Off topic-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Mander »

Brombi skrev:
Mander skrev:Hvorfor er biler så forbandet dyre i Danmark?
dyre?
http://www.dba.dk/peugeot-405-18-glx-4- ... 015617670/
Og så har Viggo endda kun kørt 360.000 km i den - den er jo knap nok kørt til!
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Flyt syd for grænsen, mand(er)!

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Luis Enrique »

Mander skrev:Hvorfor er biler så forbandet dyre i Danmark?
Den sjældent hørte, egentlige forklaring er, at vi ikke laver dem selv.

På grund af den høje nybilspris og en stor efterspørgsel er det dog ret nemt at finde ordentlige brugte biler i Danmark i enhver prisklasse. 405'eren er måske nok ikke den smarteste vogn i verden, men du er med garanti billigt og stabilt kørende til næste syn og måske et til. Den kan laves af mekanikeren "nede om hjørnet" og må du selv komme med delene, når den går i stykker - for det gør den - er de nemme at skaffe til rørende billige priser.

Det er ganske rigtigt, at det er dødtræls at nye, lækre biler er uopnåelige i Danmark, men det er let at finde gode brugte biler. Folk der smider 400.000+ for en ny Mondeo er temmelig vanvittige, når man kan få noget som den her for en brøkdel: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/ ... ut/2454334

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Mander »

Luis Enrique skrev:
Mander skrev:Hvorfor er biler så forbandet dyre i Danmark?
Den sjældent hørte, egentlige forklaring er, at vi ikke laver dem selv.

På grund af den høje nybilspris og en stor efterspørgsel er det dog ret nemt at finde ordentlige brugte biler i Danmark i enhver prisklasse. 405'eren er måske nok ikke den smarteste vogn i verden, men du er med garanti billigt og stabilt kørende til næste syn og måske et til. Den kan laves af mekanikeren "nede om hjørnet" og må du selv komme med delene, når den går i stykker - for det gør den - er de nemme at skaffe til rørende billige priser.

Det er ganske rigtigt, at det er dødtræls at nye, lækre biler er uopnåelige i Danmark, men det er let at finde gode brugte biler. Folk der smider 400.000+ for en ny Mondeo er temmelig vanvittige, når man kan få noget som den her for en brøkdel: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/ ... ut/2454334
Tjaaa, måske jeg bare ikke er god nok til at lede, men jeg synes nu, at det er svært at finde gode, relativt nye brugtvogne til rimelige priser - hvis man ikke lige er vild med hatchbacks, men hellere vil have en sedan. S80'eren der er egentlig meget tilforladelig, men en pendlertur på knap 50 km hver vej bliver nok lidt dyr i længden i den... der er trods alt sket meget med benzinøkonomi i løbet af de sidste 11 år.
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Luis Enrique »

Jeg tror ikke man skal stirre sig for blind på brændstoføkonomi. Mange giver rask væk hundred tusind kroner eller mere for at få biler, der kører så-og-så flere kilometer mere på literen, selv om man kan købe mange liter brændstof for 10. / 25. / 50.000 kroner. Kører man eks. 100.000 km er differencen mellem at køre 10 og 15 km/l 40.000 kr ved 12 kr./literen.

Danskerne har en gammel kærlighed for femdørs biler, ganske rigtigt, men det går da at finde sedaner:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/80/20/2338333
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/18/2441506

Grin ikke af Audi 80'eren fra 1992! Den er galvaniseret, dvs. rustfri, og alle reservedele fås til billige penge og enhver mekaniker kan lave den. Den holder snildt til mange års pendlerkørsel.

Skal det være nyere, så sådan noget som den her, hvis du altså kan leve med en stationcar:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/m ... car/829821

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af emo »

Men omkostningerne ved sådan en ældre bil er vel også højere, de vil oftere og oftere kræve mekaniker ture, og de er sjælden billige, selvom reserve delene måske skulle være det.

Jeg kan ikke få mig selv til at handle så gamle biler, netop på grund af den eksterne frygt for ekstra meget bøvl, arbejde og i sidste ende upålidelighed.

Eller er jeg gal på den...? Erfaringen på den front er også med japaner biler.
Allez...

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Luis Enrique »

Der findes vist to skoler på det område. Alle biler går i stykker og det at have bil er pr. definition en udgift.

Jeg har selv kørt knap 40.000 km i en Opel Kadett fra 1990 de seneste 15 måneder, den har kun i ét tilfælde forhindret mig i at møde på arbejde, og jeg regner med at køre i den i 9 måneder endnu. Vist har der været reparationer, også besværlige og i en vis forstand dyre, men den kostede mig 7.000,- nysynet (!), så der har også været luft i budgettet til at betale den slags. Det gælder billige kilometer.

