme til finalen - virkeligt sløjt

https://www.facebook.com/pages/We-Want- ... 6213580825

Men men, ved Zoo bliver Barca fans tilholdssted...
http://www.sport.es/es/noticias/barca/z ... ue-4205656
Billede
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

emo
Indlæg: 17800
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 366 gange
Blevet takket: 805 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Kæææft hvor er det sløjt, Uefa!
Allez...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 13 gæster