FC Barcelona

Diskussion om den La Liga og andre spanske klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Kubala
Indlæg: 10117
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 109 gange
Blevet takket: 388 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Kubala »

Jeg tror ikke, at vi bliver enige, eller kan overbevise hinanden, men jeg vil komme med mine argumenter og håbe at man reflekterer. Jeg har dog ingen interesse i at deltage i flere siders debat, hvis debatten kører i ring og hvor vi er dybt uenige, så er det bedre at lade være med debattere.


Men hvad er det helt præcist, du mener, at vi gør så anderledes? Vi har stadig næsten 70% avg possession i La Liga. Vi har scoret 82 af vores 89 mål i boksen. Selvfølgelig er det ikke nær så imponerende som tidligere, men overvej, hvem vi har mistet, og hvem vi har fået som erstatning. Selvom de stadig spiller på holdet, så mener jeg, at vi har mistet den gamle Iniesta (selvom han var klasse igår), den gamle Xavi, den gamle Alves, den gamle Pedro. De har jo mistet niveauet til at spille så hurtigt, som de gjorde tidligere. Vi har stadig Busquets, Pique og Messi fra vores tiki-taka-tid, men det er også det, og deres roller er nødt til at blive ændret, fordi de øvrige spillere er faldet så markant i niveau eller blevet erstattet med andre spillere. Rakitic spillede sidste sæson for Sevilla, som er et langt mere direkte hold. Suarez er også en direkte spiller og IKKE en tiki-taka spiller. Det samme kan til dels siges om Neymar, selvom han også er dygtig i småspillet. Mascherano er heller ikke en tiki-taka spiller og det er Marlboro bestemt heller ikke. Vi har mistet det meste af det fundament, som gjorde os til et tiki-taka-mandskab, og måske endnu vigitgere, så har vi mistet den interne forståelse, som muliggør tiki-taka-fodbold. At spille så hurtigt i så små rum i 90 minutter kræver, at spillerne kender hinanden næsten lige så godt, som de kender sig selv, og det er ganske enkelt ikke tilfældet længere. Alves, Iniesta, Xavi og Pedro var typer, som gjorde det muligt at spille på den måde, fordi de var så hjernedødt pasningsstærke, men det er de ganske enkelt ikke mere. Nye tider kræver nye løsninger, som selvfølgelig ikke kommer til at ligne de gamle tider fuldstændigt. Derudover har vores modstandere spillet mod os i så mange sæsoner, at de har vænnet sig til, hvordan man skal dæmme op for vores småspil - de lærer jo også løbende og den måde, som vi spillede på under Guardiola, var frisk og ny dengang, men det er den ikke længere.

Der er så mange forhold, der gør det utroligt svært at fastholde den form for koncept over en længere periode, og det er skide ærgerligt, men det er nu engang virkeligheden. Jeg tror ikke, at du kan finde en eneste virkelig Barca-fan, som ikke gerne så os spille på den måde igen, men sådan som jeg ser det, så er det ganske enkelt ikke en mulighed. Jeg er en type, der til en vis grad vægter resultaterne højest, men jeg kan sagtens respektere, at der er folk, der mener, at vores måde at spille på bør være det vigtigste - jeg tror bare ikke, at de forventninger, som jeg har indtrykket af, at du har til holdet, er særligt realistiske. Vi har byttet utroligt meget ud på det sidste - både på trænerposten og på spillermaterialet, samtidigt med at mange af vores spiller er blevet en del ældre og dermed desværre en del dårligere, end de var tidligere - det kan ikke undgås, at det sætter sit aftryk på vores spillestil. Man kan ikke købe eller træne sig til den form for fodbold, som vi spillede dengang - det var en unik samling. Det var også det, der gjorde Spanien så gode, og det, som pt gør Tyskland og Bayern så gode. Man kan ikke købe sig til intern forståelse på det niveau, og det er et krav, hvis man vil spille den form for possession-fodbold.

Argumenterne er, at Xavi er blevet for gammel, Ini er gået ned i niveau, Alves er også gået ned i niveau, det samme med Pedro og Masch er ikke Tiki-taka spiller. Det var spillere, som har været i klubben i lang tid. Så er der de (relative) nye: Neymar er en spiller, der passer til den direkte stil, samme gør Suarez, Rakitic og Mathieu.

