21 - Frenkie De Jong

Diskussion vedr. spillere fra FC Barcelona

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

nosslo15 skrev:
fre aug 20, 2021 7:54 pm
EasyBuddhist skrev:
fre aug 20, 2021 7:42 pm
Liberoen bygger på Sweeper positionen i forsvaret og ligger mellem to centrale forsvarsspillere. Sweeperen ligger dog i traditionel forstand bag ved de to CB´s og bruger sin fritlæggende position til at ryde(feje) op efter de andre forsvarsspilere og midtbanen. Altså en meget defensiv foranstaltning, som primært blev brugt før offside reglerne. Liberoen er en videreudvikling, hvor den frie rolle samtidig også bruges til at støde med frem på midtbanen og nogle gange helt op i angrebet for at skabe overtalssituationer og for at udnytte de frie rum, der er efterladt af modstanderen op gennem banen. Min egen personlige favorit i rollen er Mathias Sammer, som kunne tage nogle eminente ryk hele vejen fra forsvaret og direkte til afslutning i angrebet. Samtidig er liberoen den dybe playmaker og i den forstand har spillet rykket sig, da den rolle i moderne fodbold for det meste tilfalder målmanden, hvilket også er årsagen til at målmænd med store tekniske færdigheder er så efterspurgte. Liberoen skulle derfor have utroligt gode pasningsevner i både det korte og det lange. Der var ovennævnte Baresi i en liga for sig selv og han var fremrangende i det lange spil. Vores egen MO var også en topklasse libero og havde både gode skills i lange pasninger og raids op gennem banen, hvor han både kunne tage den til modstanderens felt, men også lave halve raids og på den måde bryde modstanderens kæder, hvilket de Jong viste nogle rigtig gode eksempler på i sidste sæson.
Sammer! Ham kan jeg ikke rigtigt huske, er dog godt klar over at han både vandt CL med Dortmund og EM med Tyskland. Men du er inde på noget centralt i forhold til mine egne tanker om de Jong som libero - og det er, at vi i en række kampe gennem årene, sådan omtrent fra fadæsen 3-0 i Rom i 18 til Anfield og 4-0 er blevet mødt med ekstremt højt og aggressivt pres, som vi ikke har kunnet stille noget op imod - og Ter Stegens rissikable udspark har kun gjort det værre. I virkeligheden er det høje pres et problem for alle hold, som gerne vil have en målmand, der sætter opspillet og som ikke har fysisk stærke winger, der kan modtage, således at boldene bliver slået til folk på egen banehalvdel.

I disse situationer ville vi virkelig være godt afhjulpet med en kølig og teknisk dygtig libero, som også kan løbe med bolden og dermed trække sig fri af presset og sætte en omstilling igang.
Her er en udmærket artikel om liberoens historie, dog foreslås både Busquets og Pique som liberoer ( godt nok en artikel fra 2015 ) men i mine øjne mangler begge den fundamentale egenskab, som de Jong derimod har, altså at kunne løbe med bolden.

https://thesefootballtimes.co/2015/08/1 ... otten-man/

Brugeravatar
Paulinho15
Indlæg: 519
Tilmeldt: man jun 29, 2020 11:16 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 106 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Paulinho15 »

Tak Nosslo15 og EasyBuddhist, det var nogle fine beskrivelser, som var rare at læse. Det var derfor jeg gerne ville læse jeres beskrivelse frem for blot en Google-søgning. Det giver lidt mere indlevelse når man hører andres beskrivelser.

Hvorfor er libero-rollen forsvundet?

Kan det være en taktisk geni-streg at bringe den rolle tilbage? Hvis man kan sige det
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

Hej Paulinho, prøv at læse den artikel jeg har linket til, der står noget om det - og journalisten, stiller også samme spørgsmål som du, altså, om den ikke kan komme tilbage?

Jeg synes ihvert fald at det er en oplagt tanke, når man har en spiller som de Jong.