Har man mulighed for (dvs. penge til) at vælge mellem at give 30.000 for den Audi 80 eller 70.000 for den Ford Mondeo, har man også mulighed for at give den Audi 80 et stort service til 10.000, inden man tager den ibrug som pendlerbil, dvs. simpelthen skifte eks. køler, kølerslanger, drivremme og eventuelt andre af de sliddele, der traditionelt skal udskiftes og går i stykker uden varsel og på ubelejlige tidspunkter. Man kan også vælge at løbe an på, at det holder - det gør det såmænd nok; det var en dyr kvalitetsbil, da den var ny.

Jeg synes ikke man skal være så nervøs for ældre, brugte biler, hvis man ved hvad man skal gå og se efter og har udset sig et fornuftigt lokalt værksted. Meget er gjort med at overholde løbende service og få skiftet sliddele i tide. Køber man en ny bil, brænder man hurtigt en masse tusind kroner af, oftest mere end indkøbsprisen på den Audi 80, bare da man kører ud over forhandlerens kantsten.

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Heartbreaker »

phpBB [video]
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Skrider til Barcelona på torsdag. Har lige været rundt i lejligheden og samle euro sammen, som jeg bare har haft liggende fra tidligere ture til udlandet. Der var 101,67 euro. Det er fandeme mange penge der bare ligger og flyder.

PuyolErGud
Indlæg: 10805
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 602 gange
Blevet takket: 584 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af PuyolErGud »

Blaugrana92 skrev:Skrider til Barcelona på torsdag. Har lige været rundt i lejligheden og samle euro sammen, som jeg bare har haft liggende fra tidligere ture til udlandet. Der var 101,67 euro. Det er fandeme mange penge der bare ligger og flyder.
Ud og forbrug dem. Evt. på lidt tapas og sangria!

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Luis Enrique »

Heartbreaker skrev:
Harald foretrak dog en anden Kadett-model ;-)

Jeg er endog opvokset i området, det kan ikke nægtes, og det er nok snarere denne her, der indfanger stemningen fra mine ungdomsår - bortset fra de værste vulgariteter.

phpBB [video]

Badabing
Indlæg: 1297
Tilmeldt: søn dec 04, 2011 11:36 pm
Har takket: 89 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Badabing »

Luis Enrique skrev:
Heartbreaker skrev:
Harald foretrak dog en anden Kadett-model ;-)

Jeg er endog opvokset i området, det kan ikke nægtes, og det er nok snarere denne her, der indfanger stemningen fra mine ungdomsår - bortset fra de værste vulgariteter.

phpBB [video]

Jaaaaaa!!!!!!! Den her L:RON:HARALD sang er også genial. Jeg ELSKER beatet

phpBB [video]
ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Mander »

Luis Enrique skrev:Jeg tror ikke man skal stirre sig for blind på brændstoføkonomi. Mange giver rask væk hundred tusind kroner eller mere for at få biler, der kører så-og-så flere kilometer mere på literen, selv om man kan købe mange liter brændstof for 10. / 25. / 50.000 kroner. Kører man eks. 100.000 km er differencen mellem at køre 10 og 15 km/l 40.000 kr ved 12 kr./literen.

Danskerne har en gammel kærlighed for femdørs biler, ganske rigtigt, men det går da at finde sedaner:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/80/20/2338333
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/18/2441506

Grin ikke af Audi 80'eren fra 1992! Den er galvaniseret, dvs. rustfri, og alle reservedele fås til billige penge og enhver mekaniker kan lave den. Den holder snildt til mange års pendlerkørsel.

Skal det være nyere, så sådan noget som den her, hvis du altså kan leve med en stationcar:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/m ... car/829821
Det har du naturligvis ganske ret i - man kan få mange km for besparelsen. Jeg er nok bare, ligesom emo, bange for reparationer, for jeg ved ikke en pind om det selv, så jeg skal betale mig fra det hele, og jeg ved heller ikke, hvad jeg skal kigge efter, når jeg køber.

Af de biler, du nævner der, er det nok Mondeoen, der falder bedst i min smag - nyere biler er mere "mig" end dem fra 80'erne og 90'erne.
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 21033
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 321 gange
Blevet takket: 1170 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Jeg har fucking glemt min oplader til min iPhone på arbejdet.

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af emo »

FCBarcelonaChr skrev:Jeg har fucking glemt min oplader til min iPhone på arbejdet.
Altid noget at den kan holde batteri, hvaa?
Allez...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 32 gæster