Først til de spillere, der har været her i en længere periode:

Ja, Xavi er ved at være der, hvor han ikke længere kan være med, altså spille 90 minutters fantastisk styrende fodbold, som før i tiden, men man har stadig set, hvor betydningsfuld han kan være. Måske ikke i 90 min., men i en halvleg, noget man kunne have benyttet lidt oftere, hvis man havde intentioner om at tage tempoet ud af spillet.

Ini har huseret på kanten, og hans primære opgave har jo næsten været at dække af for Alba og Neymar samt have en forsvarende rolle. Jeg er ved godt, at han har været svingende i et stykke tid, men det hjælper heller ikke at spille ham i et system, der er så fjernt fra det han kender, et system, der slet ikke passer ham, for så vil han selvfølgelig spille dårligt, eller rettere sagt have vanskeligheder og ikke levere.

Alves har været svingende, men han har altså også leveret(måske ikke hele tiden, men han har holdt et stabilt niveau), og jeg mener stadig, at han har nogle år endnu på topniveau.

Pedro leverede sidste sæson sin statistisk bedste sæson i karrieren, selvom han blev kritiseret voldsomt, så hvordan kan man sige, at han ikke har samme niveau eller ikke kan være med? Kan det måske ikke skyldes systemet og det faktum, at han ikke får spilletid kontinuerligt?

Til Masch og at han ikke er Tiki-taka spiller, har jeg ikke så meget at sige til, da han har vist, at han sagtens kan fungere i det, måske ikke som defensiv midt, men som forsvarsspiller, ellers havde Pep ikke købt ham.

Så kommer vi til de relativ nye spillere:

Rakitic er en direkte spiller, men han har da om nogen haft vanskeligheder i Luis Enriques system, fordi hans rolle er den samme som Ini, altså han er blevet umyndiggjort på midten, hvor hans næsten eneste offensive rolle er at tage løb i modstanderens boks og være en trussel, en slags boks-til-boks type, hvilket han slet ikke er. Ja, Sevilla havde en direkte stil, men han var den spilstyrende midtbanespiller på holdet, hvor alt gik igennem ham. Han lader til være en meget dynamisk midtbanespiller, noget han har vist, hvor han f.eks. spillede defensiv midt for Kroatien under VM, en spiller, der er stærk i pasningsspillet, men når træneren ikke lægger vægt på dette, så kommer spilleren også til at se dum ud. Jeg mener absolut, at han ville kunne fungere i Tiki-taka koncept. Han er måske ikke Xavi eller Ini, men mindre kan også gøre det.

Neymar har rigtig nok spillet i hold, der har praktiseret den direkte stil, men han har haft en sæson med Barca, hvor man langsomt var begyndt at vænne ham til Tiki-taka, noget man kunne have bygget videre på. Han er virkelig dygtig, med meget høj teknisk kunnen, så han ville kunne lære det.

Suarez skulle alligevel igennem en indfasnings periode, så man kunne ligeledes have vænnet ham til Tiki-taka, og jeg er også sikker på, at han også ville kunne lære det, fordi han er en klassespiller, som er virkelig teknisk dygtig.

Mathieu er ikke Tiki-taka spiller? Jeg troede, at man netop købte ham, fordi han ville passe perfekt ind i Tiki-taka, noget der var snak om i sommers, da rygterne begyndte. Man snakkede om, at købet af ham var pga. hans profil, som passede til Tiki-taka.

Når alt det her er sagt, så vil jeg bare sige, at jeg ikke forventer Tiki-taka som dengang under Pep, og det er også urealistisk, men jeg mener stadig, at variation havde været fint, men træneren ønsker det ikke. Nu hvor jeg sidder og skriver dette, så tænker jeg, at Luis Enrique alligevel ikke er så pragmatisk, altså en pragmatiker. Han er også en slags idealist, som har et koncept, som han ser som det absolut bedste. En kombination af direkte spil og Tiki-taka ville kunne fungere med det materiale man har, men Luis Enrique ønsker det ikke, eller måske ser han bare ikke idéen i det, hvem ved.