Artiklen nævner, at det høje presspil, skulle være en begrænsning i forhold til Liberoen, men jeg ser altså et 3-mands forsvar med en de Jong i midten, som en mulig løsning mod højt pres, som jeg flere gange har tilkendegivet herinde.

Genistreg? Det ved jeg ikke, de få gange Koeman prøvede det af sidste år var mere af nød end af lyst, tror jeg og jeg tror ikke vi kommer til at se det - i hvert fald ikke som noget, der kan få lov til at blive prøvet af over tid og udvikle sig.

Men du kan jo selv prøve at forestille dig, hvad det kan give af muligheder under en kamp, når en spiller med mange kompetencer får stor frihed til at kunne bevæge sig.
Senest rettet af nosslo15 fre aug 20, 2021 10:12 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Paulinho15
Indlæg: 519
Tilmeldt: man jun 29, 2020 11:16 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 106 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Paulinho15 »

nosslo15 skrev:
fre aug 20, 2021 9:56 pm
Hej Paulinho, prøv at læse den artikel jeg har linket til, der står noget om det - og journalisten, stiller også samme spørgsmål som du, altså, om den ikke kan komme tilbage?

Jeg synes ihvert fald at det er en oplagt tanke, når man har en spiller som de Jong.

Artiklen nævner, at det høje presspil, skulle være en begrænsning i forhold til Liberoen, men jeg ser altså et 3-mands forsvar med en de jJong i midten, som en mulig løsning mod højt pres, som jeg flere gange har tilkendegivet herinde.

Genistreg? Det ved jeg ikke, de få gange Koeman prøvede det af sidste år var mere af nød end af lyst, tror jeg og jeg tror ikke vi kommer til at se det - i hvert fald ikke som noget, der kan få lov til at blive prøvet af over tid og udvikle sig.

Men du kan jo selv prøve at forestille dig, hvad det kan give af muligheder under en kamp, når en spiller med mange kompetencer får stor frihed til at kunne bevæge sig.
Jep, frihed på banen er godt, hvis man kan styre det og håndtere ansvaret. Jeg kigger på artiklen, tak for det.
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

Men det er også en anke mod liberoen som rolle og position, at det at spille med den, medfører et højt ansvar og samtidigt kan være katastrofalt, hvis Liberoen har en dårlig dag.

Men det kan man jo i virkeligheden sige om alle positioner på midtbanen og i forsvaret.

Som jeg forstår liberoen, så er det først og fremmest et defensivt valg, altså at spille med en extra gardering bagtil og samtidigt pga. liberoens funktion, så kommer der ( i princippet i hvert fald) en bedre sammenhæng mellem de 2 bagerste kæder og en større dynamik.

Brugeravatar
Paulinho15
Indlæg: 519
Tilmeldt: man jun 29, 2020 11:16 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 106 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Paulinho15 »

Interessant artikel. Det vil være spændende at se den rolle tilbage i fodboldverdenen. Det er (for det meste) altid godt med nytænkning. Det er vel at tænke nyt at bringe libero-rollen tilbage.

At artiklen lige nævner Piqué som en mulig god libero har jeg dog mine tvivl om, men ja, De Jong vil nok være rigtig god i den rolle.

I forhold til Piqué skulle det nok have været en Piqué i starten af 20'erne og ikke som han er nu (han er stadig en god forsvarsspiller, men er han ikke blevet lidt langsommere?)
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

Paulinho15 skrev:
fre aug 20, 2021 10:12 pm
Interessant artikel. Det vil være spændende at se den rolle tilbage i fodboldverdenen. Det er (for det meste) altid godt med nytænkning. Det er vel at tænke nyt at bringe libero-rollen tilbage.

At artiklen lige nævner Piqué som en mulig god libero har jeg dog mine tvivl om, men ja, De Jong vil nok være rigtig god i den rolle.

I forhold til Piqué skulle det nok have været en Piqué i starten af 20'erne og ikke som han er nu (han er stadig en god forsvarsspiller, men er han ikke blevet lidt langsommere?)
Ja, som sagt, så er det en position, som kræver et højt løbepensum . og så kræver den også, at de Jong ikke flagrer rundt og forsøger at generobre bolden, når den er tabt. Så skal han søge mod sin centrale forsvars position og lade resten af holdet om at generobre - netop fordi han helst skal være sidste skanse i forsvaret.