rummenigge
Indlæg: 3307
Tilmeldt: tirs apr 21, 2009 11:57 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 938 gange
Blevet takket: 178 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af rummenigge »

A$AP skrev:
Balls won back
This season: Messi 132, Neymar 117 (9 to 12 games left!!!)
Last season: Messi 62, Neymar 82
Uha uha.
Sindsyg stat, der siger noget om hvor meget bedre holdet er blevet defensivt når de to der er ringest defensivt bidrager så meget
Puyol har ikke hår på sine testikler, da hår ikke gror på stål
- Chuck Norris

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Blaugrana92 »

Messi, Neymar og Suárez i 2015 sammenlignet med Cristiano:

Messi - 26 kampe, 2295 minutter - 24 mål, 15 assists - 1,529 mål og assists per 90 minutter
Neymar - 26 kampe, 2151 minutter - 18 mål, 2 assists - 0,837 mål og assists per 90 minutter
Suárez - 25 kampe, 2098 minutter - 16 mål, 8 assists - 1,030 mål og assists per 90 minutter
Ronaldo - 23 kampe, 1999 minutter - 18 mål, 9 assists - 1,216 mål og assists per 90 minutter

Tænk lige hvis Granada bare havde spillet nogenlunde og Oier ikke havde stået historiens ringeste kamp. Så havde Ronaldo nok ikke scoret hele fem mål, måske to eller tre, og så havde han ikke scoret flere end hverken Suárez eller Neymar i dette kalenderår.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Jesni »

Fortæller lidt om, hvor godt vores angreb i virkeligheden er. Én der klart overgår Ronaldo, og to er er omtrent på samme niveau statistisk set. Og de to sparker vel heller ikke nær så mange straffespark som han gør i løbet af en sæson.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Brombi »

Det som er lidt sjovt er, at Saurez måske har nogenlunde samme tal som i den sidste tid i Liverpool, men ingen snakker om at han er verdens bedste eller bedre end Messi, ligesom folk gjorde dengang :)

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Jesni »

Brombi skrev:Det som er lidt sjovt er, at Saurez måske har nogenlunde samme tal som i den sidste tid i Liverpool, men ingen snakker om at han er verdens bedste eller bedre end Messi, ligesom folk gjorde dengang :)
Folk i England har det med at overvurdere spillerne i Premier League.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Storken »

Brombi skrev:Det som er lidt sjovt er, at Saurez måske har nogenlunde samme tal som i den sidste tid i Liverpool, men ingen snakker om at han er verdens bedste eller bedre end Messi, ligesom folk gjorde dengang :)
Han var den mest dominerende spiller dengang. Og jeg tænker ikke kun på mål og assist. Han var virkelig en en-mands-hær. Han gjorde Liverpool til et langt bedre hold end de i virkeligheden var. De havde ikke et sepcielt godt hold, men de var meget tæt på at vinde Premier League.

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Guardiola »

Storken skrev:
Brombi skrev:Det som er lidt sjovt er, at Saurez måske har nogenlunde samme tal som i den sidste tid i Liverpool, men ingen snakker om at han er verdens bedste eller bedre end Messi, ligesom folk gjorde dengang :)
Han var den mest dominerende spiller dengang. Og jeg tænker ikke kun på mål og assist. Han var virkelig en en-mands-hær. Han gjorde Liverpool til et langt bedre hold end de i virkeligheden var. De havde ikke et sepcielt godt hold, men de var meget tæt på at vinde Premier League.
Helt enig. Det var helt vildt som han på egen hånd gjorde forskellen - og netop ikke kun med mål og assist. Han stressede modstanderens forsvar konstant. Og han kunne skabe mål ud af ingen ting og halve chancer.

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Skydefinten »

Klubben må droppe planer om akademiet i Balerup - sat til at åbne til August. (For spillere mellem 6-16 år).

DBU forpurrer det nu.
– Vi kan ikke stå inde for, at børn ned til seksårs-alderen skal til auditions for at blive optaget og skal indgå i et udpræget elitært træningsmiljø. Børn udvikler sig enormt i den alder, og derfor kan et barn med gode boldegenskaber som seksårig være overhalet som syvårig, og hvad skal der så ske med ham, når han bliver vejet og fundet for let, lyder det fra Bent Clausen, næstformand i DBU og formand for DBU’s breddeudvalg.
- Og DBU tror ikke at danske klubber sorterer og inddeler i den alder allerede - hvis ikke i det skjulte?

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/db ... mi/5541323
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

OliverDK
Indlæg: 3094
Tilmeldt: søn dec 16, 2012 4:28 pm
Geografisk sted: Oslogade 14 1 sth 8200 Århus og Nord . Dk
Har takket: 198 gange
Blevet takket: 389 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af OliverDK »

Hvad er det for nogle veste, spillerne ofte har på til træning?

Billede

PuyolErGud
Indlæg: 10805
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 602 gange
Blevet takket: 584 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af PuyolErGud »

OliverDK skrev:Hvad er det for nogle veste, spillerne ofte har på til træning?

Billede
Der er skrevet om det i en anden tråd, kan ikke lige huske hvilken, men de er til for at registrere spillernes bevægelser, puls etc. for at bedst muligt undgå overbelastning. Se hvem der evt med har brug for pause.

Side 352 her i tråden!

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Skydefinten »

Se hvem der evt med har brug for pause.
Måske Douglas' vest er defekt. Mærkværdig lang pause den har forslået til ham.
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af JonasV »

Skydefinten skrev:
Se hvem der evt med har brug for pause.
Måske Douglas' vest er defekt. Mærkværdig lang pause den har forslået til ham.
I virkeligheden har de bare givet ham en sports bh. Ingen har fortalt ham det, ingen siger noget.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Brombi »

OliverDK skrev:Hvad er det for nogle veste, spillerne ofte har på til træning?

Billede

Blau og Emo svarede på det i Messi tråden. Måske en af de faktorer der har gjort at vores skader har været minimale i forhold til de sidste par sæsoner. Apropos skader, så synes jeg Suarez skal have noget hvile. Han har set lidt medtaget ud de sidste par kampe.
emo skrev:
Blaugrana92 skrev:GPS og pulssensor. Holder styr på distance, hastigheder, antallet af højintensive løb, tid brugt i diverse puls zoner osv. osv. På den måde ved Lucho og hans stab altid hvilke spillere der er mest friske og hvilke der har brug for et hvil - udover at de selvfølgelig også bare finder ud af hvem der arbejder hårdest. ;-)
Præcis manner, og så alt det er jo med til at forhindrer skader.
According to Spanish newspaper El País, since Luis Enrique and Rafael Pol’s arrival this season, they have done away with excuses for not wearing GPS-equipped vests and required all the players to use these vests in training sessions.

The technology in the vests warns about injury risks by quantifying muscular fatigue values. This allows the technical staff to choose the fittest starting line-up, with the end in mind to be in the best physical shape in the last parts of the season.

The GPS controls variables such as speed, distance, accelerations and decelerations, impacts, and sprints. “These accelerations and sprints are the most important values to gauge the risk of injury,” a representative from the club said. It also provides a heat map to show where and how much the players are running.

Just last season, Barcelona had 44 muscular injuries, with nine of those muscular tears. Fifteen of these muscular injuries are located in the femoral biceps. So far this season the team has endured 20 muscular injuries, with four muscular tears and just one injury in the femoral biceps.

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af zqa »

Skydefinten skrev:Klubben må droppe planer om akademiet i Balerup - sat til at åbne til August. (For spillere mellem 6-16 år).

DBU forpurrer det nu.
– Vi kan ikke stå inde for, at børn ned til seksårs-alderen skal til auditions for at blive optaget og skal indgå i et udpræget elitært træningsmiljø. Børn udvikler sig enormt i den alder, og derfor kan et barn med gode boldegenskaber som seksårig være overhalet som syvårig, og hvad skal der så ske med ham, når han bliver vejet og fundet for let, lyder det fra Bent Clausen, næstformand i DBU og formand for DBU’s breddeudvalg.
- Og DBU tror ikke at danske klubber sorterer og inddeler i den alder allerede - hvis ikke i det skjulte?

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/db ... mi/5541323
De går i så dejligt små sko hos DBU.
#jesuisSheep

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 48 gæster