Det er også på grund af det store løbepensum, at jeg måske vurderer, at man ikke skal spille ham på den position 45-50 kampe om året, men derimod også skal have et andet system, 4-3-3 f.eks.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af EasyBuddhist »

Da liberoen jo typisk fungerer i et tremands forsvar, blev den til sidst opfattet som en defensiv opstilling, hvilket gjorde, den blev erstattet med andre mere offensive taktikker. Dertil, så blev sweeperen og til dels liberoen primært brugt, før offside reglen blev ændret i 1990. Den gider vi ikke lige ind på her :eek: men det korte af det lange er, at offensiv fodbold blev prioriteret og effekten af at have 3 forsvarere blev udvandet. Man brugte som regel spillere i libero rollen, som ikke normalt var forsvarsspillere, men nærmere midtbanespillere og der kan man jo nævne Beckenbauer, Sammer, Matthäus og sågar også Cruyff, som gerne stillede sig ned i forsvaret, hvis han mente, det var påkrævet, dog mest for at hente bolden, hvis forsvaret havde svært at spille bolden op.

Rent taktisk, så bliver den jo stadig i nogen grad brugt og Barca har sådan set aldrig rigtig afskaffet den. Piqué er jo f.eks en moderne libero og nok den bedste, der har været i mange år. Rollen har selvfølgelig ændret sig og i dag ser man ikke så ofte centrale forsvarsspillere i en firback kæde støde med frem, dertil er risikoen simpelthen for stor. Men den spilfordelende og dermed pasningsstærke forsvarsspiller er stadig i høj kurs og Piqué er samtidig eminent til til at bryde spillet højt oppe på banen. Man kan se at Garcia har mange af de samme kvaliteter og man så mod Sociedad at Piqué i nogen grad var skiftet over i den mere afventende rolle og lod Garcia om at bryde modstanderens opspil og det er noget, jeg tror vi kommer til at se meget mere, således at Piqué også kan kompensere for sin tiltagende manglende hurtighed og i større grad vil bruge sin store erfaring til at dirigere Garcia´s spil.

Selvom flere i dag spiller med treback kæde, så er er liberoen ikke mere synlig, end den er hos Barca. Men hvis du f.eks kigger på Chelsea under Tuchel, så er det jo ikke tilfældigt at det er AC, der spiller den centrale position, da det klart er ham, der har de bedste tekniske færdigheder af CB´s i truppen. I øvrigt endnu en spiller, der er lige så meget DM, som han er CB.

Synes lige du skal have denne her til sidst :cool:

Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

EasyBuddhist skrev:
fre aug 20, 2021 10:34 pm
Da liberoen jo typisk fungerer i et tremands forsvar, blev den til sidst opfattet som en defensiv opstilling, hvilket gjorde, den blev erstattet med andre mere offensive taktikker. Dertil, så blev sweeperen og til dels liberoen primært brugt, før offside reglen blev ændret i 1990. Den gider vi ikke lige ind på her :eek: men det korte af det lange er, at offensiv fodbold blev prioriteret og effekten af at have 3 forsvarere blev udvandet. Man brugte som regel spillere i libero rollen, som ikke normalt var forsvarsspillere, men nærmere midtbanespillere og der kan man jo nævne Beckenbauer, Sammer, Matthäus og sågar også Cruyff, som gerne stillede sig ned i forsvaret, hvis han mente, det var påkrævet, dog mest for at hente bolden, hvis forsvaret havde svært at spille bolden op.

Rent taktisk, så bliver den jo stadig i nogen grad brugt og Barca har sådan set aldrig rigtig afskaffet den. Piqué er jo f.eks en moderne libero og nok den bedste, der har været i mange år. Rollen har selvfølgelig ændret sig og i dag ser man ikke så ofte centrale forsvarsspillere i en firback kæde støde med frem, dertil er risikoen simpelthen for stor. Men den spilfordelende og dermed pasningsstærke forsvarsspiller er stadig i høj kurs og Piqué er samtidig eminent til til at bryde spillet højt oppe på banen. Man kan se at Garcia har mange af de samme kvaliteter og man så mod Sociedad at Piqué i nogen grad var skiftet over i den mere afventende rolle og lod Garcia om at bryde modstanderens opspil og det er noget, jeg tror vi kommer til at se meget mere, således at Piqué også kan kompensere for sin tiltagende manglende hurtighed og i større grad vil bruge sin store erfaring til at dirigere Garcia´s spil.

Selvom flere i dag spiller med treback kæde, så er er liberoen ikke mere synlig, end den er hos Barca. Men hvis du f.eks kigger på Chelsea under Tuchel, så er det jo ikke tilfældigt at det er AC, der spiller den centrale position, da det klart er ham, der har de bedste tekniske færdigheder af CB´s i truppen. I øvrigt endnu en spiller, der er lige så meget DM, som han er CB.

Synes lige du skal have denne her til sidst :cool:

Er enig i dit skriv, men Pique har aldrig haft det der "rush" i sit spil, som kan give dynamikken, han har været en spilfordeler og har været rigtig god. Men de senere år, har hans rolle på holdet været en hæmsko, efter min mening, dels fordi alt for meget opspil er blevet overladt til ham og Busi, som jo ikke er de mest kreative i verden og dels pga. hans manglende fart.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af EasyBuddhist »

nosslo15 skrev:
fre aug 20, 2021 11:02 pm
EasyBuddhist skrev:
fre aug 20, 2021 10:34 pm
Da liberoen jo typisk fungerer i et tremands forsvar, blev den til sidst opfattet som en defensiv opstilling, hvilket gjorde, den blev erstattet med andre mere offensive taktikker. Dertil, så blev sweeperen og til dels liberoen primært brugt, før offside reglen blev ændret i 1990. Den gider vi ikke lige ind på her :eek: men det korte af det lange er, at offensiv fodbold blev prioriteret og effekten af at have 3 forsvarere blev udvandet. Man brugte som regel spillere i libero rollen, som ikke normalt var forsvarsspillere, men nærmere midtbanespillere og der kan man jo nævne Beckenbauer, Sammer, Matthäus og sågar også Cruyff, som gerne stillede sig ned i forsvaret, hvis han mente, det var påkrævet, dog mest for at hente bolden, hvis forsvaret havde svært at spille bolden op.

Rent taktisk, så bliver den jo stadig i nogen grad brugt og Barca har sådan set aldrig rigtig afskaffet den. Piqué er jo f.eks en moderne libero og nok den bedste, der har været i mange år. Rollen har selvfølgelig ændret sig og i dag ser man ikke så ofte centrale forsvarsspillere i en firback kæde støde med frem, dertil er risikoen simpelthen for stor. Men den spilfordelende og dermed pasningsstærke forsvarsspiller er stadig i høj kurs og Piqué er samtidig eminent til til at bryde spillet højt oppe på banen. Man kan se at Garcia har mange af de samme kvaliteter og man så mod Sociedad at Piqué i nogen grad var skiftet over i den mere afventende rolle og lod Garcia om at bryde modstanderens opspil og det er noget, jeg tror vi kommer til at se meget mere, således at Piqué også kan kompensere for sin tiltagende manglende hurtighed og i større grad vil bruge sin store erfaring til at dirigere Garcia´s spil.

Selvom flere i dag spiller med treback kæde, så er er liberoen ikke mere synlig, end den er hos Barca. Men hvis du f.eks kigger på Chelsea under Tuchel, så er det jo ikke tilfældigt at det er AC, der spiller den centrale position, da det klart er ham, der har de bedste tekniske færdigheder af CB´s i truppen. I øvrigt endnu en spiller, der er lige så meget DM, som han er CB.

Synes lige du skal have denne her til sidst :cool:

Er enig i dit skriv, men Pique har aldrig haft det der "rush" i sit spil, som kan give dynamikken, han har været en spilfordeler og har været rigtig god. Men de senere år, har hans rolle på holdet været en hæmsko, efter min mening, dels fordi alt for meget opspil er blevet overladt til ham og Busi, som jo ikke er de mest kreative i verden og dels pga. hans manglende fart.
Nej, det der med at "rushe" bolden op gennem banen, det forsvandt med liberoen i den traditionelle forstand. Som jeg skrev, så forsvandt den del, da man gik over til firback kæden, da det ganske enkelt blev for risikabelt. Piqué tager højest fem-ti meter og så ikke mere. Til gengæld er han verdens bedste med en høj defensiv linje. Jeg ved ikke, om hans spilfordeler rolle er blevet en hæmsko. Det synes jeg faktisk ikke. Problemet har nok nærmere været at finde en ordentlig makker til ham, men også at have ordentlige opspils muligheder op gennem banen. I mangel af bedre, er Messi blevet søgt for ofte, ligesom han har haft et stort hyr med yderst tvivlsom kvalitet på HB. Tingene hænger sammen skal man huske. Hvis bolden bliver tabt for hurtigt, så er det svært at nå at positionere sig til genpres og til at bryde modstanderens opspil, så vi har set alt for meget at højre siden er blevet overløbet. I den modsatte side har man samme problemer, men i omvendt forstand. Selvom Alba ikke er nogen ørn i det defensive, så er han altså heller ikke værre. Problemerne der, kan ligeledes tilskrives yderst tvivlsom kvalitet, men der peger pilen på den centrale position og så ved vi alle sammen godt, hvem der tales om :think: :eek: :lol: Det starter med L
Senest rettet af EasyBuddhist lør aug 21, 2021 12:21 am, rettet i alt 1 gang.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

Det der du siger med, at man har vurderet at "rush" med bolden fra liberoen er blevet for risikabelt, tænker jeg, jeg godt kunne tænke mig at se komme an på en prøve.

Da jeg så de Jong spille for Ajax mod juve og Real Madrid havde han flere af disse "rush" i hver kamp og det var ret succesfuldt, fordi hans medspillere var forberedte og bevægede sig omkring ham, så han hele tiden kunne komme af med bolden.
Princippet må være, at når han eller holdet mister bolden, så skal han søge tilbage til sit udgangspunkt i forsvaret. Jeg tænker at det giver en række fordele, at have en spiller som i pricippet kan føre bolden fra straffesparksfelt til straffesparksfelt, men at det også har nogle ulemper, alt kommer med en risiko og i sidste ende er det vel også afhængigt at spillerens fornemmelse for spillet, altså hvornår man kan gøre hvad.

kklaus
Indlæg: 9705
Tilmeldt: lør nov 13, 2010 9:44 pm
Har takket: 628 gange
Blevet takket: 1270 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af kklaus »

Giv mig min sko tilbage, røv!

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Dytrax »

OFFICIAL: De Jong has an injury in the soleus of his left leg.

Brugeravatar
Norbit
Indlæg: 2776
Tilmeldt: fre maj 31, 2013 11:28 pm
Har takket: 176 gange
Blevet takket: 415 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Norbit »

Dytrax skrev:
tors jan 06, 2022 3:59 pm
OFFICIAL: De Jong has an injury in the soleus of his left leg.
Det er vel et godt tidspunkt han får en pause på, nu hvor de andre gutter er på vej tilbage. Forhåbentligt kan han få gang i sit spil igen efter sin skade.
Ray Hudson: "As in the jungle, there's only one King. A lion - a Lionel."

Brugeravatar
Dytrax
Indlæg: 6997
Tilmeldt: man dec 05, 2011 1:01 pm
Geografisk sted: Frederiksværk
Har takket: 1812 gange
Blevet takket: 1087 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Dytrax »

❗Optimism at Barça regarding Frenkie de Jong's participation in next Wednesday's game against Real Madrid in the Spanish Super Cup. It is early but he is expected to be fine. [Toni Juanmarti]

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 9 gæster